چارتر چارتر که می گویند، یعنی چه؟

به گزارش دیتاپد، پیش از هر چیز بهتر است ابتدا یک تعریف دقیق از چارتر به شما بگوییم.

چارتر چارتر که می گویند، یعنی چه؟

معنی چارتر چیست؟

چارتر از کلمات بسیار پرکاربرد بازار گردشگری است. چارتر به معنی دربست کردن است یا بهتر بگوییم: دربست کرایه کردن. در حقیقت وقتی یک آژانس یا یک شخص حقیقی تعدادی از جایگاه های هواپیما یا تمام جایگاه های یک هواپیما را برای مدت معینی اجاره کند، یعنی آن تعداد جایگاه را چارتر نموده است.

البته چارتر کردن تنها به هواپیما و دیگر وسایل نقلیه محدود نمی گردد، در هتل هم وقتی یک آژانس یا شخص حقیقی تعدادی از تخت های یک هتل را برای مدت معینی کرایه کند، یعنی آن تعداد تخت را چارتر نموده است.

به غیر از آژانس های هواپیمایی، برخی شرکت ها و ادارات دولتی و خصوصی هم هواپیما یا هتل را برای کارکنان خود چارتر می نمایند. مثلا اگر تعدادی از کارکنان یک شرکت برای مدتی در سال دائم در سفر هوایی باشند، به نفع آن موسسه یا اداره است که هواپیما یا هتل را برای کارکنان خود چارتر کند. چون چارترکردن مانند خرید عمده است و بالطبع صرفه جویی هزینه را در پی دارد. در ادامه به انواع چارتر بر اساس ظرفیت می پردازیم:

انواع چارتر بر اساس ظرفیت جایگاه

فول چارتر (Full Charter): به حالتی می گویند که تمام جایگاه های یک پرواز چارتر می شوند.

سیت چارتر (Seat Charetr): وقتی است که بخشی از جایگاه های یک پرواز چارتر می شوند.

به طور کل به آژانس یا شخصی که تمام یا بخشی از جایگاه های یک پرواز را چارتر می نماید، چارترنماینده می گویند و چارتردهنده نیز ایرلاینی است که جایگاه هایش را در پرواز اجاره می دهد.

انواع چارتر بر اساس زمان

بر اساس زمان ما سه نوع چارتر داریم که به طور کامل آنالیز خواهیم کرد:

1- پرواز چارتر شناور

در این حالت چارترنماینده مثلا برای سه ماه تابستان تمام یا بخشی از جایگاه های یک پرواز را چارتر می نماید و بلیط رفت و برگشتِ آن را در همین سه ماه می فروشد. بلیط برگشت در این حالت محدودیت زمانی ندارد. مثلا برخی از ایرلاین های ایرانی جایگاه ها یا تمام هواپیمای خود را در راستا فرودگاه ازمیر و فرودگاه اسپارتا در ترکیه چارتر می دهند. در نتیجه تمام تورهای این راستا روی پروازهای چارتر برقرار می شوند.

2- پرواز چارتر بک تو بک (Back To Back)

پرواز چارتر بک تو بک، مربوط به زمانی است که چارترنماینده موظف می گردد بلیط های چارترش را یا یک فاصله زمانی معین بین زمان رفت و برگشت بفروشد. مثلا شما یک بلیط چارتر به مقصد استانبول می خواهید و اپراتور به شما می گوید تاریخ بلیط برگشتتان باید حداکثر تا دوهفته بعد از پرواز رفت باشد.

3- پرواز چارتر بلاک (Block)

در این حالت چارترنماینده باید بلیط های پروازش را در یک تاریخ معین رفت و یک تاریخ معین برگشت بفروشد. یعنی وقتی برای خرید این بلیط مراجعه می کنید، اپراتور به شما می گوید مثلا فقط در تاریخ 22 مرداد بلیط رفت و 27 مرداد بلیط برگشت پرواز چارتر راستا مورد نظرتان را دارد و در تاریخ های دیگر موجود نیست.

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی در چیست؟

در ادامه به چهار تفاوت مهم بلیط چارتر و سیستمی اشاره خواهیم کرد:

گاهی در وب سایت های مخصوص فروش بلیط چارتر یا در پیامک های تبلیغاتی قیمت های عجیب و وسوسه نماینده ای به چشممان می خورد. مثلا بلیط تهران ـ مشهد فقط 80هزار تومان. برای بسیاری از مسافران سوال پیش می آید که چرا بهای این بلیط ها این قدر مقرون به صرفه است؟

چارترنماینده بهای بلیط های پرواز را پیشاپیش پرداخته است و اگر بلیط هایش در تاریخ مد نظرش به فروش نرسد، دچار خسارت اقتصادی می گردد. بنابراین گاهی اوقات (البته در موارد معدودی) به خصوص نزدیک زمان پرواز، حاضر است بلیطش را به هر قیمتی بفروشد تا خسارت کمتری متحمل گردد.

قیمت بلیط چارتر به دو عامل زمان و تقاضا بستگی دارد. در زمان هایی که تقاضا برای سفر زیاد است، مثل تعطیلات تابستانی یا عید نوروز، بلیط چارتر فرقی با بلیط سیستمی ندارد و حتی ممکن از بلیط سیستمی گران تر نیز فروخته گردد. اما به طور کلی در پروازهای چارتر هرچه به زمان پرواز نزدیک تر باشید، ممکن است بلیط مقرون به صرفه تری پیدا کنید.

چارترنمایندگان معتبر

چارترنمایندگان اصلی آژانس هایی هستند که برای چارترکردن پروازها یا جایگاه ها با ایرلاین ها قرارداد می بندند و بلیط ان را ارائه می نمایند. عده دیگری از چارترنمایندگان نیز وجود دارند که خودشان طرف اصلی قرارداد نیستند و دوباره پرواز یا جایگاه را از چارترنمایندگان اصلی، چارتر می نمایند! بارها پیش آمده که مسافرانی که بلیطشان را از چارترنمایندگان اصلی تهیه ننموده اند، از بی برنامگی و آشفتگی این پروازها شکایت می نمایند. مثلا مسافر با خیال راحت کیفش را برمی دارد و راس ساعت مقرر خودش را به فرودگاه می رساند و پای پرواز تازه متوجه می گردد علی رغم خرید بلیط، اسمش در لیست پرواز نیست! برای پرهیز از مسائل این چنینی تنها راهکار این است که بلیط چارتر را تنها از مراجعی تهیه کنید که فقط بلیط های چارترنمایندگان اصلی و معتبر را ارائه می نمایند.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2266

به "چارتر چارتر که می گویند، یعنی چه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چارتر چارتر که می گویند، یعنی چه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید