مذاکرات بغداد واشنگتن؛ پوششی برای پیگیری انحلال سیاسی مقاومت

به گزارش دیتاپد، تحلیل و بررسی ابعاد مذاکرات عراق و آمریکا به یکی از پربحث­ ترین موضوعات میان کارشناسان مسائل غرب آسیا و اندیشکده­ های مطالعات راهبردی تبدیل شده است. مذاکراتی که با روی کار آمدن دولت الکاظمی بصورت جدی دنبال شد.

مذاکرات بغداد واشنگتن؛ پوششی برای پیگیری انحلال سیاسی مقاومت

گروه دانشگاه خبرنگاران، احسان حسنی؛ یکی از مواردی که مقامات آمریکایی مکررا آن را برای مذاکره با عراق به کار برده ­اند، بحث روابط استراتژیک است. با توجه به بحران اقتصادی حال حاضر در عراق و لزوم افزایش همکاری­های بین المللی برای خروج از این بحران، ایالات متحده نظر مساعد خود را برای احیای همکاری­های اقتصادی در حوزه صادرات کالا و انرژی به عراق اعلام کرده است. لازم به ذکر است قیمت نفت عراق کاهش یافته، فساد اقتصادی در این کشور گسترده بوده و کرونا هم بر رشد اقتصادی اثر داشته است، بنابراین همه این مسائل موجب می شود دست الکاظمی برابر آمریکا در مذاکرات بسته باشد.

اما مذاکره فقط به اینجا ختم نمی ­شود. بسکمک از کارشناسان عراقی، مذاکرات راهبردی میان آمریکا و عراق را صرفا در بعد امنیتی و گفتگو بر سر خروج نظامیان آمریکایی تلقی می­ کردند؛ اما آنچه در واقع رخ داد این بود که رنگ و لعاب دیپلماتیک این مذاکرات باعث شد اهداف سیاسی و ضد مقاومت آمریکا در پوشش روابط استراتژیک دنبال شود.

ماتیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد چندی قبل از مذاکرات در مصاحبه با بغداد الیوم بیان کرده بود: شراکت و همکاری میان دو کشور تنها به بخش امنیتی محدود نمی شود و آمریکا مایل به برگزاری این گفت وگوی استراتژیک با هدف تقویت همکاری ها در تمامی بخش های مذکور است تا چالش های متعددی که عراق همچنان با آنها روبروست حل و فصل شوند.

به نظر می­رسد مذاکرات بغداد واشنگتن طی ماه­های آینده ادامه داشته باشد و واضح است که این مذاکرات به نقطه نظر مشترکی برای خروج عراق از بحران نخواهد رسید اما طولانی شدن مذاکرات به نفع آمریکاست ؛ چرا که درمدتی که آمریکایی ها مذاکره می کنند، می توانند بحث خروج نظامیانشان از عراق را به تاخیر بیندازند.

مسئله دیگری که درباره­ این مذاکرات حائز اهمیت است آن است که ایالات متحده طرح فشار اقتصادی بر دولت­هایی که گروه­های مقاومت در آن حضور دارند را آغاز کرده است تا این گروه­ها از طریق حاکمیت کشوری که در آن هستند کنترل شده و خلع سلاح شوند در غیر اینصورت تحریم و فشار اقتصادی متوجه کل کشور خواهد بود که نمونه آن را در لبنان شاهد هستیم. در عراق نیز با توجه به عدم رویایی مستقیم آمریکا با گروه­های مقاومت، از طریق فشار دیپلماتیک و اقتصادی به دولت خواهان خلع سلاح حشدالشعبی و کنترل آن است. تحلیلگران و مراکز مطالعات اسراتژیک غربی نیز درصدد هستن تا با انتشار گزارش­هایی استمرار وجود حشدالشعبی و نیروهای مقاومت مسلح عرق را غیر ضروری نشان دهند و انها را بخاطر ارتباط با ایران، دلیل اصلی آشفتگی اوضاع عراق معرفی کنند.

نگاه حشدالشعبی به مذاکرات بغداد واشنگتن چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، گروه­های مقاومت عراق بطور جدی به دنبال اخراج نیروهای آمریکایی از عراق هستند و اعلام کرده­اند که هدف از مذاکرات باید اعلام برنامه زمانبندی برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق باشد.

ابوعلی العسکری مسئول امنیتی گردان های حزب الله عراق در توئیتر خود از نکات مدنظر در رابطه با مذاکره با عراق نوشت: ما امیدوار بودیم که نیروهای سیاسی یک تیم مذاکره کننده با دشمن امریکایی تشکیل دهند که وظیفه آنها تنها معین کردن جدول زمان بندی شده برای خروج نیروهای متجاوز به عراق باشد. اما متأسفانه با انتصاب مجموعه ای از افراد - به عنوان مذاکره کننده - غافلگیر شدیم که بیشتر آنها در راستای پروژه امریکا در کشور حرکت می کنند.

همچنین هادی العامری رئیس سالزمان بدر در هشدار به تیم مذاکره کننده عراقی در توئیتر خود نوشت: امید میلیون ها عراقی را که برای خروج نیروهای بیگانه و تحقق حاکمیت ملی به خیابان ها ریختند، نقش بر آب نکنید… چشم شهدا برای دادن خبر خوش خروج نیروهای ائتلاف بین المللی و معین کردن زمان خروج آن ها از عراق، به شما دوخته شده است.

محمد الغبان رئیس فراکسیون مجلسی ائتلاف الفتح نیز طی صدور بیانیه ای اظهار داشت که تیم عراقی باید در گفتگوی امروز با همتای آمریکایی اولین اولویت خود را آنچه که در زمینه اخراج نیروهای خارجی از کشور بر اساس یک جدول زمانی معین در مجلس تصویب شده بود قرار دهد.

با این وجود یک روز پس از دور اول مذاکرات یعنی شنبه 13 ژوئن، مورگان اورتگس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت آمریکا به عنوان بزرگترین ارائه کننده کمک های بشردوستانه به عراق باقی خواهد ماند. وی بدون معین زمان خروج کشورش از عراق گفت: گفت وگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن مثبت بود و تا زمان نابودی داعش در عراق می مانیم.

با توجه به آنچه از نحوه این مذاکرات برمی­آید، ایالات متحده در پوشش روابط دیپلماتیک خود با دولت الکاظمی همچنان پروژه­ی انحلال حشدالعشبی را دنبال می­کند و به بهانه ­ی مبارزه با تروریسم داعش پایگاه­های خود در عراق را حفظ ­می­کند که این نوعی دهن کجی به رشادت­های حشدالشعبی در مبارزه با داعش و نیز کاهش اهمیت حشدالشعبی در بین مقامات عراقیست.

آن طور که بنظر می­رسد خواسته آمریکا از مذاکره با عراق حضور بلند مدت آمریکا در عراق با اهداف معین است و علاوه بر نگاه اقتصادی برای حضور در عراق به عنوان یک بازار پر پول، مهمترین دلیلش، کنترل سیاست خارجی عراق در قبال ایران و حتی ورود در حوزه امنیت ملی ایران است، لذا آمریکایی ها با حضورشان در عراق در صدد فشار بر جمهوری اسلامی نیز هستند.

احسان حسنی - فعال دانشجویی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1258

به "مذاکرات بغداد واشنگتن؛ پوششی برای پیگیری انحلال سیاسی مقاومت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات بغداد واشنگتن؛ پوششی برای پیگیری انحلال سیاسی مقاومت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید