عادت های بد غذایی

به گزارش دیتاپد، شرط اصلی سلامت بچه ها علاوه بر برطرف نیازهای روحی و عاطفی، سلامت جسمی و تندرستی بدن کودک هم می باشد. هر چند تمامی والدین به خوبی نسبت به این مسئله مطلعی دارند که فراهم نمودن آسایش روحی و جسمی برای بچه ها دارای زوایا و جنبه های گوناگونی است اما در این جریان به خوبی هم مطلع و مطلع می باشند که یکی از کانال های ایجاد سلامت برای بچه ها شان تغذیه صحیح و مناسب است.

عادت های بد غذایی

عادت های بد غذایی

نویسنده: شهلا چمن دشتی

شرط اصلی سلامت بچه ها علاوه بر برطرف احتیاجهای روحی و عاطفی، سلامت جسمی و تندرستی بدن کودک هم می باشد. هر چند تمامی والدین به خوبی نسبت به این مسئله مطلعی دارند که فراهم نمودن آسایش روحی و جسمی برای بچه ها دارای زوایا و جنبه های گوناگونی است اما در این جریان به خوبی هم مطلع و مطلع می باشند که یکی از کانال های ایجاد سلامت برای بچه ها شان تغذیه صحیح و مناسب است. منظور از تغذیه صحیح، غذایی است که مقوی و مغذی بوده و ضمناً رعایت دو اصل یعنی تعادل در استفاده از مواد غذایی و تنوع در مواد مورد استفاده در رژیم غذایی و استفاده از چهار گروه اصلی غذایی در برنامه غذایی کودک است.

در واقع بچه ها از 6 ماهگی به بعد آغاز به خوردن غذاهای نیمه جامد می نمایند و از یک سالگی به بعد بچه ها سر سفره خانواده می نشینند. رعایت اصل یاد شده بسیار ضروری است ولی برای بچه ها کافی نیست چرا که حفظ مواد غذایی بچه ها در ارزش غذایی آنان بسیار اهمیت دارد. مصرف سبزی هایی که سرخ شده اند و میوه هایی که خیلی خرد شده ارزش غذایی کودک را بسیار کم می نمایند. پس بسیار مهم است که در رژیم غذایی بچه ها از 4 گروه غذایی یعنی نان و غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات و گوشت و حبوبات و تخم مرغ استفاده گردد و ضمن استفاده از این 4 منبع غذایی، طریقه مصرف هم درست و صحیح باشد. پدران و مادران و در واقع خانواده ای که کودک در آن زندگی می کند الگوی بسیار مهمی برای کودک در استفاده از مواد غذایی و اشتهای او به غذا می باشد. مصرف غذاهای خیلی چرب و سرخ نموده، پر ادویه و چاشنی دار زیاد می تواند ذایقه کودک را به سمت عادت های بد غذایی راهنمایی نماید. به اسم مثال اگر چاشنی غذا بسیار ترش باشد. ذایقه کودک را به استفاده از مواد غیر غذایی مانند لواشک و... هم سوق خواهد داد بعلاوه استفاده از سس ها و ادویه های گوناگون بچه ها مدرسه ای را به سمت غذاهایی به ظاهر مجذوب نماینده و بو و طعم جالب مانند ساندویچ و فلافل و... سوق داد. اما از آن جا که عادت بدغذایی معمولا در بچه ها باعث بروز سوءتغذیه و در گروه های سنی متفاوت باعث بروز چاقی، بالا رفتن فشار خون یا به دلیل مصرف زیاد مواد نگهدارنده بروز بیماری های گوناگون می گردد. باید به نوع تغذیه و ایجاد عادت غذایی برای بچه ها بسیار توجه داشت. اما این که چگونه باید به بچه ها آموزش داده گردد تا این عادات بدغذایی را نداشته باشند. 100% الگوی مصرف والدین در خانواده نقش بسیار حیاتی را دارد. عادت های بد غذایی از چه سنی آغاز می گردد؟

خانواده اولین الگوی غذایی را برای کودک آماده می کند. از انتها 6 ماهگی شیرخواران علاوه بر شیر مادر باید از تغذیه تکمیلی استفاده نمایند و از همان زمان ذایقه کودک شکل می گیرد. لذا مصرف غذاهای پرنمک، حاوی ادویه، چاشنی، چربی و... می تواند ذایقه کودک را به سمت عادت های بد غذایی راهنمایی نماید.

در نوجوان و جوانان که ساعاتی از روز را در خارج از منزل و با همسالان خود به سر برده و کم کم استقلال اقتصادی پیدا می نمایند و بعلاوه با توجه به دسترسی آسان و مقرون به صرفه به انواع غذاهای خیابانی با ظاهر مجذوب نماینده و بو و طعم جالب آن (به دلیل بالا بودن نمک، ادویه، انواع سس ها و چربی ها) عادت های بد غذایی در این سنین افزایش می یابد.

عادت های بد غذایی سبب بروز چه ناراحتی ها و بیماری ها می گردد؟

عادت های بد غذایی معمولا در بچه ها موجب بروز سوء تغذیه و در گروه های سنی دیگر باعث بروز چاقی، بالا رفتن فشار خون، قند خون، چربی های خون، نقرس و افزایش مقدار ابتلا به انواع سرطان ها (با توجه به مصرف زیاد مواده نگهدارنده و شیمیایی موجود در مواد غذایی نامناسب) می گردد.

چگونه باید به بچه ها آموزش داده گردد که این عادت های بد غذایی را نداشته باشند؟

- الگوی مصرف خانوار باید مناسب باشد.

- از انواع خشکبار (کشمش، توت خشک و...) برگه های سیب، هلو، زردآلو و مغزها (گردو، فندق و...) به جای تنقلات بی ارزش (چیپس، پفک، نوشابه، بستنی های یخی، پاستیل و..) استفاده گردد.

- نوشابه های طبیعی و با ارزش مانند آب میوه های طبیعی، دوغ و... به جای آب میوه های صنعتی و انواع نوشابه های گازدار استفاده گردد.

- از مصرف مواد غذایی فله مانند چیپس و پفک هندی و... خودداری گردد.

- از مصرف انواع تنقلات بی ارزش به اسم تشویق یا سرگرمی خودداری گردد.

- بوفه مدارس از جهت عدم فروش اقلام غذایی بی ارزش یا مضر کنترل گردد.

- برنامه توزیع شیر در مدارس حمایت گردد.

توصیه های بهداشتی بر اساس 4 گروه اصلی مواد غذایی:

توصیه های بهداشتی جهت مصرف گروه نان و غلات

1- بهتر است برنج را به صورت کته مصرف کنید و از آبکش نمودن آن پرهیز گردد و در صورت تمایل آب خارج شده از آبکشی را در درون انواع سوپ یا خورشت ها استفاده نمایید.

2- بیشتر از نان های حاوی سبوس (مثل نان جو و سنگک) بهره ببرید.

3 - از مصرف نان هایی که در تهیه آنها از جوش شیرین به جای خمیر مایع استفاده می گردد خودداری کنید. مصرف این گونه نان ها عوارض متعددی نظیر ناراحتی های گوارشی، کاهش جذب آهن و در نتیجه کم خونی فقر آهن را به همراه دارد.

4- برای کامل کردن پروتئین گروه نانو غلات بهتر است آنها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف کنید(مانند عدس پلو، عدسی با نان و...)

5- هنگام خرید دقت کنید انواع نان ها در مجاورت روزنامه، تخم مرغ و سبزیجات قرار نگیرند.

6- از خرید انواع ماکارونی، رشته آشی و پلویی و آرد به صورت فله جهت مصارف خانگی خودداری گردد.

توصیه های بهداشتی جهت مصرف گروه میوه ها و سبزی ها

1- روزانه یک عدد از میوه ها یا یک واحد از انواع سبزی های دارای ویتامین ث را مصرف نمایید. حداقل یک روز در میان یک واحد از میوه ها یا سبزی های غنی از ویتامین آ (طالبی، زردآلو، شلیل، هویج، اسفناج)را مصرف نمایید.

2- برای پختن سبزی ها از آب کم و در حال جوش بهره ببرید و آب حاصل از پختن سبزی ها را در غذا بهره ببرید.

3- هنگام پخت انواع سبزی ها درب ظرف را ببندید.

4- سبزی ها را تازه یا بلافاصله پس از خرد کردن مصرف کنید.

5- پس از جدا کردن پوست میوه ها بلافاصله آنها را مصرف نمایید و از قرار دادن آنها در مجاورت هوا خودداری کنید زیرا خیلی سریع ویتامین های موجود در آن، خصوصا ویتامین c از بین می رود.

6- بهتر است سعی کنید سبزی ها را به صورت خام مصرف کنید، چون در این حالت ویتامین های آن بیشتر حفظ می گردد.

توصیه های بهداشتی جهت مصرف گروه شیر و لبنیات

1- در صورت امکان از شیرهای پاستوریزه کم چرب (2/5 درصد یا کمتر) بهره ببرید.

2- در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه به شیر تازه مقداری آب سالم اضافه کنید و آن را به مدت یک دقیقه بجوشانید (از زمان به جوش آمدن شیر)

3- بهتر است از پنیرهای تهیه شده از شیر پاستوریزه بهره ببرید.

4- پنیر تازه را باید به مدت حداقل 2 ماه در آب نمک نگهداری کنید، سپس مصرف نمایید.

5- بستنی هایی بخورید که از شیر پاستوریزه تهیه شده اند.

6- حتما قبل از مصرف هر نوع کشک مقداری آب به آن اضافه کنید و حداقل 5 تا 10 دقیقه در حال بهم زدن بجوشانید.

7 - از خریداری خامه فله جدا خودداری نمایید و در صورت مصرف خامه پاستوریزه پس از بازکردن در بسته بندی بهتر است زودتر آن را مصرف نمایید.

توصیه های بهداشتی در مصرف گروه گوشت و حبوبات

1- پیش از پختن گوشت قرمز چربی هایی را که به چشم می خورد، جدا کنید.

2- قبل از طبخ گوشت مرغ، پوست آن را جدا کنید (پوست مرغ چربی فراوانی دارد).

3- تا حد امکان از سرخ کردن گوشت خودداری کنید.

4- اگر بخواهید گوشت یخ زده را بپزید، بهتر است 24 ساعت قبل آن را از فریزر خارج و داخل یخچال قرار دهید و سپس مصرف نمایید.

5- بهتر است از گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز بهره ببرید.

6- کلسترول زرده تخم مرغ زیاد است بهتر است بزرگسالان در هفته بیشتر از 3 عدد تخم مرغ چه تنها و چه در کوکو، املت و... نخورند.

7- مصرف حبوبات به دلیل دارا بودن فیبر و پروتئین زیاد توصیه می گردد.

8- انواع مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) میان وعده های مناسب برای تامین پروتئین، انرژی و بعضی از مواد مغذی مانند آهن هستند.

9- بهتر است مغزها را خام بخورید و اگر از نوع بو داده استفاده می کنید نمک آن زیاد نباشد.

توصیه های بهداشتی در مصرف گروه متفرقه

1- بهتر است در مصرف روغن ها، از انواع روغن های مایع با منشا گیاهی استفاده گردد.

2- از حرارت دادن زیاد روغن ها خودداری کنید.

3- برای سرخ کردن از روغن مایع مخصوص سرخ کردن بهره ببرید.

4- چربی ها، شیرینی ها و چاشنی ها را کمتر بخورید.

5- مصرف نوشیدنی هایی نظیر: نوشیدنی های گازدار، چای، قهوه، انواع آبمیوه های صنعتی و پودرهای آماده مثل پودر پرتقال و... را محدود کنید و به جای آن از نوشیدنی هایی مثل آب، شیر، آبمیوه تازه و دوغ کم نمک استفاده نمایید.

6- برای برطرف تشنگی، نوشیدن آب ساده بر هر آشامیدنی دیگری ترجیح دارد.

7- با وجودی که چیپس از سیب زمینی تهیه می گردد ولی به دلیل داشتن چربی و نمک زیاد باید مصرف آن را محدود کرد.

8- مصرف نمک باید کم و از نوع نمک یددار تصفیه شده باشد.

فواید ویتامین د در جلوگیری از عوارض استخوانی

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گزارش داد، شنمایندگی استخوان مسئله ای نیست که تنها افراد کهنسال با آن روبرو باشند بلکه اکنون پزشکان می گویند بچه ها هم باید فعالیت های بدنی بیشتر داشته و مواد غذایی سالم تری بخورند تا بتوانند بر این نوع مسائل و عارضه های استخوانی فایق آیند.

ماریا استفانو خبرنگار فاکس نیوز در این باره گزارشی تهیه نموده است. وی در ابتدای گزارش خود خاطرنشان می کند بچه ها در مقایسه با گذشته به مقدار بیشتری در معرض ابتلا به ببیماری های استخوانی قرار دارند.

یکی از علل ابتلا به ببیماری ها و عوارض استخوانی کمبود ویتامین D است.

گزارشگر فاکس نیوز می افزاید: برای آنکه بدن بتواند کلسیم را جذب کند به ویتامین D احتیاج دارد. کلسیم هم برای داشتن استخوان های سالم در بدن ضروری است. بخش اعظم اسکلت و استخوان بدن انسان در خلال دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد و این ساختار و اسکلت باید بتواند در تمام طول عمر انسان برایش کارایی داشته باشد.

این گزراشگر می افزاید، اولین مسئله ای که درباره سلامت استخوان و استخوان بندی بچه ها مورد توجه قرار می گیرد مسئله تغذیه آنها است. ویتامینD نه تنها به وسیله تغذیه بلکه به وسیله تابش نور خورشید به پوست بدن هم تامین می گردد.

به گفته کارشناسان قرار گرفتن طولانی پوست در معرض تابش نور خورشید می تواند خطرناک باشد و بچه ها با چند دقیقه قرار گرفتن در برابر نور خورشید می توانند ویتامین D مورد احتیاجشان را تامین نمایند. گزارشگر فاکس نیوز می گوید: یکی دیگر از مسایلی که باعث شنمایندگی و ضعف استخوان در بدن می گردد چاقی و افزایش بی میزان وزن است و به همین خاطر ضروری است و بچه ها به سراغ ورزش و تحرک بیشتر بروند.

پزشکان در حال حاضر توصیه می نمایند که بدن در روز به چهارصد واحد ویتامین D احتیاج دارد اما ممکن است به زودی در این ارزیابی و برآورد تجدید نظر شده و مقدار یک هزار واحد ویتامین D برای هر روز توصیه گردد.

منابع:

- شیخ الاسلام، ربابه و همکاران. چه غذایی بخوریم تا سالم زندگی کنیم. 1382. نشر آرویج.

- فروزانی، مینو. مبانی علم تغذیه. 1380. انتشارات چهر.

- نیک اعتقاد، شهین. مبانی علم تغذیه 1382. انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

- محمودی، سوسن و معانی، سعیده وجدیدکار، محمد. بهداشت و ایمنی مواد غذایی.1383. نشر تندیس.

منبع: ماهنامه آموزشی کودک شماره 50

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1962

به "عادت های بد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادت های بد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید