آبشار پیازه خرم آباد

به گزارش دیتاپد، آبشار پیازه خرم آباد یکی از دیدنی ترین جاذبه های استان لرستان است. اطراف این آبشار با درختان و گیاهان سرسبز پوشیده شده و فضایی خلوت و سرشار از آرامش را به وجود آورده است. اگر اهل طبیعت گردی هستید با خبرنگاران همراه باشید تا با تنگه و آبشار پیازه لرستان بیشتر آشنا شویم.

آبشار پیازه خرم آباد

معرفی تنگه و آبشار پیازه خرم آباد

در معرفی تنگه و آبشار پیازه خرم آباد با یکی از شگفت انگیزترین حوضچه های پلکانی کشورمان آشنا می شویم. این تنگه و آبشار در منطقه ای سرسبز، باطراوات و پربارش قرار گرفته است و می توان از آب و هوای تمیز و تماشای منظره ها فوق العاده زیبای آن لذت برد.

آبشار پیازه یک آبشار خروشان به ارتفاع 3 متر است که به درون یک حوضچه بزرگ می ریزد. سپس آب در مسیر خود از چندین حوضچه پلکانی با عمق دو تا سه متر عبور می نماید و وارد تنگه می گردد. آب این حوضچه ها به قدری شفاف و زلال هستند که می توان کف آن ها را به وضوح مشاهده کرد.

برای رسیدن به تنگه و آبشار پیازه باید از مخمل کوه زیبا عبور کنید و رسیدن به مقصد احتیاجمند چند ساعت پیاده روی است. البته مدت زمان رسیدن به این آبشار باتوجه به سرعت پیاده روی شما ممکن است از یک تا سه ساعت طول بکشد.

مسیر تنگه و آبشار پیازه خرم آباد را می توان یکی از زیباترین مسیرهای طبیعی کشورمان دانست. در این منطقه باید از میان طبیعت سرسبز، صخره های پرابهت و رودخانه ای زیبا درحالی که از شنیدن صدای پرندگان و خروش آب گوش لذت می برید، عبور کنید.

به دلیل سخت بودن مسیر آبشار پیازه، سفر به این منطقه برای سالمندان، بچه ها، معلولین و افراد دارای ناتوانی جسمی توصیه نمی گردد. اما طبیعت گردها، صخره نوردان، کوهنوردان و افراد با سلامت جسمانی که توانایی طی کردن مسیر تنگه و آبشار را به صورت پیاده دارند می توانند راهی این منطقه شوند.

برترین زمان برای بازدید از تنگه و آبشار پیازه لرستان

با توجه به کوهستانی بودن آب و هوای منطقه، برترین زمان برای بازدید از تنگه و آبشار پیازه لرستان فصل بهار است. در این فصل هوا کم کم گرم شده و طبیعت اطراف آبشار و تنگه بسیار سرسبز می گردد. بعلاوه در این فصل آبشارها و رودخانه ها پرآب تر از همواره هستند.

در فصل تابستان برخلاف دیگر منطقه ها کشورمان آب و هوای تنگه و آبشار پیازه مطبوع و خنک است و می توان در این منطقه به گشت و گذار پرداخت. اگر قصد داشتید در این فصل سری به آبشار پیازه بزنید حتماً لباس گرم همراه داشته باشید.

در فصول سرد سال یعنی فصل های پاییز و زمستان هوای تنگه و آبشار پیازه بسیار سرد می گردد و مسیرهای منتهی به این منطقه معمولاً با برف پوشیده می شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم به هیچ وجه در فصول سرد سال به آبشار پیازه سفر نکنید.

آبشار پیازه کجاست؟

آبشار پیازه کجاست و برای تماشا این جاذبه طبیعی باید به کدام نقطه از ایران زیبا سفر کنیم؟ تنگه و آبشار پیازه در استان لرستان، در فاصله 20 کیلومتری از شهر خرم آباد و در منطقه زرین چقا قرار گرفته است.

دسترسی به تنگه و آبشار پیازه خرم آباد

برای دسترسی به تنگه و آبشار پیازه خرم آباد باید خودتان را به 20 کیلومتری جاده خرم آباد به سمت جاده الشتر برسانید و از آنجا راهی بریدگی زرین چغا و منطقه بسطام شوید. سپس از روستای بسطام عبور کنید و تا به روستای هزار منی برسید.

در ورودی روستای هزار منی می توانید سمت چپ دهانه تنگه را به همراه رودخانه ای که از میان آن عبور می نماید، مشاهده کنید. این رودخانه دارای مسیر پاکوب است. در ادامه این مسیر را به صورت پیاده طی کنید تا پس از دو ساعت به محل تلاقی دو دشت زیبا به نام های گهواره و تنگه پیازه برسید.

در صورت تمایل می توانید در همین نقطه کمپ بزنید و سپس ادامه مسیر را طی کنید. از این منطقه تا آبشار و حوضچه ها تقریباً 20 تا 40 دقیقه راه است. اما پس از رسیدن به مقصد می توانید از تماشا منظره ها طبیعی بی نظیر لذت ببرید.

به طورکلی رسیدن به آبشار پیازه احتیاجمند 5 کیلومتر پیاده روی است که بین 3 تا 4 ساعت طول می کشد؛ بنابراین اگر قصد دارید از این آبشار بازدید کنید حتماً با آمادگی کامل و تجهیزات کافی راهی این منطقه شوید.

نکات بازدید از آبشار پیازه لرستان

نکات بازدید از آبشار پیازه لرستان شامل موارد زیر هستند:

  • در زمان حضورتان در این منطقه از ریختن زباله در تنگه و کنار آبشار جدا خودداری کنید.
  • با توجه به سخت بودن مسیر حتماً موارد ایمنی را رعایت نموده و همراه با تیم حرفه ای راهی آبشار شوید.
  • بهتر است سفر به تنگه را به دو بخش تقسیم کنید. ابتدا تا تلاقی دو دشت بروید و استراحت کنید و سپس راهی تنگه شوید.
  • حتماً در سفرتان به این منطقه کفش و لباس مناسب بپوشید و حتی در روزهای گرم سال هم لباس گرم همراه داشته باشید.
  • داروهای ضروری و جعبه یاری های اولیه را نباید فراموش کنید.
  • باتوجه به پیاده روی طولانی، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از کلاه و ضدآفتاب بهره ببرید.
  • معمولاً مسافران این منطقه به قصد کمپینگ راهی تنگه و آبشار پیازه می شوند؛ بنابراین حتماً در سفرتان چادر، لوازم کمپ، کیسه خواب، آب و غذای کافی همراه داشته باشید.
  • مسیر تنگه و آبشار پیازه بسیار زیباست و قطعاً از تماشا منظره ها این منطقه شگفت زده می شوید؛ بنابراین دوربین عکاسی یا گوشی موبایل خود را نباید فراموش کنید و عکس های زیبایی را در این منطقه به ثبت برسانید.
  • در مسیر خرم آباد به تنگه پیازه و در جاده ای که به سمت الشتر می رود فروشگاه های زیادی وجود دارند که می توانید لوازم مورداحتیاج و مواد غذایی خود را از آن ها تهیه کنید.
  • درصورتی که تمایلی به کمپینگ ندارید می توانید شب را در خانه های روستایی منطقه یا اقامتگاه های بوم گردی سپری کنید. بعلاوه می توانید در هتل های خرم آباد اقامت داشته باشید.

جمع بندی درباره معرفی آبشار پیازه خرم آباد

در این مقاله به معرفی آبشار پیازه خرم آباد پرداختیم. همان طور که گفته شد این آبشار زیبا یکی از جاذبه های طبیعی شهر خرم آباد استان لرستان است. آبشار پیازه در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته است و آب و هوای آن حتی در گرم ترین روزهای سال هم خنک و مطبوع است؛ بنابراین اگر در فصل تابستان در پی مقصد مناسبی هستید تنگه و آبشار پیازه را در برنامه های سفر خود قرار دهید.

سؤالات متداول

آبشار پیازه کجاست؟

آبشار پیازه در فاصله 20 کیلومتری از شهر خرم آباد و در منطقه زرین چقا قرار گرفته است.

مسیر آبشار پیازه پیاده روی دارد؟

بله مسیر این آبشار از یک تنگه می گذرد و به پیاده روی چندساعته احتیاج دارد.

آیا بچه ها و سالمندان می توانند به آبشار پیازه سفر نمایند؟

باتوجه به سخت بودن مسیر دسترسی به آبشار و پیاده طی شدن این مسیر، سفر به آبشار پیازه برای بچه ها، سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

امکان کمپ در آبشار پیازه وجود دارد؟

بله برای کمپ زدن در این منطقه می توانید در اولین دشت قبل از تنگه یا دشت نزدیک به تنگه کمپ برپا کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 شهریور 1403 بروزرسانی: 15 شهریور 1403 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2476

به "آبشار پیازه خرم آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار پیازه خرم آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید