علی اف: پس از 28 سال صدای اذان در شهر شوشا به صدا درمی آید

به گزارش دیتاپد، ایرنا نوشت: الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان گفت: پس از 28 سال بار دیگر صدای اذان در شهر آزاد شده شوشا به صدا درمی آید .

علی اف: پس از 28 سال صدای اذان در شهر شوشا به صدا درمی آید

علی اف روز یکشنبه به مناسبت آزادسازی شهر استراتژیک شوشا از اشغال نیروهای ارمنی در قره باغ، در پیامی به مردم این کشور که به صورت زنده به وسیله شبکه های تلویزیونی این کشور پخش شد، اظهار داشت: ما همه مساجد و اماکن دینی و یادگارهای فرهنگی و تاریخی در شوشا را بازسازی خواهیم کرد .

وی با اشاره به دست آوردهای ارتش جمهوری آذربایجان در میدان نبرد در منطقه مورد مناقشه قره باغ اضافه نمود: به رغم این همه بیانیه ها بارها گفتم که مناقشه قره باغ راهکار نظامی هم دارد و ما امروز آن را در میدان جنگ ثابت کردیم .

وی تصرویح کرد: سرزمینهای جمهوری آربایجان نزدیک به 30 سال تحت اشغال نهاده شد و در این مدت مذاکرات بی فایده هیچ نتیجه ای نداشت و ارمنستان در فرایند مذاکرات کوشش می کرد، مساله را به درازا بکشد و شرایط موجود در قره باغ را حفظ کند .

علی اف با اشاره به این که همیشه در سطوح بین المللی آزادسازی سرزمینهای اشغالی را عمده وظیفه جمهوری آذربایجان اعلام نموده است، گفت: در مذاکرات انجام گرفته سعی داشتند ما را فریب دهند و مناقشه قره باغ را به یک مناقشه راکد تبدیل نمایند، ولی ما در میدان جنگ به پیروزی دست یافتیم .

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به صندلی خاص شهر شوشا در تاریخ جمهوری آذربایجان اضافه نمود: دشمن با اشغال این شهر، لطمه ای جدی به میراث فرهنگی ما وارد نموده، یادگارهای تاریخی و مساجد ما را تخریب و به انها اهانت کرد، ولی ما به شوشا برگشتیم و همه مساجد و یادگارهای تاریخی را بازسازی خواهیم کرد .

علی اف، تقویت قدرت مالی جمهوری آذربایجان در این سالها را مورد اشاره قرار داد و اضافه نمود: اگر این قدرت مالی را نداشتیم، این همه پیروزی در قره باغ امکان پذیر نمی شد .

وی دستاوردهای جمهوری آذربایجان در سطوح بین المللی را یکی از عوامل مهم برای پیروزی در قره باغ مطرح نمود و گفت: ما در این مدت توانستیم به مجامع بین المللی ثابت کنیم که قره باغ از جمله سرزمینهای جمهوری آذربایجان است و مناقشه باید بر مبنای موازین حقوق بین المللی، حل و فصل گردد .

علی اف اضافه نمود: همه نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد ، سازمان همکاری اسلامی و مجلس اروپا درباره مناقشه قره باغ مصوبات و قطعنامه های عادلانه صادر نموده اند و در این اسناد قره باغ کوهستانی به عنوان یک منطقه از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه نمود: جمهوری آذربایجان در این سالها با بسیاری از کشورها، بخصوص با همه کشورهای همسایه روابط محبت آمیز مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل برقرار نموده است . جمهوری آذربایجان همکاری با کشورهای همسایه بستر تعاملات دوجانبه و سه جانبه را توسعه می دهد که همه این اقدامات انجام گرفته موجب تقویت صندلی کشورمان در سطح بین المللی است .

وی تقویت قدرت ارتش و مجهز کردن آن با تجهیزات نظامی مدرن را از عوامل مهم برای پیروزی در این درگیری ها مطرح نمود و گفت که ارتش جمهوری آذربایجان از 27 سپتامبر (ششم مهر ماه) تا به حال توانست بیش از 200 منطقه مسکونی را در قره باغ از اشغال آزاد کند .

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به ادامه درگیری های نظامی در قره باغ تاکید نمود: نیروهای ارمنی باید از تمامی سرزمینهای اشغال شده خارج شوند و این خواست ما است و قوانین بین المللی و مصوبات نهادهای بین المللی تحقق این مهم را ایجاب می نماید .

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1455

به "علی اف: پس از 28 سال صدای اذان در شهر شوشا به صدا درمی آید" امتیاز دهید

1 کاربر به "علی اف: پس از 28 سال صدای اذان در شهر شوشا به صدا درمی آید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی اف: پس از 28 سال صدای اذان در شهر شوشا به صدا درمی آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید