سونامی چاقی در ایران

به گزارش دیتاپد، یک استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اندازه چاقی در ایران از سال 1359 تا به امروز پنج و نیم برابر شده است و در کل می توان گفت حدود 70 درصد ایرانیان اضافه وزن یا چاقی دارند.

سونامی چاقی در ایران

به گزارش فارس، بهنام رضا مخصوصی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: اگر به فکر اپیدمی چاقی نباشیم در آینده نه چندان دور باید منتظر پاندمی مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با آن باشیم.

وی اپیدمی چاقی را از پاندمی کرونا خطرناک تر توصیف کرد و اضافه نمود: کرونا با واکسیناسیون در نهایت کنترل گردد، ولی کنترل چاقی احتیاج به سرمایه گذاری درازمدت فرهنگی اجتماعی، مالی و بهداشتی دارد.

این استاد دانشگاه چاقی را یکی از مسائل شایع جوامع امروزی دانست و گفت: شایع ترین علل آن هم شیوه زندگی شهرنشینی و استفاده از غذا های فست فود است.

وی در ادامه اشاره ای به رد پای چاقی در بروز بسیاری از بیماری ها داشت و اضافه نمود: یک سوم کل سرطان های پستان، کولون، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه، بیماری های قلبی، سکته حاد قلبی، سکته مغزی، اختلالات متابولیک، دیابت، کبد چرب، بیماری های انسدادی ریه، فشارخون، آسم، ناباروری، میگرن، بیماری های روحی و اخیرا کووید 19 از جمله بیماری های مرتبط با چاقی هستند.

مخصوصی اعلام کرد: اندازه چاقی در ایران از سال 1359 تا به امروز پنج و نیم برابر شده است و در کل می توان گفت حدود 70 درصد ایرانیان اضافه وزن یا چاقی دارند.

وی یادآور شد: در بچه ها و نوجوانان نیز در 30 سال گذشته چاقی دو برابر شده است. براساس آمار NHS در هر سه کودک، یک کودک چاق است که مسائل متعدد روحی، روانی و تحصیلی برای آنان ایجاد می نماید.

وی گفت: در چندسال اخیر روش های متعددی برای درمان چاقی به کارگرفته شده است، اما مهمترین آن ها تغییر شیوه زندگی (تغییر رژیم غذایی و ورزش)، درمان های دارویی و اعمال جراحی است.

به گفته مخصوصی، همه افراد چاق کاندید اعمال جراحی چاقی نیستند شاخص توده بدنی یا بی. ام. آی مهمترین معیار مشخص کننده برای اعمال چاقی ست.

وی در سرانجام، اظهار کرد: بی. ام. آی از تقسیم وزن به کیلوگرم به مجذور قد برحسب متر به دست می آید. افرادی که بی. ام. آی بالای 40 دارند یا افرادی که بی. ام. آی بالای 35 و یکی از بیماری های مرتبط با چاقی می توانند کاندید مناسبی برای اعمال جراحی باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2178

به "سونامی چاقی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونامی چاقی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید