روش های کاربردی ضد تعریق در روز های گرم تابستان

به گزارش دیتاپد، یک داروساز درباره روش های کاربردی ضد تعریق در روز های گرم تابستان شرح داد.

روش های کاربردی ضد تعریق در روز های گرم تابستان

گلشید قربانیان، داروساز در گفت وگو با خبرنگار ، درباره روش ها و داروهای ضد تعریق اظهار کرد: در روز های گرم همه ما در پی روش های ضد تعریق هستیم. تعرق مکانیسم طبیعی بدن برای خنک نگه داشتن است. سیستم عصبی با بالا رفتن دما بدن یا تحت شرایط استرس زا غدد عرق را آن تحریک می نماید. کسانی که تعرق بیش از حد یا هایپرهیدروسیس دارند عموما دنبال روش هایی هستند که بتوانند این تعریق را کاهش بدهند.

او گفت: تعرق این افراد در محیط های گرم یا تحت فشار و استرس بیش از حالت عادی است، حتی گاهی در شرایط غیر گرما، ورزش و فعالیت فیزیکی هم موجب تعرق خواهد شد که می تواند آزاردهنده باشد. این موضوع می تواند فرد را مضطرب کند و فعالیت های روزانه او را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا افرادی که مدام دچار تعرق در کف پا و دست می شوند، دچار هایپرهیدروسیس هستند. هایپرهیدروسیس می تواند در کف دست ها، پاها، زیر بغل و صورت اتفاق ظاهر گردد. این مشکل می تواند حداقل یک بار در هفته بعد از بیدار شدن اتفاق بیفتد، پس به هرکسی که تعریق زیاد داره اطلاق نمی گردد. معمولا از هر دو طرف بدن اتفاق می افتد و یک طرفه نیست.

قربانیان اعلام کرد: تعرق فعالیت روزانه را مختل نموده و باعث استرس و دور شدن از جامعه می گردد. اگر به صورت ناگهانی دچار تعرق بیش از حد شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. دچار تعرق شبانه بدون دلیل خاصی شدید حتما باید قبل از آغاز درمان چکاب شوید. تعرق بیش از حد نشانه از بیماری های زمینه ای خواهد بود و فرد باید تحت درمان قرار بگیرد. علل هایی مانند دیابت، بیماری های غده تیروئید، هایپرتیروئیدیسم، حمله قلبی، عفونت ها، یائسگی، هایپوگلایسمیا (پایین بودن قند خون) و ... گاهی مصرف یا قطع برخی از دارو ها هم باعث تعرق فرد می گردد.

او گفت: اولین قدم برای کنترل تعرق در موارد خفیف هایپرهیدروسیس استفاده از کرم ها، محلول ها و رول های ضد تعرق است. دقت کنید که دئودورانت ها با رول های ضد تعریق متفاوت هستند. دئودورانت ها موثر بر فعالیت باکتری های سطح پوست هستند. آنتی پرسپیرانت ها هم ضد تعرق بوده که ما معمولا دنبال دئودورانت ضدتعریق هستیم که احتیاج به نسخه پزشک ندارند و عموما حاوی املاح آلومینیوم هستند که به صورت موقت جلو روزنه خروج عرق رو می بندند تا مقدار عرقی که به سطح پوست نشت می نماید کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که هنوز عوارض منفی استفاده از رول های حاوی آلومینیوم اثبات نشده است.

قربانیان توضیح داد: آلومینیوم کلراید می تواند ایجاد حساسیت پوستی و چشمی نماید. پس باید اول تست گردد و بعد از استفاده بلافاصله دستتان را بشویید که به چشمتان نزنید. معمولا یک بار در روز تجویز می گردد که بهتره است شب ها قبل از خواب باشد. با مهار ترشح استیل کولین عصب محرک تعرق را به صورت موقتی مهار می نماید که تاثیرش برای 6 تا 12 ماه باقی می ماند و مجدد باید تزریق گردد. تزریق بوتاکس برای ناحیه زیربغل تاییدیه آف دی ای دارد، اما برخی پزشکان به صورت آف لیبل برای کف دست و پا هم تزریق می نمایند؛ و دارو های آنتی کولینرژیک خوراکی که فعال شدن غدد عرقی رو متوقف می نمایند را به دلیل عوارشان مثل خشکی دهان، تاری دید، یبوست، تپش قلب و ... انتخاب اول نیستند و به صورت آف - لیبل اگر فرد به سایر دارو ها و روش ها پاسخ نداد انتخاب می شوند.

او گفت: روش های غیرتهاجمی اثبات شده که یک دستگاه دارد و با یاری جریان ضعیف الکتریکی و عبور از آب صورت می گیرد. به این شکل که به قسمتی که تعرق بیش از حد دارد الکترود هایی متصل می گردد و با ایجاد جریان الکتریکی باعث عدم پاسخ غدد عرقی به پیغام های عصبی تحریک تعریق می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1950

به "روش های کاربردی ضد تعریق در روز های گرم تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های کاربردی ضد تعریق در روز های گرم تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید