مالزی نیز خواستار رهایی از دلار شد

به گزارش دیتاپد، ماهاتیر محمد بار دیگر بر تعهد کشورهای اسلامی به توسعه یک ارز مشترک تاکید نمود.

مالزی نیز خواستار رهایی از دلار شد

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، ماهاتیر محمد که اخیرا میزبان رهبران کشورهای اسلامی بود، در یک کنفرانس خبری در شهر کوالالامپور به آنالیز جزئیات و دستاوردهای این اجلاس پرداخت. ماهاتیر محمد که یکی از هواداران سرسخت کاهش وابستگی به دلار و افزایش استفاده از طلا و ارزهای با پشتوانه طلا در تجارت است، بر ضرورت تقویت روابط تجاری و بانکی کشورهای اسلامی تاکید نمود.

آن طور که نشریه مالژین ریزرو گزارش داده است، نخست وزیر مالزی در این کنفرانس خبری با بیان این که ایجاد یک ارز مشترک بین کشورهای اسلامی مساله ای کاملا جدی است اضافه کرد: به شدت به دنبال این هستیم که بتوانیم مکانیسم مناسب را عملیاتی کنیم.

محمد در بخش دیگری از سخنان خود، دلار را ارزی بی ثبات خواند و پیشنهاد داد که طلا جایگزین دلار گردد: طلا برای همه کشورها دارای ارزش مشخصی است و اگر از طلا به عنوان استاندارد پایه استفاده کنیم، ارزهای دنیای دارای ارزش مشخصی خواهند شد. فکر می کنم دنیا باید به سمتی برود که تنها از یک ارز در تجارت استفاده کند.

پیش از ماهاتیر محمد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز خواستار رهایی از سلطه دلار بر کشورهای اسلامی شده بودند. با این حال موضع ضد دلاری محدود به کشورهای اسلامی نیست و دیگر کشورها از جمله روسیه، چین و ونزوئلا نیز به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار هستند.

در همین رابطه جفری زاکس، اقتصاد دان آمریکایی با اشاره به کاهش سهم 21.6 درصدی اقتصاد آمریکا از اقتصاد دنیای در سال 1980 به 15 درصد در امسال هشدار داد که صندلی دلار متزلزل شده است.

این نخستین بار نیست که نخست وزیر مالزی خواستار کاهش وابستگی به دلار می گردد. پیش تر وی در ماه ژوئن در جریان کنفرانسی در شهر توکیو ژاپن خواستار ایجاد یک ارز مشترک آسیایی با پشتوانه طلا شده بود تا از ایجاد بحران هایی نظیر بحران ارزی دهه 1990 در اقتصاد پولی کشورهای آسیایی جلوگیری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 609

به "مالزی نیز خواستار رهایی از دلار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالزی نیز خواستار رهایی از دلار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید