خبرنگاران آیا ارز مشترک اسلامی جایگزین دلار خواهد شد

به گزارش دیتاپد، تهران - خبرنگاران - سران کشورهای اسلامی شرکت کننده در نشست اسلامی کوالالامپور 2019 که شنبه گذشته در مالزی به کار خود انتها داد، در سخنرانی های خود بر لزوم تاسیس واحد پولی مشترک اسلامی به عنوان جایگزین دلار در معاملات تجاری و مالی تاکید کردند.

خبرنگاران آیا ارز مشترک اسلامی جایگزین دلار خواهد شد

روزنامه رأی الیوم امروز (دوشنبه) در گزارشی نوشت: آمریکا علیه دو طرح خط لوله انتقال گاز نورد إستریم و ترک إستریم مجازات هایی اعمال کرد و دارایی ها و منابع مالی شرکت های روسی ، اروپایی و ترکی شرکت نماینده در این دو طرح را بلوکه کرد . این اقدام واشنگتن باعث شد تا کاسه صبر جامعه دنیای لبریز گردد.

این روزنامه چاپ لندن تاکید نمود: این اقدام آمریکا می طلبد تا کشورهای دنیا به طور کلی و اسلامی به طور خاص با انجام یک حرکت دسته جمعی به زورگویی های سیاسی و مالی واشنگتن انتها دهند.

بر اساس این گزارش، قلمرو مجازات های آمریکا علیه بسیاری از کشورهای دنیا گسترش یافته و کشورهای بزرگی همچون چین، روسیه، کره شمالی و کانادا و بیشتر کشورهای اروپایی را در برگرفته است.

در واقع قلدرمآبی آمریکا در صحنه سیاست و اقتصاد امنیت و ثبات دنیا را تهدید می نماید و به طور حتم در نهایت بازخورد آن باعث از بین رفتن آمریکا خواهد شد.

رای الیوم اضافه کرد: واکنش علیه این قلدری آمریکا باید با لغو سلطه دلار بر اقتصاد دنیا همراه گردد. اقتصاد دنیا هم اکنون در اسارت کاخ سفید قرار گرفته است و به همین دلیل باید با یافتن ارزهای جایگزین به این اسارت انتها داد. کشورهای دنیا باید با اتخاذ رویکرد دسته جمعی بین المللی به سلطه دلار بر اقتصاد دنیا به عنوان قوی ترین سلاح آمریکا در هنگام اعمال مجازات ها انتها دهند.

چین و روسیه در زمینه استفاده از ارزهای محلی به منظور پرداخت بهای تمامی معامله های تجاری فیمابین خود به توافق رسیدند. چین یوان طلایی جدید را به عنوان ارز اصلی برای نرخ بندی نفت برگزید و متعهد شد که تا پنج سال آینده به سلطه دلار انتها دهد.

مهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در سخنرانی خود در نشست اسلامی کوالالامپور بیان کرد که کشورش به همراه ایران، ترکیه و قطر در حال آنالیز انجام معامله های تجاری بر اساس طلا و ساختار مبادلات پایاپای هستند .

وی تاکید نمود که در نشست اسلامی در کوالالامپور موضوع استفاده مجدد از دینار طلایی و پی ریزی مکانیزمی جهت اجرای آن در میان این کشورها به منظور در امان ماندن از مجازات های آمریکا در آینده را بیان کرد.

شمار مسلمانان در دنیا بیش از یک و نیم میلیارد نفر است. آنها به همراه کشورهایشان می توانند با تشکیل یک بلوک مالی از رویکرد چین و روسیه جهت انتها دادن به سلطه دلار حمایت نمایند. این اقدام می تواند یک راه چاره پیروز جهت مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا علیه کشورهای عربی و اسلامی باشد. واشنگتن بر اساس چنین سیاستی هم اکنون در حال گسترش بخشیدن به اسلام هراسی در غرب هستند.

نویسنده رأی الیوم معتقد است که دونالد ترامپ نمی تواند با تمام دنیا بجنگد و توسعه بخشیدن به اعمال مجازاتها منجر به از بین رفتن اقتصاد آمریکا خواهد شد و کشورهای دنیا از راه یافتن جایگزین هایی به جای دلار باید با ترامپ مقابله نمایند و سلطه آمریکا و ساختار مالی دنیای موجود در اختیار واشنگتن را از بین ببرند.

به اعتقاد نویسنده این روزنامه، تسلط یافتن جایگزین دلار در دنیا آغاز شده و فرآیند آن در حال گسترش یافتن و سرعت دریافت است.

1487

منبع: ایرنا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1088

به "خبرنگاران آیا ارز مشترک اسلامی جایگزین دلار خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیا ارز مشترک اسلامی جایگزین دلار خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید