13 فواید و خواص برنج ایرانی برای بدن از لاغری تا کاهش فشار خون

به گزارش دیتاپد، آیا با فواید و خواص برنج ایرانی آشنا هستید؟ برنج از جمله مواد غذایی و خواروبار اساسی در سبد خانوار ایرانی ها است و به خاطر طعم و عطر آن، خیلی ها ترجیح می دهند، از برنج ایرانی استفاده نمایند. اما این همه ماجرا نیست. برنج ایرانی فواید بسیار زیادی برای سلامت دارد. در این مقاله از در به آنالیز ارزش غذایی و خواص برنج ایرانی برای سلامت بدن می پردازیم.

13 فواید و خواص برنج ایرانی برای بدن از لاغری تا کاهش فشار خون

ارزش غذایی برنج ایرانی

همان طور که می دانید، برنج های ایرانی نسبت به برنج های خارجی و پاکستانی، ارزش غذایی بیشتری دارند. به همین علت گزینه سالم تری هم به حساب می آیند. ارزش غذایی 100 گرم برنج ایرانی عبارت است از:

مواد مغذی و معدنی برنج ایرانی در هر 100 گرم

  • کالری: 130
  • کل چربی: 0.3 گرم
  • چربی اشباع: 0.1 گرم
  • کلسترول: -
  • سدیم: 1 میلی گرم
  • پتاسیم: 35 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 28 گرم
  • فیبر: 0.4 گرم
  • قند: 0.1 گرم
  • پروتئین: 2.7 گرم
  • کلسیم: 1 درصد
  • آهن: 1 درصد
  • منیزیم: 3 درصد
  • ویتامین B6: 3 درصد

با توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره شد، برنج ایرانی، کالری بالایی داشته و به همین علت هم خاصیت سیرنمایندگی زیادی دارد. بعلاوه از لحاظ محتوای کربوهیدرات و پتاسیم، جزو مواد غذایی غنی به شمار میرود.

خواص برنج ایرانی

برنج ایرانی یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سبد خانوار و مواد غذایی ایرانی ها است. خواص برنج سفید ایرانی و فواید برنج قهوه ای ایرانی برای سلامت بدن و زیبایی و سلامت پوست و مو را در ادامه آنالیز خواهیم کرد. ضمناً می توانید انواع و را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از فروشگاه های به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

1- خواص برنج ایرانی برای تامین انرژی بدن

با نگاهی به ارزش غذایی برنج ایرانی به این موضوع پی می برید که اندازه کربوهیدرات برنج ایرانی بالا است و این ماده مغذی، سوخت مورد احتیاج بدن را فراهم می نماید. بدن برای متابولیزه شدن، به کربوهیدرات ها احتیاج دارد و آنها را به انرژی تبدیل می نماید. علاوه بر این، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی گوناگون به افزایش عملکرد و فعالیت متابولیکی اندام ها یاری می نمایند و سطح انرژی بدن را بالا می برند.

2- خواص برنج ایرانی برای لاغری

هرچند برای لاغر شدن باید در مصرف برنج تعادل را رعایت کنید، اما برخلاف باور بسیاری افراد، برنج ایرانی می تواند به لاغر شدن یاری کند. این موضوع به علت سطح پایین چربی، کلسترول و سدیم برنج ایرانی است. با مصرف اندازه کم برنج، می توانید احساس سیری کنید، بدون اینکه به اضافه وزن دچار شوید.

3- یاری به فشار خون متعادل

به علت محتوای اندک سدیم در برنج ایرانی، این ماده غذایی گزینه بسیار مناسبی برای کسانی است که فشار خون بالا دارند. سدیم یکی از مواد ضروری برای عملکرد ارگان های بدن و مغز است، اما اگر به اندازه بالا مصرف گردد، موجب منقبض شدن رگ ها و شریان ها، افزایش استرس و نیز فشار بر سیستم قلبی -عروقی منجر می گردد که خاتمه، فرد را به فشار خون بالا مبتلا می نماید.

سدیم بعلاوه در ابتلا به بیماری هایی مثل آترواسکلروز، و سکته مغزی نقش دارد. بنابراین مصرف برنجی که در هنگام پخت به آن نمک زیادی اضافه نکنید، برای سلامت مفید است.

4- برنج ایرانی و فواید آن برای جلوگیری از سرطان

در میان برنج های ایرانی، برنج قهوه ای ایرانی، خواص بیشتری برای جلوگیری از سرطان دارد. برنج منبع عالی از فیبر است و این ماده مغذی، از توسعه و متاستاز سلول های سرطانی جلوگیری می نماید. در نتیجه روند رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. علاوه بر این، ویتامین های موجود در برنج ایرانی، مثل ویتامین C، ویتامین A، ترکیبات فنولی و فلائونیدی، به عنوان آنتی اکسیدان عمل نموده و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می نمایند.

بد نیست بدانید رادیکال های آزاد، حاصل متابولیسم سلولی هستند که ممکن است به اندام های بدن، آسیب بزنند و باعث تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی شوند.

5- برنج ایرانی و مراقبت از پوست

برنج ایرانی شمالی، هم برنج سفید و هم برنج قهوه ای، حاوی ترکیبات فنولی است و خاصیت ضدالتهابی دارد. این ماده غذایی می تواند برای از بین بردن و تسکین التهاب پوستی و برطرف قرمزی پوست موثر باشد. علاوه بر این، به خاطر وجود آنتی اکسیدان ها، برنج ایرانی چین و چروک پوست را کاهش می دهد و روند پیری را به تاخیر می اندازد. می توانید از بدون نمک هم برای زیبایی و شادابی پوست یاری بگیرید.

6- خواص برنج ایرانی برای مغز

سطوح بالای مواد مغذی در برنج ایرانی می تواند به رشد و فعالیت انتقال دهنده های مغز یاری نموده و سیستم عصبی را تحریک کند. این موضوع باعث و زوال عقل و دمانس می گردد.

7- برنج ایرانی مفید برای سیستم گوارش

برنج ایرانی مخصوصا اگر همراه با سبوس باشد، فیبر بالایی دارد و به تحریک سیستم گوارش بدن یاری می نماید. برخلاف برنج های خارجی، برنج ایرانی خاصیت ادرارآوری دارد و از این طریق، سموم بدن را دفع خواهد نمود. بعلاوه یکی از خواص برنج ایرانی در طب سنتی و است. برای درمان مسائل گوارشی می توانید برنج ایرانی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

8- برنج ایرانی سرشار از مواد مغذی و ویتامین

همان طور که می دانید و اشاره شد، ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی مثل نیاسین، ویتامین D، کلسیم، فیبر،آهن، تیامین و ریبوفلاوین، در برنج ایرانی وجود دارند که به متابولیسم بدن یاری نموده و عملکرد اندام های بدن را بهبود می بخشند.

9- خواص برنج ایرانی برای سلامت قلب و عروق

برنج ایرانی فاقد کلسترول است و در عوض آنتی اکسیدان های زیادی دارد که می تواند سطح کلسترول خون را کاهش داده و به سلامت قلب و رگ های آن یاری کند. نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که برنج سبوس دار یا روغن سبوس برنج حملات قلبی تا حد زیادی کاهش می دهد.

10- برنج ایرانی مفید برای سندروم روده تحریک پذیر

نشاسته موجود در برنج ایرانی، به رشد باکتری های مفید روده یاری می نماید و در کاهش بیماری هایی مثل و درمان و پیشگیری از اسهال مفید است. برنج می تواند با یاری باکتری های مفید، حرکت های روده را به شکل طبیعی پیش ببرد و از بروز اسهال یا دردهای شکمی جلوگیری کند.

11- درمان سوء تغذیه با برنج ایرانی

مواد مغذی و معدنی موجود در برنج ایرانی به برطرف سوء تغذیه یاری نموده و از بروز اختلال در دستگاه گوارشی جلوگیری می نمایند. در کشو ر هایی که مصرف برنج در آنها اندک است، سوءتغذیه به طرز چشمگیری بالا بوده که سلامت بدن را به خطر می اندازد.

12- خواص برنج کته برای بدنسازان

از آن جایی که برنج سفید ایرانی سرشار از کربوهیدرات ها است، این ماده مغذی باعث جذب سریع ویتامین ها شده و برای ورزشکارانی که به صورت حرفه ای فعالیت بدنی دارند، انتخابی بسیار مناسب است. ورزش شدید موجب کاهش ذخایر قندی بدن می گردد و یک منبع غنی کربوهیدراتی برای جایگزینی سریع کربوهیدرات از بین رفته بعد از ورزش است.

13- خواص برنج کته برای مو

برنج سفید ایرانی به علت مقادیر بالای نشاسته ای که دارد می تواند به صاف تر و درخشان تر شدن موی سر یاری کند. بعلاوه اگر برنج را همراه با آب آن و به صورت کته ای درست نموده و میل کنید، به هم یاری می نماید. ضمناً به عنوان و خاک رس می توانید اندازه مساوی آرد برنج سفید و خاک رس را با آب ترکیب کنید تا یک خمیر، به دست آید. این خمیر را بر روی ساقه و ریشه مو ها بمالید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند، سپس موهایتان را با آب سرد بشویید.

سوالات متداول

کدام ویتامین موجود در برنج برای رشد و سلامت موها مفید است؟

آب برنج ایرانی حاوی ویتامین B، ویتامین C، پتاسیم، ید، زینک، منگنز و فیبر است. تمام این مواد باعث تامین احتیاجهای مو شده و در نتیجه سرعت رشد موها را افزایش می دهند.

خواص برنج شمالی برای سلامت بدن چیست؟

از جمله خواص برنج ایرانی کشت شمال و جنوب تثبیت قند خون، کاهش وزن، بهبود سلامت پوست، پیشگیری از سرطان و … است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 تیر 1402 بروزرسانی: 17 تیر 1402 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2420

به "13 فواید و خواص برنج ایرانی برای بدن از لاغری تا کاهش فشار خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 فواید و خواص برنج ایرانی برای بدن از لاغری تا کاهش فشار خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید