قطر قصد خروج ندارد

به گزارش دیتاپد، ایسنا نوشت: وزارت خارجه قطر همزمان با سرانجام سومین سالگرد شروع بحران این کشور با عربستان، امارات، بحرین و مصر، گزارش ها درباره قصد دوحه برای خروج از شورای همکاری خلیج فارس را تکذیب نموده و آنها را عامل تداوم این بحران و ایجاد بحران های بیشتر دانست.

قطر قصد خروج ندارد

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

لؤلؤة الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر در مصاحبه ای با سایت العربی الجدید به مناسبت چهار ساله شدن بحران قطر با چهار کشور عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر، ضمن تکذیب قصد کشورش برای خروج از شورای همکاری خلیج فارس، گفت: صبحت ها در این رابطه تنها شایعه هایی هستند که مردم به تازگی به آن دامن می زنند و چه بسا علت آن نارضایتی مردم از عملکرد این شورا در زمینه بحران خلیج فارس و شروع سال چهارم آن است.

الخاطر در ادامه تاکید نمود: اقدامات میانجیگرانه کویت برای حل بحران خلیج فارس ادامه دارند و دوحه به دنبال برطرف شکاف به وجود آمده در چارچوب احترام متقابل میان این کشورها و قوانین بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در ادامه گفت: کشورهای تحریم نماینده که موجب بروز این بحران شده اند، با این باور که بی ثباتی که ایجاد نموده اند با واکنش جدی جامعه جهانی روبرو نمی گردد، به ایجاد بحران های جدیدی ادامه می دهند. این کشورها کوشش می نمایند بحران را عادی نشان دهند و شرایط فعلی و پیامدهای آن از جمله جدا شدن خانواده ها از یکدیگر، سنگ اندازی در مشارکت قطری ها در مناسک حج و عمره و دیگر اقدامات غیرقانونی را مساله ای عادی جلوه دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا زندانیان قطری به دلیل بحران به وجود آمده در کشورهای تحریم نماینده در بازداشت هستند، گفت: گزارش های بسیاری از سوی کمیته ملی حقوق بشر قطر ارائه شده که حاکی از موارد مختلف نقض حقوق زندانیان است.

او در ادامه تاکید نمود: اقداماتی که از سوی این چهار کشور در پیش گرفته شدند، تنها به دولت قطر محدود نشده و به شکلی سیستماتیک شامل حال شهروندان آن نیز می شوند.

الخاطر درباره پرونده های که دوحه علیه کشورهای تحریم نماینده مطرح نموده و درخواست جبران خسارت نیز گفت: تعدادی پرونده در نهادهای بین المللی ارائه شدند که بعضی از آنها از طرف قطر و بعضی دیگر از سوی طرف های زیان دیده در قطر ارائه شده اند.

سخنگوی وزیر خارجه قطر بدون اشاره به اظهارات احمد بن ناصر المحمد الصباح، وزیر خارجه کویت در سفر اخیرش به قطر در چارچوب اقدامات میانجی گرانه برای حل بحران خلیج فارس، بار دیگر بر پایبندی دوحه به گفت وگوی مشروط مبتنی بر اصول و پایه های مشخصی برای حل این بحران که احترام متقابل، حفظ حاکمیت کشورها و عدم تعرض به استقلال آنها در تصمیم گیری ها مهم ترین آنها محسوب می شوند، تاکید نمود.

خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی، نخست وزیر قطر نیز به مناسبت اتمام سومین سال بحران منطقه خلیج فارس توییت کرد: خلیجی ها یک سال دیگر از بحران و محاصره ظالمانه خود علیه ما را پشت سر گذاشتند، محاصره ای که از روز اول مغلوب شد و تنها برای تحریم نمایندگان ناامیدی به بار آورد، امیر قطر در تمامی مناسبت ها از آمادگی دوحه برای گفت وگو و کنار گذاشتن اختلافات موجود در منطقه خلیج فارس صحبت نموده اما کشورهای تحریم نماینده تمامی فرصت ها را هدر دادند.

همچنین عبدالرحمان بن مساعد بن عبدالعزیز، شاهزاده عربستانی در واکنش به اظهارات حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر که به شدت از کشورهای تحریم نماینده انتقاد نموده بود، توییت کرد: حمد بن جاسم بار دیگر همانند یک واعظ و نظریه پرداز ظاهر شده است. نکته جدید این است که او به سخنان خدای تعالی را استناد می نماید نیرنگ زشت جز [دامن] صاحبش را نگیرد ، کسی که سوابق وفاداری خوبی با قذافی در قبال عربستان داشته، در خصوص حیله گری صحبت می نماید. (محاصره) تنها نتیجه اعمال او، میراث، وجود بد و حیله گری است.

آل ثانی در رشته توییت های به مناسبت شروع چهارمین سال بحران منطقه خلیج فارس نوشته بود، درست است همان گونه که آنها می گویند راه چاره در یکی از پایتخت های شماست. زیرا بحران از آن جا شروع شده و نه از دوحه اما کسی که مسائل را با عقل نمی سنجد و در خصوص مردم خود عدالت و انصاف را رعایت نمی نماید این دو نکته را در موضع گیری های خود با دیگران نیز رعایت نمی نماید.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1124

به "قطر قصد خروج ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر قصد خروج ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید