فارس من، اما و اگرهای برگزاری امتحانات حضوری خاتمه ترم دانشگاه آزاد

به گزارش دیتاپد، دانشگاه آزاد اعلام نموده است که امتحانات سرانجام ترم این دانشگاه به صورت حضوری برگزاری می گردد از سوی دیگر 2864 نفر از کاربران فارس من خواهان برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری هستند.

فارس من، اما و اگرهای برگزاری امتحانات حضوری خاتمه ترم دانشگاه آزاد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران خبرنگاران با ثبت سوژه ای در سامانه فارس من درخواست تغییر روش حضوری برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد به مجازی را از این دانشگاه داشتند.

کاربران نوشته اند در شرایط کنونی اپیدمی کرونا و با توجه به امکان اوج گیری مجدد آن طبق نظرات مسؤولین مربوطه در ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد در تصمیمی غیر قابل انتظار، بدون توجه به سلامتی تعداد زیاد دانشجویان اقدام به برگزاری حضوری امتحانات گرفته است.

در بیشتر شهرهای ایران حتی با شرایط زرد و سفید از لحاظ شیوع کرونا، دانشگاه ها تصمیم به برگزاری امتحانات به روش مجازی گرفته اند. اما جای بسی تأمل است که دانشگاه آزاد چرا اصرار به برگزاری امتحانات به روش حضوری دارد؟

به عنوان مثال در شهر همدان دانشگاه دولتی بوعلی، و دانشگاه پیغام نور بصورت مجازی امتحان خواهند گرفت اما در همین شهر دانشگاه آزاد حضوری می باشد.ما دانشجویان دانشگاه آزاد مانند سایر دانشجویان کشور دغدغه سلامتی و ایمن بودن در این شرایط اپیدمی کرونا داریم و از مسؤولین مربوطه درخواست داریم که شرایط امتحانات را به روش مجازی تغییر دهند. چرا که خدای نانموده در صورت ابتلای احدی از دانشجویان به کرونا در شرایط امتحانات حضوری چه کسی جوابگو خواهد بود؟ و آیا در این شرایط دغدغه مسؤولین دانشگاه آزاد مانند سایر دانشگاهها چیزی جز سلامتی دانشجویان است؟

در پیگیری های های اجرا شده علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اطلاعیه ای خاطرنشان کرد که با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور و ضرورت حفظ سلامت همه دانشگاهیان از جمله استادان، دانشجویان، کارشناسان و کارکنان، شایسته است در صورت عدم امکان رعایت کامل و همه جانبه ضوابط و دستورالعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارزشیابی انتها نیمسال تحصیلی به صورت غیرحضوری باشد.

همچنین در این اطلاعیه آمده: با توجه به اولویت در برگزاری حضوری امتحانات به منظور تضمین کیفیت، در صورتی که دانشگاه یا استادان تشخیص دهند که امتحانات باید به شیوه حضوری برگزار گردد، ضروری است همه پروتکل های بهداشتی مربوط به محیط های دانشگاهی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی به هنگام برگزاری آزمون ها به دقت رعایت شوند.

در این بین دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد امتحانات انتها ترم این دانشگاه با هدف حفظ کیفیت آموزشی و صیانت از حقوق دانشجویان در ارزشیابی تحصیلی با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می گردد که نحوه برگزاری امتحانات حضوری اما و اگرهایی نیز از سوی دانشجویان داشت که درباره چگونگی و نحوه برگزاری امتحانات این دانشگاه پاسخ مسؤولان را در زیر می خوانیم.

امتحانات حضوری می تواند نتایج معتبرتری برای مراکز آموزشی داشته باشد

محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اعلام آمادگی دانشگاه ها برای برگزاری امتحانات می گوید: بیش از 80 درصد دانشگاه ها امتحانات انتها نیم سال خود را به شکل غیرحضوری و سایر دانشگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می نمایند.

وی معتقد است که امتحانات حضوری می تواند نتایج معتبرتری داشته باشد؛ وقتی دانشگاهی در استان یا شهر منطقه سفید واقع شده و عمده دانشجویان آن دانشگاه بومی هستند، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی این دانشگاه می تواند امتحانات را غیرحضوری برگزار کند.

امتحانات در شهرهایی که شرایط سفید دارند با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می گردد

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی نیز معتقد است که دانشگاه آزاد از زمان شیوع ویروس کرونا، در کوشش بوده تا این تهدید را به فرصت تبدیل کند. در این راستا با کوشش تمامی مجموعه دانشگاه زیرساخت های لازم فراهم شد و کلاس های دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی به نحو احسن به صورت مجازی و آنلاین برگزار گردید.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری امتحانات انتها ترم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: با توجه به شرایط کشور و شیوع ویروس کرونا و گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از 400 واحد دانشگاهی در کل کشور به خاطر حفظ سلامت دانشجویان مقرر شد، در شهرهایی که شرایط قرمز دارند، اصل بر این باشد که امتحان حضوری برگزار نگردد. البته شرایط شهرهای مختلف در کشور متفاوت است، از این رو در شهرهایی که بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایط عادی و سفید است، امتحانات به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می گردد.

حیدری در ادامه می گوید کهامتحانات نیمسال دوم این دانشگاه در چهار هفته از 24 خرداد آغاز می گردد و تا 19 تیر ادامه دارد. همچنین به منظور جلوگیری از تراکم دانشجویان، امتحانات در واحدهای دانشگاهی روزانه در چهار نوبت برگزار خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه در سراسر کشور، از ظرفیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان می نماید: به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از تردد دانشجویان و عدم استفاده از خوابگاه، مقرر شده تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بدون احتیاج به مراجعه به واحد محل تحصیل برای امتحان انتها ترم نیمسال جاری، در واحد محل سکونت خود امتحان دهند و دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد این ظرفیت خود را در اختیار تمامی دانشگاه های کشور قرار دهد تا دانشگاه هایی که امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری را نداشته و دانشجویان آنها احتیاج به خوابگاه دارند، از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی استفاده نموده و به درخواست دانشجویان امتحانات را در واحدهای محل سکونت دانشجویان خود برگزار نمایند. واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهایی که بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، سفید اعلام شده، می توانند امتحانات دانشگاه های دولتی را برگزار نمایند. واحدهای دانشگاه آزاد تنها برگزارنماینده امتحانات دانشگاه های دولتی خواهند بود و سؤال و زمان امتحان از طرف این دانشگاه ها معین می گردد.

اعلام چگونگی برگزاری آزمون های دانشگاه آزاد در شهرهایی که شرایط هشدار در برابر شیوع کرونا دارند

وی در ادامه می گوید: با توجه به شیوع کرونا همچنان شهرهای با شرایط قرمز مجوز برگزاری امتحانات را ندارند و امتحانات حضوری در آنها برگزار نمی گردد. در شهرهایی که در شرایط هشدار قرار دارند رؤسای واحدها و استان های دانشگاه آزاد با هماهنگی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان درباره چگونگی برگزاری حضوری یا عدم برگزاری آن تصمیم گیری می نمایند.به طوری که پیش از این بر اساس بخشنامه امتحانات این دانشگاه اعلام شده بود که برگزاری امتحان حضوری در شهرهایی که شرایط قرمز در برابر شیوع ویروس کرونا دارند، ممنوع است و این مراکز اجازه برگزاری آزمون حضوری را ندارند.

ثبت نام دانشجویان در سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت

و اما محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیز اطلاعیه ای در خصوص شرایط حضور دانشجویان در امتحان ارائه کرد که در آن بیان شده باید تمامی دانشجویان قبل از آغاز امتحانات حضوری در سامانه خوداظهاری وزارت بهداشت به آدرس https://salamat.gov.ir ثبت نام نموده و در صورتی که علایم بیماری را نداشتند، پیغامک دریافت شده از سامانه مذکور یا فرم خوداظهاری تکمیل شده را در بدو ورود به مسئولان معین شده در حوزه امتحانات ارائه دهند.

وی در این دستورالعمل آورده است:این موضوع در صورت عدم بیماری دانشجو فقط برای یک بار در اولین امتحان انجام می گردد و احتیاج به تکرار آن در جلسات بعدی امتحانی نیست؛ همچنین در صورتی که دانشجو مطابق سامانه یا فرم خوداظهاری بیمار باشد یا در بدو ورود دارای علائم بیماری باشد، مجاز به شرکت در امتحان نبوده و ضروری است، متعاقباً گواهی سلامت یا عدم سلامت صادره از مراکز بهداشتی و درمانی را جهت تصمیم گیری در خصوص امتحان، به مسئولان آموزشی مربوطه ارائه کند.

بر اساس بندهای این دستورالعمل در خصوص ورود دانشجویان، اساتید و کارکنان به محل برگزاری امتحان، کنترل و غربالگری بهداشتی (استفاده از ماسک، نداشتن علائمی نظیر تب، علائم تنفسی، سرفه، سرماخوردگی) برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال می گردد.

همچنین استفاده از ماسک برای تمام دانشجویان، اساتید و پرسنل حاضر در حوزه برگزاری امتحانات الزامی است. حتی الامکان واحدهای دانشگاهی محلول ضدعفونی نماینده دست را در محل های معین مانند ورودی های کنار آسانسورها قرار دهند. همچنین به منظور کاهش زمان حضور دانشجو در محل برگزاری امتحانات، با همکاری اساتید، طول مدت برگزاری هر جلسه امتحانی ترجیحاً در سقف 60 دقیقه و در موارد خاص حداکثر 90 دقیقه تنظیم گردد و به محض اتمام امتحان دانشجویان خارج شوند و در انتها برگزاری امتحان دانشجویان به جامانده با هماهنگی ممتحنین ردیف به ردیف خارج شوند.

ممنوعیت برگزاری امتحان حضوری در شهرهایی که شرایط قرمز دارند

در ا ین بین رضا همدانچی مدیر کل روابط عمومی دانشگاه آزاد با بیان اینکه آزمون های این دانشگاه در شهرهایی که شرایط مناسبی در برابر شیوع ویروس کرونا دارند به صورت حضوری برگزار می گردد، می گوید: بر اساس بخشنامه امتحانات این دانشگاه، برگزاری امتحان حضوری در شهرهایی که شرایط قرمز در برابر شیوع ویروس کرونا دارند، ممنوع است و این مراکز اجازه برگزاری آزمون حضوری را ندارند.

وی معتقد است که دانشگاه آزاد اسلامی همچون سایر دانشگاه های کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه ها اقدام به راه اندازی کلاس های مجازی نموده است. این کلاس ها از 16 فروردین آغاز به کار کرد و کوشش دانشگاه آزاد اسلامی این بوده که کیفیت کلاس های مجازی با گذشت زمان بالاتر برود.

امتحانات در واحدهای استان تهران دانشگاه آزاد مجازی شد

سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد استان تهران نیز از مجازی شدن امتحانات تمامی واحدهای استان تهران دانشگاه آزاد خبر می دهد و می گوید: با توجه به تاکیدات رئیس ستاد مقابله کرونای استان تهران، استاندار تهران و همچنین درخواست والدین و دانشجویان نحوه برگزاری امتحانات در واحدهای استان تهران در تمامی مقاطع از حضوری به غیرحضوری تغییر کرد.

وی با اشاره به اینکه واحدهای استان تهران 300 هزار دانشجو دارد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس و با توجه به آماده سازی و تقویت بستر سامانه های مجازی برای برگزاری امتحان، آغاز امتحانات از 24 خرداد به 31 خردادماه موکول شد و نحوه برگزاری امتحان مجازی و جزئیات آن به زودی اعلام می گردد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1208

به "فارس من، اما و اگرهای برگزاری امتحانات حضوری خاتمه ترم دانشگاه آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، اما و اگرهای برگزاری امتحانات حضوری خاتمه ترم دانشگاه آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید