توزیع قطره چکانی ارز به واردات برالتهاب بازار برنج دامن می زند

به گزارش دیتاپد، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با توجه به کمبود برنج خارجی، توزیع قطره چکانی ارز برای واردات بر افزایش قیمت دامن می زند.

توزیع قطره چکانی ارز به واردات برالتهاب بازار برنج دامن می زند

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار ، درباره آخرین شرایط واردات برنج اظهار کرد: علی رغم همکاری وزارت صمت و ارسال لیست های ثبت سفارش برنج به بانک مرکزی، اما متاسفانه بانک مرکزی همچنان برای بعضی ارز ها هیچ کاری نکرده یا قطره چکانی تخصیص می دهد.

وی اضافه کرد: اگر بانک مرکزی فرایند فعلی را در تخصیص ارز را ادامه دهد، بدون تردید در تامین کالای اساسی کشور دچار مشکل می گردد.

کشاورز ادامه داد: اگرچه در جلسه تنظیم بازار نسبت به موضوع واردات بحث کردیم و احتیاج کشور معین شد و براساس آن اقدام به واردات کردیم، اما متاسفانه بانک مرکزی به سبب متوقف کردن یک نوع ارز و توزیع قطره چکانی سایر ارزها، تمامی کوشش ما را زیر سوال بردند چرا که هم اکنون 50 درصد کالا های ثبت سفارش شده وارد کشور شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مجموع واردات برنج از ابتدای سال به یک میلیون تن رسیده است، اعلام کرد: اگرچه عدد ترخیص از گمرک ممکن است بالاتر از این رقم باشد، اما به سبب عدم اختصاص ارز نمی توان جز واردات قطعی برنج حساب کرد.

کشاورز با تاکید بر واردات 500 هزارتن برنج گفت: با وجود کمبود برنج در بازار داخل، اگر هر چه سریع تر ارز مورد احتیاج تحصیص داده نگردد به سبب کمبود با افزایش قیمت در شب عید روبرو می شویم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه ماهانه 120 تا 150 هزارتن برنج خارجی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، اعلام کرد: بنابر آمار متوسط سرانه مصرف به ازای هر نفر 20 کسلو برنج خارجی مصرف می گردد به همین خاطر از دولت تقاضا کردیم که در تصمیم گیری ها به گونه ای عمل کند که اقشار ضعیف دچار مشکل نشوند به گونه ای که مجبور به حذف برنج از سبد مصرفی خانوار خود شوند.

کشاورز در سرانجام توضیح داد: با وجود آنکه 6 دهک جامعه برنج خارجی مصرف می نماید جای این سوال مطرح است که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر چه استدلالی واردات برنج بدای تنظیم بازار شب عید را بی مورد می داند؟ در حالیکه اقشار ضعیف جامعه توان خرید برنج ایرانی را ندارند.

انتهای پیغام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 906

به "توزیع قطره چکانی ارز به واردات برالتهاب بازار برنج دامن می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع قطره چکانی ارز به واردات برالتهاب بازار برنج دامن می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید