قاب خیابانهای رشت به ادبیات صنایع دستی رنگین شده است

به گزارش دیتاپد، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، قاب خیابانهای رشت به ادبیات صنایع دستی رنگین شده است.

قاب خیابانهای رشت به ادبیات صنایع دستی رنگین شده است

رنگ و اصالت نشان صنایع دستی گیلان است و بیش از 27 هزار هنرمند صنایع دستی در42 رشته مختلف فراوری محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و دنیای به عنوان شهر و روستاهای صنایع دستی معرفی شده اند و اینک رشت با هفت رشته بسیار فعال شامل خراطی، رشتی دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال نامزد دریافت عنوان شهر دنیای صنایع دستی شده و قرار است ارزیابان یونسکو اوایل اسفند بدین منظور وارد گیلان شوند.

مسئولان موظفند هر چه سریع تر موانع را مرتفع نمایند

سیزدهم دی خبر نامزد شدن رشت برای دریافت عنوان شهر دنیای صنایع دستی منتشر شد و استاندار گیلان بدین منظور نخستین جلسه را در این خصوص تشکیل داد و تاکید نمود: نگاه و برنامه راهبردی دولت فعالسازی صنایع دستی در بحث اشتغال است لذا برای ثبت رشت به عنوان شهر دنیای صنایع دستی هیچ بن بستی وجود ندارد و همه مسئولان باید هر چه سریع تر موانع احتمالی سد راه این اقدام را مرتفع نمایند.

اسدالله عباسی در نشست آنالیز راهکارهای تسریع ثبت رشت بعنوان شهر دنیای صنایع دستی اضافه نمود: صنایع دستی از مزیت ها و ظرفیت های گیلان است و مدیران دستگاه ها باید فرصت پیش آمده را قدر بدانند و تا حضور ارزیابان یونسکو مسائل را برطرف نمایند و اگر در این راه به مانعی برخورد کردند، شخصا پای کار هستم.

وی پیرامون اینکه قاب خیابانهای رشت به ادبیات صنایع دستی رنگین شده است، هشدار داد: هیچ بن بستی در دولت سیزدهم وجود ندارد، موانع را برای ثبت یاد شده مرتفع کنید، محکم بایستید و به این اقدام اصرار داشته باشید از شما حمایت می کنم.

عباسی با بیان اینکه ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی باید شاخص عملکرد ارزیابی شهرداران استان باشد، هشدار داد: زمان برای فراهم سازی شرایط ثبت رشت به عنوان شهر دنیای صنایع دستی محدود است؛ مسئولان پای کار باشند و فرصت پیش آمده را قدر بدانند تا با همکاری و هماهنگی و کوشش شبانه روزی افتخار دنیای دیگری برای استان ثبت گردد.

هیچ گونه کوتاهی قابل قبول نیست

در دومین نشست هماهنگی ثبت دنیای رشت، معاون هماهنگی امور مالی استانداری گیلان تاکید نمود: با توجه به فرصت پیش آمده برای ثبت دنیای شدن صنایع دستی رشت و فرصت اندک تمامی مدیران دستگاه های اجرای باید نسبت به برطرف موانع و مسائل موجود اقدام نمایند و هیچ گونه کوتاهی قابل قبول نیست.

محمد اسحاقی اضافه نمود: صنایع دستی از مزیت ها و ظرفیت های بالقوه استان گیلان است و مدیران دستگاه ها می بایست فرصت پیش آمده را مغتنم شمرده و تا حضور ارزیابان یونسکو در هفته اول اسفند سال جاری بمنظور ارزیابی شرایط رشت برای ثبت دنیای صنایع دستی به رشت می آیند، مسائل را برطرف نمایند و اگر در این راه به مانعی برخورد کردند، شخصا وارد عمل میشوم.

اسحاقی با بیان اینکه ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی باید اولویت شهرداران باشد، هشدار داد: زمان برای فراهم سازی شرایط ثبت رشت به عنوان شهر دنیای صنایع دستی محدود است؛ مسئولان پای کار باشند و فرصت پیش آمده را از دست ندهند تا با همکاری و هماهنگی و کوشش شبانه روزی افتخار دنیای دیگری برای استان ثبت گردد.

او در ادامه افزود: با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی رشت پیشنهاد داد میدان گیل عنوان برترین گزینه است که در صورت ثبت دنیای شدن شهر رشت از آن استفاده گردد و انتخاب نام مناسب در کمترین زمان ممکن که نشانگر و معرف هویت و نماد صنایع دستی شهر رشت در سطح دنیای باشد.

رشت مهیای میزبانی از ارزیابان یونسکو شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ارزیابان یونسکو تا چند روز دیگر برای آنالیز شرایط شهر رشت به جهت ثبت بعنوان شهر دنیای صنایع دستی وارد گیلان می شوند و با تعامل مسئولان شهر مراحل پایانی را برای آمادگی از میزبانی می گذراند.

ولی دنیای با بیان اینکه مراسم میزبانی از ارزیابان یونسکو در موزه میراث روستایی گیلان انجام می گردد، توضیح داد: نامگذاری بعضی از خیابان ها و میادین به نشان صنایع دستی مورد تایید شورای شهر نهاده شد و این اقدام صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: میدان گیل بعنوان میدان صنایع دستی و محله پیرسرا بعنوان گذر صنایع دستی نامگذاری شد. ساختمان استانداری سابق به مرکز صنایع دستی تبدیل و هنرمندان در آن مستقر شده اند، حوالی عمارت کلاه فرنگی که پیشتر به موزه رشتی دوزی تجهیز شده، از روز پنجشنبه محل برگزاری نمایشگاه صنایع دستی می گردد.

وی با بیان اینکه بازارچه دائمی صنایع دستی بهاران رشت بار دیگر احیا شده، گفت: با توجه به اهمیت بالای موضوع یاد شده و رقابت استان های دیگر در این خصوص لازم بود همه دستگاه های اجرایی استان شامل استانداری، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر پای کار باشند تا این اتفاق مهم و مبارک هر چه سریع تر محقق گردد که خوشبختانه کارها در حال اجرا است.

رشت از دی 936 هجری شمسی که به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شد، فراز و فرود بسیاری را در طول این سده ها از سر گذرانده است؛ به گواه تاریخ رشت، مبنای اولین های بسیاری چون اولین کتابخانه ملی ایران، اولین راه آهن کشور، اولین تئاتر، اولین شعبه بانکی ایران یا بانک سپه و نخستین داروخانه شبانه روزی در ایران شد تا سال 1394 که به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک ایران به عضویت شبکه شهرهای خلاق دنیا پیوست و اینک در سال 1401 نامزد دریافت عنوان شهر دنیای صنایع دستی شد و قرار است ارزیابان یونسکو اوایل اسفند برای آنالیز شرایط رشت به منظور ثبت عنوان شهر دنیای صنایع دستی وارد گیلان شوند.

بیش از 27 هزار هنرمند صنایع دستی در 42 رشته مختلف فراوری محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و دنیای به عنوان شهر و روستاهای صنایع دستی معرفی شده اند.

صنعت دست بواسطه جاری شدن ذوق و هنر در فراوری یادمان هایی از گذشته حامیان خویش را بی ارمغان رها نمی کند بلکه اصالت و قدمتی برآمده از صفای روستایی پاداشی است که در برابر این حمایت، نصیب خریداران فراوریات صنایع دستی می گردد.

بنا به سیاست ها و اولویت های معین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت دنیای قاسم آباد رودسر با موضوع چادر شب بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همواره مورد اهتمام نهاده شد و پس از معرفی فشتکه خمام با عنوان روستای ملی حصیر بافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.

رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ در این کار زمینه پارچه از طریق نخ های ابریشمین رنگین بگونه ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می گردد.

پانزدهم دی 99 طی مراسمی در کاخ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با موضوع رشتی دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با موضوع شال بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با موضوع سفالگری سنتی، روستای عنبران محله شهرستان آستارا با موضوع گلیم بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با موضوع چوب تراشی پیروز به دریافت گواهینامه ملی شدند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2366

به "قاب خیابانهای رشت به ادبیات صنایع دستی رنگین شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاب خیابانهای رشت به ادبیات صنایع دستی رنگین شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید