کشت فراسرزمینی راه چاره موثری برای مقابله با بحران بی آبی در استان آذربایجان شرقی است

به گزارش دیتاپد، خبرگزاری خبرنگاران-رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در آستانه 22 مارس روز جهانی آب با ارسال پیامی تاکید کرد: کشت فراسرزمینی راه چاره موثری برای مقابله با بحران بی آبی در استان آذربایجان شرقی است .

کشت فراسرزمینی راه چاره موثری برای مقابله با بحران بی آبی در استان آذربایجان شرقی است

به گزارش خبرنگار ما در تبریز،، متن کامل پیغام مهندس اکبر فتحی بدین توضیح می باشد:

روز بیست و دوم مارس برابر با دوم فروردین در راستای مطلع ساختن جهانیان به اهمیت روزافزون آب از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی آب معین شده است که هر سال یک شعار جدید از سوی این سازمان در جهت جلب توجه افکار جهانی به مسائل حیاتی مرتبط با آب برگزیده می شود که شعار سال جاری ارزش دهی به آب انتخاب شده است که البته فراتر از ارزش گذاری مادی می باشد.

ایران جزو کشورهای کم آب و خشک و دارای منابع محدود آب است ؛ از یک سو حجم پایین نزولات جوی و حجم بالای تبخیر و از سویی دیگر برداشت و استفاده بی رویه از منابع آبی به شکل گیری بحران کم آبی انجامیده است که بخش کشاورزی به عنوان یکی از سه بخش عمده مالی کشور با داشتن جمعیت بسیار بالایی که در این بخش مشغول به کار هستند، به شدت از بحران کنونی آب متاثر می شود. لذا توجه به بهره وری آب کشاورزی به قطع یقین از اساسی ترین ضروریات است.

در آبیاری سنتی بهره وری آب یا همان کارآیی مصرف آب بسیار پایین است لذا برای برطرف این مشکل یک سری اقدامات زیرساختی در زیربخش های مختلف کشاورزی اعم از اصلاح سیستم های آبیاری، ایجاد شبکه های آبیاری از جمله کانال های انتقال آب، انتقال آب با لوله و اصلاح سیستم های آبیاری سنتی به آبیاری صنعتی مانند آبیاری قطره ای و بارانی بایستی انجام می شد که خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این زمینه طی سالهای اخیر در سطح کشور و استان آذربایجان شرقی به ویژه در حوضه دریاچه ارومیه اجرا شده است.

اصلاح الگوی کشت و استفاده از گلخانه ها از سایر اقدامات ضروری در راستای افزایش کارآیی مصرف آب در کشاورزی استان است. همچنین کشت فرا سرزمینی در اورآسیا را به عنوان فرصت دیگری در این زمینه می توان ارزیابی کرد که از منابع، عوامل، ظرفیت ها و امکانات سایر کشورها برای فراوری محصولات کشاورزی مورد احتیاج برای حفظ منابع پایه فراوری و ارتقای امنیت غذایی استفاده می شود.

از این رو حمایت و راهنمایی کشاورزان وسرمایه گذاران برای کشت فراسرزمینی در استان آذربایجان شرقی راه چاره مطلوبی جهت حفاظت از منابع طبیعی و مقابله با بحران بی آبی در استان آذربایجان شرقی است بدین معنی که افزایش مصرف سرانه محصولات غذایی ناشی از افزایش جمعیت و محدودیت منابع آب وخاک برای فراوری و احتیاجهای غذایی، کشور را به کشت و فراوری مشترک محصولات کشاورزی مورد احتیاج خود در محدوده سرزمینی کشوری دیگر سوق می دهد تا بتوان ضمن حفظ منابع طبیعی خود با امکانات و پتانسیل های اقلیمی کشور دیگر از طریق کشاورزان، متخصصان و سرمایه گذاران بومی خود، ضریب خود کفایی را در زمینه محصولات کشاورزی ارتقاء داد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1721

به "کشت فراسرزمینی راه چاره موثری برای مقابله با بحران بی آبی در استان آذربایجان شرقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت فراسرزمینی راه چاره موثری برای مقابله با بحران بی آبی در استان آذربایجان شرقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید