ماهواره مخابراتی ناهید 1 آماده پرتاب است

به گزارش دیتاپد، وزیر ارتباطات با اشاره به آخرین شرایط طراحی و ساخت 3 ماهواره در پژوهشگاه فضایی ایران گفت: ماهواره مخابراتی ناهید 1 آماده پرتاب است.

ماهواره مخابراتی ناهید 1 آماده پرتاب است

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، محمدجواد آذری جهرمی همزمان با سالروز تاسیس پژوهشگاه فضایی ایران در پیامی فعالیت هفت سال گذشته این پژوهشگاه را در پیشرفت فناوری فضایی تاثیرگذار عنوان نمود و گفت: توسعه علم و فناوری های فضایی از جمله افتخارات کشور و موجب اقتدار ما در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی و یکی از ضروریات هر کشور است.

وی گفت: امروزه، فناوری فضایی به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های رقابتی در میان کشورها شناخته شده و مبنایی برای مقایسه از نظر توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهاست. با توجه به ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد فناوری های فضایی در اموری همچون ارتباطات، مخابرات، سنجش از دور، آموزش از دور، مکان یابی و ناوبری، زندگی بدون استفاده از فضا دیگر متصور نیست.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ایران نیز تا به امروز فعالیت هایی چشمگیری در حوزه فضایی صورت داده و توانسته به چرخه فضایی دست یابد و پژوهشگاه فضایی ایران، از جمله نهادهای تاثیرگذار برای توسعه این فناوری در کشور به شمار می رود. این پژوهشگاه در حوزه های مختلف فناوری های فضایی از جمله طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی و سنجشی، تراسترها و موتورهای پیشران، بلوک انتقال مداری، بالن مخابراتی، خدمات فضاپایه و کاربرد آن در مدیریت بحران در بلایای طبیعی، موفقیت های ارزشمندی داشته که پشتوانه ای قوی برای حوزه فضایی کشور است.

وی اضافه نمود: پژوهشگاه در سال جاری با حرکتی برنامه ریزی شده با استفاده از داده های سنجش از دور فضایی با برآورد خسارت ناشی از سیل فروردین 98 با استفاده از بالن مخابراتی در ارائه سرویس اینترنت رایگان به این مناطق کمک شایانی به ستاد مدیریت بحران کرد و نیز خدمات به زائران اربعین حسینی میلیاردها تومان برای کشور صرفه جویی اقتصادی به همراه داشت که می توان از آن به عنوان خدمات فضاپایه پژوهشگاه فضایی نام برد.

جهرمی گفت: در حوزه طراحی و ساخت ماهواره نیز ماهواره مخابراتی ناهید 1 را به سرانجام رسانده که آماده پرتاب است و ماهواره سنجشی پارس 2 هم در دست تجمیع است، همچنین مدل مهندسی ماهواره ناهید 2 نیز سرانجام رسیده و مراحل ساخت مدل کیفی و پروازی آن در دست اقدام است.

وزیر ارتباطات گفت: در زمینه موتورهای فضایی، آزمایش موتور آرش از دیگر موفقیت های بزرگ و ارزشمند این پژوهشگاه است، ضمن اینکه تست های نمونه کیفی سامانه بلوک مداری را هم با موفقیت پشت سر گذاشته است. در حوزه توسعه فناوری های فضایی نیز این پژوهشگاه موفقیت های مهمی را به دست آورده است که طراحی و ساخت پین پولر و چرخ عکس العملی، باتری های فضایی، پنل خورشیدی و حسگرها از آن جمله است که هر کدام در حوزه پروژه های فضایی کاربرد دارد و نمونه شاخص آن، استفاده از چرخ عکس العملی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران در پروژه ملی ماهواره سنجشی ظفر است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این جهت آن است که همه این موفقیت ها در شرایطی حاصل شد که کشور و به ویژه حوزه فضایی در تحریم بوده و دستیابی به این فناوری ها ممکن نیست، مگر با غیرت و همت متخصصان علاقمند و متعهد این حوزه.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 958

به "ماهواره مخابراتی ناهید 1 آماده پرتاب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره مخابراتی ناهید 1 آماده پرتاب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید