یمن، 27 میلیون یمنی با فاجعه روبرو هستند، کمبود شدید دارو و مراکز پزشکی

به گزارش دیتاپد، یک نویسنده و تحلیلگر عرب از شرایط فاجعه بار 27 میلیون یمنی در سایه انهدام ساختار زیربنایی یمن به ویژه بخش بهداشتی و پزشکی این کشور در سایه شیوع بیماریهای واگیر دار اطلاع داد.

یمن، 27 میلیون یمنی با فاجعه روبرو هستند، کمبود شدید دارو و مراکز پزشکی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سایت خبری العهد در گزارشی به قلم سراء الشهاری به آنالیز پنج سال تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن و آثار و نتایج زیانبار آن بر این کشور و مردم آن پرداخت و نوشت: یمن در طول پنج سال اخیر شاهد بزرگترین محاصره و تجاوزگری دنیا بوده است. متجاوزان بعد از ویران کردن ساختار زیربنایی یمن و بمباران بیمارستانها و مزارع و بازارها و چاههای آب، فرودگاه صنعا را از اوت سال 2016 میلادی و سپس همه بنادر مهم یمن را بستند.

ائتلاف محدودیت ها و فرایند بازرسی سخت گیرانه ای را بر همه محصولات وارداتی اعمال کردند؛ به گونه ای که این امر باعث شد که تاریخ مصرف بسیاری از کالاها به دلیل انباشت طولانی مدت در مبادی ورودی تمام گردد. این شرایط به نوبه خود باعث تشدید وخامت اوضاع انسانی شد و امنیت غذایی و بهداشتی یمن را تهدید کرد.

با انتقال بانک مرکزی از صنعا و حواله درآمدها به یک بانک وابسته به مزدوران ائتلاف سعودی در عدن، دولت نجات ملی درآمد خود را از دست داد و این امر باعث نبود نقدینگی در نزد این دولت شد. به این دلیل، حقوق همه کارمندان دولت که اساسا تنها منبع رزق و روزی قشر بزرگی از جامعه یمن بود، قطع شد.

قیمت ها افزایش یافت و قیمت هر دلار به 600 ریال یمن رسید. میانگین فقر افزایش یافت و شهفرایند یمنی نه تنها دچار بحران های مکرر مالی شد بلکه کار به جایی رسید که بعضی از اهالی مناطق التهامه یمن که جزء فقیرترین مردم هستند، به خوردن برگ درختان روی آوردند.

براساس آمار اخیر وزارت بهداشت، موارد سوء تغذیه و سوء تغذیه حاد بچه ها زیر پنج سال به دو میلیون و پانصد هزار نفر رسیده است. علاوه بر این، بچه ها یک میلیون زن باردار نیز در آینده با همین خطر روبرو خواهند بود.

18 میلیون شهفرایند یمنی از نبود امنیت غذایی رنج می برند. از این تعداد، هشت میلیون و چهارصد هزار نفر از نبود امنیت غذایی حاد رنج می برند که در سطح دنیای در مرحله پنجم یعنی مرحله قحطی قرار می گیرند.

سیستم بهداشتی یمن در آستانه فروپاشی

سیستم بهداشت یمن مورد بمباران مستقیم و محاصره ظالمانه قرار گرفته است. بیماران یمنی در داخل کشورشان درمانی نمی بینند و متجاوزان نیز از خروج آنها از کشور برای درمان جلوگیری می نمایند.

320 هزار بیمار احتیاجمند سفر به خارج برای درمان همچنان سرگردان مانده اند و 42 هزار بیمار به خاطر ناتوانی از سفر به خارج برای درمان تا به امروز جان خود را از دست داده اند.

رضیه راوح وزیر حقوق بشر دولت نجات یمن به سایت العهد گفت: شکایت زیادی به دست ما رسیده است که یک بیمار سالخورده حتی داخل یک استان نمی تواند حرکت کند؛ چه برسد به اینکه خواسته باشد 15 ساعت مسافرت کند تا خودش را به فرودگاه سیئون یا عدن برساند.

وی اضافه کرد: محاصره و بحران های مالی و دشواری تردد و بسته بودن فرودگاه شرایط بسیار فاجعه باری برای بیماران ایجاد نموده است.

یوسف الحاضری سخنگوی رسمی وزارت بهداشت دولت نجات یمن گفت: این وزارتخانه با بودجه صفر درصد کار می نماید. بودجه وزارتخانه قبل از تجاوزگری به یمن به 65 میلیارد ریال یمن می رسید اما در سایه تجاوزگری، بودجه آن کاهش چشمگیری داشته و تنها بالغ بر 60 میلیون ریال یمن است.

محاصره فاجعه ای واقعی و مشکل بزرگی برای بیماران یمنی ایجاد نموده است. بسیاری از داروهای اساسی اساسا وجود ندارد یا اگر هم وجود داشته باشد، بسیار محدود و مقادیر آن اندک است.

الحاضری به سایت العهد گفت: بیش از 800 هزار شهفرایند متکی به داروهای رایگانی بودند که وزارت بهداشت تهیه می کرد زیرا این داروها گران و برای بیماریهای خاص بود.

وی اضافه کرد: نه حقوقی هست و نه دارویی. بیماریها زیاد می گردد. مسائل جامعه رو به افزایش است. قیمت ها بالا می رود. ما از یک شرایط فاجعه بار صحبت می کنیم. کاهش واردات دارو به میزان 60 درصد متوسط واردات در سالهای قبل از تجاوز به یمن وجود دارد.

الحاضری گفت: 120 نوع داروی بیماران خاص خصوصا بیماری سرطان موجود نیست. داروهای سرطان 50 درصد این داروها را تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: یک سری داروها که احتیاج به محیط سرد و نقل و انتقال ویژه دارد تا از بین نرود، به علت بسته بودن فرودگاه صنعا وجود ندارد. اگر هم این داروها وارد گردد، به علت حمل و نقل زمینی و تاخیر در رساندن آن به بیماران، تاریخ مصرف و کیفیت آنها دچار مشکل می گردد.

متجاوزان 291 مرکز و تاسیسات بهداشتی را به طور کلی یا جزئی ویران نموده اند. بیمارستان ها و مراکز بهداشتی با کمبود شدیدی در مقابل افزایش شمار بیماران و زخمی ها روبرو هستند. در سال 2019 میلادی، شمار زخمی های بمباران های مستقیم به 36 هزار نفر رسیده است. این رقم به رقم زخمی های ارتش و کمیته های مردمی یمن که در جبهه ها می جنگند، اضافه نموده می گردد. همچنین مبتلایان به وبا و تب دانگی و بیماریهای حاد تنفسی هم هستند. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، موارد ابتلا و مشکوک به ابتلا به این بیماریها به دو میلیون 326 هزار و 568 نفر می رسد. همچنین 40 درصد بیمارستان ها و مراکز بهداشتی از جمله هفت مرکز دیالیز بسته شده است. 97 درصد دستگاهها و تجهیزات پزشکی فراتر از عمر مفید خود کار می نمایند و ممکن است هر لحظه از کار بیفتند.

وزیر حقوق بشر دولت نجات یمن گفت: یکی از زنان دیالیزی به من گفت که من الان هر هفته یک بار دیالیز می کنم و می ترسم که همان را هم در آینده نداشته باشم.

اما راوح درباره نقش سازمان ملل در قبال این فاجعه گفت: یکی از بانوان از من سوال کرد که اگر جلوی ساختمان سازمان ملل بایستم و درد و رنج خودم را بگویم، به حرفم گوش خواهند داد و من به او گفتم که اگر نه یک روز بلکه همواره بایستی، آنها تنها چیزی را که می خواهند می شنود و تنها چیزی را می گویند که به آنها گفته می گردد که بگویید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1015

به "یمن، 27 میلیون یمنی با فاجعه روبرو هستند، کمبود شدید دارو و مراکز پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن، 27 میلیون یمنی با فاجعه روبرو هستند، کمبود شدید دارو و مراکز پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید