کرونا همچنان با شدت گذشته عمل می نماید ، ضرورت استفاده همگانی از ماسک

به گزارش دیتاپد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به تبعات ناشی از رعایت نکردن نکات بهداشتی و فاصله گذاری ها از سوی مردم هشدار داد و گفت: اپیدمی کرونا تمام نشده و همچنان با شدت گذشته عمل می نماید، بسیاری از استان ها در شرایط قرمز قرار دارند و آمار مبتلایان بسیار بالا است.

کرونا همچنان با شدت گذشته عمل می نماید ، ضرورت استفاده همگانی از ماسک

به گزارش خبرنگاران از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عاطفه عابدینی فوق تخصص بیماری های ریوی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری اظهارداشت: تهران نیز شرایط خوبی ندارد و طی چند روز اخیر با فرایند رو به افزایشی روبرو بوده که تماس های مکرر مردم در اماکن عمومی بدون استفاده از ماسک و سایر ابزار حفاظتی و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی از مهم ترین عوامل افزایش شیوع و انتقال بیماری است.

وی توضیح داد: تماس های مکرر مردم در اماکن عمومی بدون استفاده از ماسک و سایر ابزارهای حفاظتی و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی از مهم ترین عوامل شیوع و انتقال بیماری است.

وی با بیان این که کووید 19 تظاهرات بالینی و علایم متنوعی دارد، اضافه نمود: البته همچنان شایع ترین عضوی که درگیر می گردد، ریه و بعد از آن علایم گوارشی است که به نظر می رسد نسبت به اوایل شیوع اپیدمی افزایش یافته است.

این پزشک فوق تخصص ادامه داد: با گذشت زمان دانش متخصصان نسبت به این بیماری نوپدید افزایش یافته است، درحال حاضر می دانیم که بسیاری از سردردهای مقاوم یا تازه آغاز شده یا کاهش حس چشایی یا بویایی می تواند از علایم کرونا باشد.

آغاز سردردهای مقاوم می تواند از علائم کرونا باشد

عابدینی ادامه داد: همچنین اختلالات لخته ای منجر به سکته مغزی نیز از دیگر علایم احتمالی ویروس کووید 19 است که در اوایل اپیدمی یا کمتر مشاهده می شد و یا توسط کادر درمان و متخصصان مورد توجه قرار نمی گرفت.

وی یادآور شد: این در حالی است که طی چند وقت اخیر بعضی بیماران کرونایی با علائم سکته و یا سردردهای مقاوم تازه آغاز شده مراجعه می نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: البته این تظاهرات بالینی متنوع به این معنا نیست که دیگر ریه درگیر نمی گردد، بلکه علاوه بر ریه احتمال درگیری سایر بخش ها هم وجود دارد، ولی به نظر می رسد که علائم بیماری نسبت به اوایل اپیدمی تغییر نموده بخصوص این که افراد معمولا با علائم ناشایع مراجعه می نمایند و پس از اسکن ریه، درگیری ریوی هم مشاهده می گردد و متاسفانه هنوز عامل مرگ بیماران کرونایی نارسایی های تنفسی است.

عابدینی درمورد شرایط مرگ و میر بیماران کرونایی، مطرح کرد: در ابتدای اپیدمی بیشتر بیماران با شرایط تنگی نفس حاد مراجعه می کردند که همین مساله عامل افزایش آمار مرگ ومیر بیماران کرونایی بود البته احتمال جهش یا تضعیف و کاهش شدت آسیب زایی ویروس نیز جزو فرضیه های مطرح است که هنوز تایید قطعی نشده است.

با بیان این که تعداد کیس های شدید بیماری کمی کاهش پیدانموده است، گفت: البته هنوز میزان مرگ ومیر ناشی از بیماری کرونا وجود دارد و همچنان ناشناخته های زیادی درباره این بیماری نوپدید باقی مانده، به عنوان نمونه هنوز نمی دانیم چه افرادی از نظر ایمنی ژنتیکی مستعد ابتلا بوده و بدن شان قدرت مقابله با آن را ندارد.

این فوق تخصص ریه همچنین درباره درمان های مرتبط با کرونا توضیح داد: درمان کووید 19 درحال حاضر به دو شاخه درمان های ضدویروسی و درمان برای تعدیل سیستم ایمنی تقسیم می گردد که بسته به شرایط بیمار و مرحله بیماری اعمال می گردد.

عابدینی یادآور شد: البته بسیاری از این درمان ها از همان نیمه های اسفند اعمال شده و طرح این مساله که درحال حاضر روش های درمانی داریم که در ابتدا نداشتیم، واقعا درست نیست.

وی به بعضی علل کاهش آمار مرگ و میر بیماران کرونایی اشاره و توضیح داد: در ماه های اخیر علاوه بر افزایش دانش و تجربه کادر درمان، آگاهی مردم نسبت به این بیماری بیشتر شده و افراد با دیدن علایم سریع تر به مراکز درمانی مراجعه می نمایند که خود مساله باعث کاهش مرگ ومیر شده و البته موضوع فرضیه تضعیف ویروس نیز مطرح است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین درخصوص انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر درگیری شدید ریه در مبتلایان بدون علامت، گفت: درگیری با ویروس کرونا مراحل و شدت مختلفی داشته و افراد را از مراحل ابتدایی تا شدید نارسایی ریه درگیر می نماید، حتی ناقلین بدون علامت نیز وجود دارند که تنها به وسیله انجام تست شناسایی شده اند.

عابدینی ادامه داد: با این حال اگر فردی دچار نارسایی و درگیری شدید ریوی یعنی درگیری بالای 50 درصد باشد حتما علامت دار خواهد بود و بیماری به صورت سرفه خشک یا تنگی نفس خود را نشان می دهد و اگر فردی بی علامت باشد، مطمئنا درگیری ریوی خفیف است.

استفاده از ماسک برای تمام افراد لازم است

این فوق تخصص ریه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک برای تمامی افراد جامعه، مطرح کرد: بسیاری از افراد ممکن است ناقل بدون علامت باشند و از این طریق منجر به شیوع بالاتر بیماری شوند، بعضی علائم خفیف داشته و بدون توجه به این مسئله در مجامع عمومی و محیط کار حاضر می شوند و بیماری را به سایرین منتقل می نمایند و به این مساله نیز توجه نمی نمایند که شاید بیماری در نفر بعدی شدیدتر ظاهر شده و یا حتی منجر به مرگ افراد گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1236

به "کرونا همچنان با شدت گذشته عمل می نماید ، ضرورت استفاده همگانی از ماسک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا همچنان با شدت گذشته عمل می نماید ، ضرورت استفاده همگانی از ماسک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید