توافق اتحادیه اروپا و کانادا برای اجرای موقتی توافق تجاری

به گزارش دیتاپد، وین - اتحادیه اروپا و کانادا در جریان اجلاس گروه 20 در هامبورگ آلمان با مشخص تاریخ 21 سپتامبر (30 شهریور) برای اجرای موقتی توافق فراگیر مالی و تجاری بین دو طرف موافقت کردند و به این ترتیب بیش از 90 درصد از توافق اجرا خواهد شد.

توافق اتحادیه اروپا و کانادا برای اجرای موقتی توافق تجاری

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا قیمت هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کمیسیون اروپا ، ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در بیانیه مشترکی اعلام کردند: توافق فراگیر مالی تجاری (CETA) شروعگر فصل نوینی در روابط بین اتحادیه اروپا و کانادا است. مساله مهم این است که شرکتها و شهروندان ما بدون لفاظی های بیشتر شروع به استفاده از مزایای این توافق نمایند.

این بیانیه می افزاید: ما در ملاقات در اجلاس گروه 20 در هامبورگ ضمن تاکید بر تعهد مشترک به سامانه تجارت بین المللی بر مبنای مقررات، توافق کردیم که تاریخ 21 سپتامبر را به عنوان تاریخ شروع اجرای موقتی این توافق معین کنیم و از این رو تمام تدابیر اجرایی لازم تا پیش از این تاریخ انجام خواهند شد.

در پایان این بیانیه آمده است: این توافق اکنون بطور موقتی اجرایی می گردد و زمانی که تمام مجلسهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا آن را بر اساس قوانین اساسی خود تصویب نمایند ، بطور قطعی اجرایی خواهد شد.

ترودو نخست وزیر کانادا هنگام ترک آلمان به خبرنگاران گفت: 98 درصد از این توافق روز 21 سپتامبر اجرایی می گردد.

وی اضافه کرد: این خبر خوبی برای دنیا است که شاهد نمونه های پیشرویی از توافق های تجاری باشند که مسئولیت های دولت برای محافظت از شهروندان و محافظت از استانداردهای کاری و حفاظت از محیط زیست را در نظر می گیرد و در عین حال ارزشهای مشترک کانادا و اروپا را نیز ترویج می نماید.

این در حالی است که تا کنون چهار کشور لتونی ، دانمارک ، اسپانیا و کرواسی توافق تجارت آزاد با کانادا را تصویب نموده اند. مجلس اروپا نیز در ماه فوریه توافق با کانادا را تصویب کرد.

خبر اجرایی شدن موقتی توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا و کانادا که مذاکرات آن در ماه اوت 2014 به پایان رسید و اکتبر 2016 در بروکسل به امضا رسید، در حالی است که احزاب پوپولیست در اروپا و همچنین دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بطور فزاینده ای به دنبال سیاست های حمایت گرایانه و دوری از تجارت دنیای بوده اند.

توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا و کانادا تقریبا تمام موانع تجاری را بین بازار 500 میلیونی اروپا و 35 میلیونی کانادا بر می دارد. ارزش مبادلات تجاری دو طرف بیش از 60 میلیارد یورو در سال است و انتظار می رود با اجرایی شدن این توافق و برداشته شدن تعرفه ها حدود 20 درصد افزایش پیدا کند.

پیش از این قرار بود توافق تجاری از ماه جاری (ژوییه) اجرایی گردد اما بعضی اختلافات درمورد صادرات پنیر اروپا به کانادا و همچنین تجارت اقلام دارویی موجب به تاخیر افتادن اجرای موقتی توافق شده بود و در بیانیه مشترک دو طرف معین نیست که آیا اختلافات حل شده است یا نه.

اروپام**1078**1590

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1047

به "توافق اتحادیه اروپا و کانادا برای اجرای موقتی توافق تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق اتحادیه اروپا و کانادا برای اجرای موقتی توافق تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید