کشورهای غربی از کاهش اندازه زاد و ولد نگران هستند، کاهش تمایل زنان تحصیل نموده و شاغل به بچه دار شدن

به گزارش دیتاپد، ایلان ماسک که خودش 10 فرزند دارد، در سال 2021 گفت: اگر مردم بچه های بیشتری نداشته باشند، تمدن انسانی نابود خواهد شد.

کشورهای غربی از کاهش اندازه زاد و ولد نگران هستند، کاهش تمایل زنان تحصیل نموده و شاغل به بچه دار شدن

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی تلگراف به نظر می رسد منظور ماسک از این گفته نگرانی او درباره کاهش نیروی کار باشد. مقدار های پایین تولد و کاهش جهانی در باروری بسیاری دیگر به جز ماسک را هم نگران نموده است، اما او پول لازم برای درمان های IVF را دارد که برای دوقلوها و سه قلوهایی را به بار آورد و بعلاوه توانایی به کار گرفتن مادر اجاره ای برای به جهان آوردن بچه ای که حاصل از رابطه اش با گریمز، خواننده کانادایی بود.

یک نماینده مجلس انگلیس از حزب محافظه کار اخیرا کاهش مقدار زادوولد را تهدیدی بزرگتر از روسیه، چین یا بحران اقلیمی برای غرب دانست. در بریتانیا برای پایداری جمعیت ضروری است هر زن به طور میانگین 2/1 کودک به جهان آورد، اما این رقم در انگلستان و ویلز 1/58 و در اسکاتلند فقط 1/29 است.

شمار معینی از نوزادان باید به جهان بیایند تا امکان حمایت از جمعیت در حال پیر شدن وجود داشته باشد. کاهش مقدار تولد نوزادان و افت باروری پدیده ای جهانی است. در اروپا فرانسه بالاترین مقدار زادوولد را دارد و در مقابل کشورهای جنوب اروپا مانند ایتالیا، پرتغال و اسپانیا پایین ترین مقدار تولد را دارند. کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور و هنگ کنگ هم نگران افت شمار جمعیت شان هستند.

آنالیز آمار نشان می دهد که در میان این گروه کشورها در آنهایی که زنان بیشترین مسئولیت از لحاظ مراقبت از بچه ها و کار خانه به دوش دارند، تمایل کمتری به داشتن کودک مشاهده می گردد. در ژاپن، بسیاری از زنان از پذیرفتن نقش سنتی شان برای بارآوردن بچه ها اکراه دارند. در ایتالیا که بسیاری از مردان جوان هنوز برای غذا خوردن مجبورند به نزد مادرشان بازگردند (دوسوم مردان زیر 35 سال در ایتالیا با خانواده هایشان زندگی می نمایند) ، زنان در حال حاضر ندرتا بیش از یک بچه دارند.

در مقابل در کشورهای اروپایی مانند نروژ و سوئد که مردان در کارهای خانه و مراقبت از بچه ها بیشتر به زنانشان یاری می نمایند، افت مقدار تولد به حد سایر کشورهای غربی نیست.

برای بالا بردن مقدار زادوولد باید مسائل بر سر راه آن را از میان برداشت. در کشوری مانند بریتانیا مسئله مسکن یک مانع بزرگ است. هنگامی که جوانان مجبور باشند تا اواخر دهه 20 زندگیشان با والدینشان زندگی نمایند، تصمیمشان برای بچه دار شدن به تاخیر خواهد افتاد. بسیاری از زنان از مطلع هستند که باید در سنین جوانی بچه دار شوند، اما در عین حال نمی خواهند کودکشان را در فقر بزرگ نمایند. از طرف دیگر اگر بعضی از آنان بخواهند بچه دار شدنشان را به تاخیر بیندازند، باید پذیرفت که ضروری است درمان های باروری به سهولت و مقرون به صرفهی در اختیار آنان قرار گیرد.

اگر قرار باشد که زنان در این کشورها در سنین جوانتر بچه دار شوند، باید تسهیلات بهتر و مقرون به صرفه تر مراقبت از بچه ها مانند مهدکودک ها در اختیار آنها قرار گیرد و روندهای کاری انعطاف پذیرتری به آنان ارائه گردد.

کره جنوبی برای حل مشکل جمعیتی اش در 16 سال گذشته بیش از 200 میلیارد دلار خرج نموده و مقدار بودجه اختصاص داده شده برای این کار به 2/25 درصد فراوری ناخالص داخلی (GDP) این کشور رسیده است. این بودجه برای توسعه کودکستان ها، دادن یارانه برای کاهش هزینه های مهد کودک ها، دادن مرخصی به پدرمادرها برای تولد بچه و حتی دادن پول نقد مستقیم به آنها صرف شده است. سنگاپور به والدینی که بچه دار می شوند پاداش نقدی می دهد.

  • اُفت شدید مقدار باروری و بحران جمعیت شناختی در کره جنوبی| جوانان می گویند این کشور جای خوبی برای بچه دار شدن نیست

اما به نظر می رسد یکی از موانع اساسی این باشد که جمعیت زنان تحصیل نموده و شاغل در این کشورها اگر مجبور باشند اغلب کارهای مربوط به مراقبت بچه را هم به دوش بکشند، دست کم از داشتن بچه دوم خودداری می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1402 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2398

به "کشورهای غربی از کاهش اندازه زاد و ولد نگران هستند، کاهش تمایل زنان تحصیل نموده و شاغل به بچه دار شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای غربی از کاهش اندازه زاد و ولد نگران هستند، کاهش تمایل زنان تحصیل نموده و شاغل به بچه دار شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید