چالش کوچ عشایر و مدارس عشایر کوچ رو در خراسان شمالی

به گزارش دیتاپد، انجام دو کوچ سالانۀ عشایر کوچ رو در طول سال تحصیلی تأثیرات زیادی بر کار مدرسه و یادگیری دانش آموزان عشایر بر جای می گذارد.

چالش کوچ عشایر و مدارس عشایر کوچ رو در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگاران، عشایر خراسان شمالی دارای حدود سه هزار دانش آموز است که این دانش آموزان قسمتی از سال تحصیلی را در بخش های ییلاقی و بخشی از سال تحصیلی را در مناطق قشلاقی سپری می نمایند و همین امر سبب می گردد تا دوگانگی در دانش آموزان و چالش برای معلم های عشایری ایجاد گردد.

هماهنگی میان معلم و دانش آموز عشایری در مدارس عشایری سخت است

مقداد باقرزاده یکی از معلمان عشایری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: عشایر کوچ روی خراسان شمالی فصل زمستان را در مناطق قشلاقی استان گلستان و فصل گرما را در مناطق ییلاقی خراسان شمالی سپری می نمایند.

وی با اشاره به اینکه فصل کوچ عشایر خراسان شمالی از مناطق ییلاقی به مناطق قشلاقی حدود آذرماه انجام می گردد، اضافه کرد: همین امر موجب می گردد تا دانش آموزان عشایری دو ماه ابتدایی سال تحصیلی(مهر و آبان) را در مدارس روستایی که در نزدیک ترین محل به مکان اقامت آن ها واقع شده است، تحصیل نمایند.

وی ادامه داد: طی این دو ماه دانش آموز در کلاس های تک پایه و با حضور معلمان روستا آموزش دیده می شوند.

باقرزاده اظهار کرد: اما زمانی که این دانش آموزان به مناطق قشلاقی کوچ می نمایند؛ باید در مدارس عشایری که در حقیقت اصل مدارس آن ها در این مناطق است، آموزش ببینند ولی این دانش آموزان بعد از دو ماه تحصیل در کلاس های تک پایه باید در مدارس عشایری در مدارس چند پایه تحصیل نمایند.

وی با بیان اینکه این امر مسائل زیادی را هم برای دانش آموز و هم برای معلم ایجاد می نماید، توضیح داد: هر معلمی شیوه ای خاص در تدریس دارد که در ابتدا یک دانش آموز سر کلاس معلمی حضور پیدا نموده که دانش آموزان وی تک پایه بودند سپس باید در کلاس معلمی حضور پیدا کند که دانش آموزان آن چند پایه است در نتیجه مدتی زیادی زمان می برد تا معلم و دانش آموز با یکدیگر هماهنگ شوند.

از دست رفتن زمان سال تحصیلی برای ایجاد هماهنگی میان معلم و دانش آموز عشایری

حسین پناه یکی دیگر از معلم های عشایری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با خبرنگاران در ارتباط با مشکل مذکور گفت: مدت زمان زیادی طول می کشد تا دانش آموزانی که در روستاها مهمان شده اند خود را با مدارس و معلم های عشایری که اصل دوره تحصیلی آن ها در همان جاست، وفق دهند.

وی اضافه کرد: بعضی از دانش آموزان به لحاظ درسی بسیار خوب هستند و تعدادی خیر در نتیجه آن دانش آموزی که به لحاظ درسی خوب و جلوتر بوده باید صبر کند تا سایر دانش آموزان نیز به آن ها برسند.

حسین پناه تاکید نمود: در حقیقت این دوگانگی و زمانی که صرف می گردد تا دانش آموز و معلم عشایری با یکدیگر هماهنگ شوند، موجب می گردد تا مقدار زیادی از روزهای سال تحصیلی هدر رود.

وی گفت: گاهی اوقات تعدادی از دانش آموزان در مدارسی که مهمان بوده اند به خوبی آموزش ندیده و معلم مجبور می گردد تا زمان زیادی را بگذارد که این دانش آموزان هم سطح سایر دانش آموزان شوند اما بعد از گذشت یکی دو هفته وقتی می بیند هنوز باید زمان زیادتری بگذارد، مجبور می گردد از آن موضوع درسی عبور کند که این امر سبب عقب ماندگی دانش آموزان می گردد.

وی تاکید نمود: در حقیقت معلم مجبور می گردد تا این کار را انجام دهد چراکه اگر زمان زیادتری را بر روی یک مبحث درسی بگذارد هم زمان دانش آموزی که جلوتر بوده هدر می رود و هم اینکه معلم نمی تواند تا خاتمه سال تمام کتاب های درسی را به دانش آموزان آموزش دهد.

قربانعلی عبدی کارشناس مسئول پیشین آموزش و پرورش مدارس عشایری خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه طی سال گذشته دو هزار و 928 دانش آموز مقطع متوسطه اول، 118 دانش آموز مقطه متوسطه دوم در مدارس عشایری خراسان شمالی تحصیل می کردند، اضافه کرد: از این تعداد یک هزار و 824 دانش آموز پسر و یک هزار و 938 دانش آموز دختر بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 370

به "چالش کوچ عشایر و مدارس عشایر کوچ رو در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش کوچ عشایر و مدارس عشایر کوچ رو در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید