تاثیر عجیب چشم بند بر کیفیت خواب شبانه و حافظه ، نور محیط روی خوابیدن ما چقدر تاثیر دارد؟

به گزارش دیتاپد، استفاده از چشم بند هنگام خواب می تواند مزایای شگفت انگیزی داشته باشد.

تاثیر عجیب چشم بند بر کیفیت خواب شبانه و حافظه ، نور محیط روی خوابیدن ما چقدر تاثیر دارد؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس الرت، اگر می خواهید از نظر ذهنی آماده تر برای روز بیدار شوید، یک راه چاره خواب را امتحان کنید: از ماسک چشم بهره ببرید. بر اساس مطالعه ای که روی 122 شرکت نماینده در دو آزمایش انجام شد، مسدود کردن نور محیط در هنگام خواب می تواند هوشیاری و حافظه را در روز بعد بهبود بخشد.

نویسندگان مطالعه، از موسساتی در بریتانیا، ایتالیا و ایالات متحده، می گویند که این شاهد دیگری بر ارتباط میان نور و کیفیت خواب است، اینکه کنترل اولی می تواند به مدیریت دومی یاری کند.

محققان در مقاله منتشرشده خود می نویسند: نور محیط می تواند بر ساختار و زمان خواب تاثیر بگذارد. ما آنالیز کردیم که چگونه استفاده از چشم بند به هنگام خواب برای جلوگیری از نور، در طول خواب شبانه بر حافظه و هوشیاری تاثیر می گذارد. این تاثیرات می تواند برای کارهای روزمره مانند مطالعه یا رانندگی مفید باشد.

در آزمایش اول، از 89 بزرگسال 18 تا 35 ساله خواسته شد که به مدت یک هفته از چشم بند استفاده نمایند و هفته بعد برای در نظر گرفتن هرگونه عوارض ناشی از راحت نبودن چشم بند، چشم بند سوراخ شده روی چشم بگذارند.

برای آزمایش دوم، 33 داوطلب بزرگسال 18 تا 35 ساله، به دستگاه هایی برای مقدار گیری شدت نور در هنگام بیداری و یک هدبند پوشیدنی برای مقدار گیری فعالیت مغز در هنگام خواب مجهز شدند.

برای عادت کردن به شرایط، شرکت نمایندگان یک شب با ماسک چشم سالم و شب دوم با چشم بند با سوراخ هایی روی آن، می خوابیدند. آنالیز داده ها نشان می دهد که بین استفاده از ماسک و زمان خواب آهسته تر که در افزایش حافظه مهم است، رابطه وجود دارد. بعلاوه استفاده از چشم بند در طول خواب یک رفتار موثر، مالی و غیرتهاجمی است که می تواند به عملکرد شناختی یاری کند و منجر به تاثیرات قابل مقدار گیری بر زندگی روزمره گردد.

بر اساس پرسشنامه هایی که داوطلبان در هر دو آزمایش پر کردند، استفاده از ماسک چشم بر زمان خواب یا مدت زمان خواب تاثیری نداشت، بنابراین بعید است که این عوامل بر نتایج آزمایش ها تاثیر گذاشته باشد.

بیشتر بخوانید:

  • تصاویر | فضای دلنشین یک کمپر جمع و جور | این فولکس واگن ایده آل است!

پیش از این مطالعات نشان داده اند که خواب باکیفیت چقدر برای سلامت اهمیت دارد و چطور بر پردازش های عاطفی مغز و حتی الگوهای اجتماعی تاثیر می گذارد. این مطالعه نشان می دهد که یک چشم بند می تواند کیفیت خواب را افزایش دهد. با توجه به اینکه بسیاری از کارهای روزانه ما احتیاج به هوشیاری و عملکرد حافظه بالاتری دارند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که این کار را در برنامه شبانه خود بگذارید.

این تحقیق در Sleep منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اسفند 1401 بروزرسانی: 13 اسفند 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2370

به "تاثیر عجیب چشم بند بر کیفیت خواب شبانه و حافظه ، نور محیط روی خوابیدن ما چقدر تاثیر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر عجیب چشم بند بر کیفیت خواب شبانه و حافظه ، نور محیط روی خوابیدن ما چقدر تاثیر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید