ورود نخستین محموله وارداتی به افغانستان از کریدور لاجورد

به گزارش دیتاپد، مسئولان اتاق تجارت افغانستان اعلام کردند که نخستین محموله از کالاهای وارداتی تاجران افغان به وسیله کریدور لاجورد وارد این کشور شد. این جهت تجاری دولت افغانستان را به اروپا وصل می نماید.

ورود نخستین محموله وارداتی به افغانستان از کریدور لاجورد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، برای نخستین بار تاجران افغان توانستند تا به وسیله کریدور لاجورد محموله های تجاری مورد نظرشان را وارد این کشور نمایند.

این در حالی است که تاجران افغان در ماههای گذشته بیش از 180 تن از اموال صادراتی افغانستان را به وسیله کریدور لاجورد به بازارهای اروپایی صادر نموده اند.

بیشترین صادرات و واردات افغانستان به وسیله گذرگاههای مرزی پاکستان و یا ایران صورت می گیرد اما این نخستین باری است که اموال تجاری به وسیله کریدور لاجورد وارد افغانستان شده است.

توفیق داوری معاون اتاق تجارت افغانستان به جمهور گفت: کامیون های حاوی اموال صادراتی افغانستان که به وسیله کریدور لاجورد به ترکیه رسیده بودند در راه بازگشت نیز کالاهای وارداتی را با خود همراه داشتند.

وی اضافه نمود: این یک تجربه موفقیت آمیز در استفاده از کریدور لاجورد محسوب می شود.

معاون اتاق تجارت افغانستان اعلام نمود: مسائلی در امور ویزا، حق عبور از جمله چالش هایی بودند که تاجران افغان در کریدور لاجورد با آن روبرو شدند.

ترکمنستان بیش از 450 دلار حق عبور از کامیون ها دریافت نموده است که تاجران افغان نیز به این موضوع معترض هستند.

کریدور لاجورد از تورغندی و آقینه درافغانستان شروع و از بندر ترکمن باشی ترکمنستان، دریای خزر، بندر باکو در آذربایجان، بنادر بوتی و باتومی در گرجستان و بندر قارس در ترکیه گذشته و به اروپا ختم می شود.

این جهت که تاریخ آن به بیش از دو هزار سال گذشته باز می شود برای انتقال سنگ های قیمتی افغانستان از جمله لاجورد به کشورهای اروپایی استفاده می شد که بخشی از جاده ابریشم محسوب می شود.

کریدور لاجورد موقعیت جدیدی را برای رشد مالی کشورهای منطقه بوجود آورده است و با گشایش این جهت، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان به اروپا و کشورهای جنوب آسیا متصل شدند.

افغانستان در گذشته به دلیل حصار در خشکی در صادرات اموال تجاری خود متکی به مرزهای پاکستان بود و صادرات کالاهای تجاری این کشور همیشه به دلیل تنش های سیاسی با مسائل بسیاری روبرو بوده است.

کارشناسان معتقدند که بندر چابهار و گذرگاه ترانزیتی لاجورد از اهمیت حیاتی در راستای توسعه تجاری و مالی افغانستان برخوردار هستند و فرصت های بسیار مالی را برای این کشور به ارمغان آورده است.

زیرا بندر چابهار و کریدور لاجورد به اموال صادراتی افغانستان دسترسی نامحدودی را به آب های آزاد داده است و محصولات زراعتی افغانستان به هند، اروپا و سایر کشورهای صادر می شوند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 167

به "ورود نخستین محموله وارداتی به افغانستان از کریدور لاجورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود نخستین محموله وارداتی به افغانستان از کریدور لاجورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید