چاوش اوغلو: آنکارا از منافع خود در مدیترانه شرقی دفاع خواهد کرد

به گزارش دیتاپد، به گزارش خبرنگاران به نقل از آناتولی، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز دوشنبه در واکنش به هشدار آمریکا گفت: ترکیه به دفاع از منافع خود و جمهوری ترک قبرس شمالی در مدیترانه شرقی ادامه خواهد داد.

چاوش اوغلو: آنکارا از منافع خود در مدیترانه شرقی دفاع خواهد کرد

وزیر خارجه ترکیه صلح و ثبات در مدیترانه شرقی را منوط به احترام به حقوق بین الملل و حقایق تاریخی دانست و افزود: ترکیه تلاش می کند روابط را با متحدان منطقه ای در ناتو تقویت کرده و شرایط ویژه در حوزه مدیترانه را با همفکری آنها حل و فصل کند. آنکارا از منافع خود در مدیترانه شرقی دفاع خواهد کرد.

وی در این خصوص افزود: اقدامات یکجانبه در مدیترانه شرقی را نادیده نخواهیم گرفت. مسائل ما نه توسط دیگران بلکه به بهترین شکل ممکن توسط کشورهای منطقه حل و فصل خواهد شد.

شایان ذکر است، وزارت خارجه ترکیه ساعاتی پیش به هشدار آمریکا در مورد حفاری این کشور در شرق مدیترانه واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه در این خصوص آمده بود: اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا درباره فعالیت حفاری ترکیه در شرق مدیترانه به دور از واقعیت است. هشدار آمریکا به ترکیه علیرغم عدم وجود توافق محدود کننده در مورد منطقه ای که بخش یونانی نشین قبرس ادعای حق می کند، سازنده نبوده و مغایر قوانین بین المللی است.

این درحالیست که وزارت خارجه آمریکا پیشتر با صدور بیانیه ای از ترکیه خواسته بود تا نسبت به تصمیم خود مبنی بر حفاری در آب های فراساحلی قبرس، تجدیدنظر کند.

به همین دلیل، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن به شدت از قصد ترکیه مبنی بر آغاز عملیات حفاری در منطقه اقتصادی ویژه ای که ادعای حاکمیت آن با جمهوری قبرس است؛ ابراز نگرانی می کند. چنین اقدامی (از سوی ترکیه) به شدت تحریک آمیز است و خطر تشدید تنش های منطقه ای را افزایش می دهد. از مقامات ترکیه می خواهیم این عملیات را متوقف کرده و طرفین مناقشه را نیز به خویشتنداری دعوت می کنیم.

گفتنی است قبرس از زمان کودتای 1974 به 2 بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 214

به "چاوش اوغلو: آنکارا از منافع خود در مدیترانه شرقی دفاع خواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاوش اوغلو: آنکارا از منافع خود در مدیترانه شرقی دفاع خواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید