24 فیلم برتر تاریخ سینما با حضور قاتلان سریالی

به گزارش دیتاپد، فیلم هایی که به داستان قاتلان سریالی و زندگی عجیب و غریب آن ها می پردازند، از دیرباز برای تماشاگران مجذوب کننده بوده اند. این انسان های عجیب به خاطر تهور در دست زدن به اعمالی که حتی فکر کردن به آن ها تن مخاطب را می لزاند، موجوداتی ترسناک، رازآلود، دست نیافتی و قدرتمند به نظر می رسند.

24 فیلم برتر تاریخ سینما با حضور قاتلان سریالی

مونتسکیو در کتاب روح القوانین می نویسد: تخطی از هنجارهای جامعه در ماهیت همان جامعه است. همین اشاره مونتسکیو و هوش سرشار قاتلین و نقابی که در یک جامعه ریاکار به چهره می زنند تا باعث نمایش پلشتی های آن شوند سبب می شود تا فیلم سازان سراغ زندگی آن ها بفرایند. چرا که در پرتو نمایش چنین شخصیت هایی می شود نقصان های اجتماع و زندگی به ظاهر متمدن را به خوبی نشان داد.

قاتل های زنجیره ای و دیوانه ای مانند تد باندی و اد گین همان قدر که منزجر نماینده بودند، ضربان قلب زندگی جمعی را هم بالا می بردند تا دمل های چرکی شهرها یکی یکی باز شوند و تصویر نکبت های زیر پوست شهر را مقابل مردمان ساکن آن قرار دهند.

در این لیست سعی نموده ام از انتخاب فیلم هایی که بلافصل به ژانر وحشت تعلق دارند، اجتناب کنم. چرا که اغلب فیلم های زیرژانر اسلشر یا اسپلتر را می توان به اسم درام هایی با موضوع قاتلین سریالی دسته بندی کرد. معرفی آن ها باشد به وقتش.

تمام کوششم برای انتخاب فیلم های این لیست در وهله اول گزینش آثاری بود که علاوه بر ایجاد هیجان و تعلیق به پیش زمینه شکل گیری چنین هیولایی بپردازد یا دستکم اشاره ای به اختلالات روانی یا محل رشد و زندگی آن ها بکند. چرا که ژانر وحشت چندان خودش را مقید به شرح چگونگی زیست قاتل ماجرا نمی داند.

نکته دیگر اینکه در این لیست قرار نیست حتما داستان به طور کامل حول زندگی قاتل بچرخد. بلکه بعضی فیلم ها بازگو نماینده قصه طرف مقابل ماجرا یعنی پلیس ها و کارآگاه ها و گاهی هم هر دو طرف ماجرا در کنار هم هستند.

24. هویت (Identity)

  • کارگردان: جیمز منگولد
  • بازیگران: جان کیوزاک، ری لیوتا، آماندا پیت
  • محصول: 2003، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 62٪

جیمز منگولد داستانگوی خوبی ست. او تبحرش در این کار را با ساخت فیلم های مانند قطار 3:10 به یوما (3:10 to Yuma)، لوگان (logan) و فورد در برابر فراری (ford vs Ferrari) نشان داده است. اما این فیلم هویت بود که نام او را بر سر زبان ها انداخت.

او در این فیلم یک داستان جنایی را با اختلال هویتی یک شخصیت روان پریش در هم آمیخته و نتیجه تبدیل به فیلمی هیجان انگیز شده که باعث می شود مخاطب مدام در حال حدس زدن قربانی بعدی ماجرا باشد.

بازی جان کیوزاک، موسیقی خوب فیلم و فضای بارانی و گرفته یک متل دورافتاده سبب شده تا سایه شوم یک قاتل زنجیره ای یقه مخاطب را محکم بچسبد و رها نکند.

10 فرد غریبه مجبور می شوند به خاطر شرایط بارانی و لغزنده بودن جاده، شبی را در متلی بین راهی اقامت نمایند. با گذشت پاسی از شب مسافران یکی یکی کشته و بازماندگان به هم مشکوک می شوند…

23. ضدمرگ (Death Proof)

  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: کرت راسل، زویی بل
  • محصول: 2007، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 65٪

شاید این فیلم ضعیف ترین اثر کارنامه پربار کوئنتین تارانتینو باشد، اما باید بقیه فیلم های او را دید تا متوجه شویم ضعیف ترین فیلم او هم اثری خوش ساخت است. ضمن آنکه تماشای ضدمرگ برای درک ریشه های علاقه تارانتینو و نحوه فکر کردن و عشق بازی او با جهان سینما، فیلمی کلیدی و مهم است.

تصویری که تارانتینو از جامعه پوچ وخالی از ارزش امروز آمریکا نمایش می دهد تماشاگر را در انتخاب سمت همدلی برانگیز ماجرا مردد می نماید تا او نداند باید سمت قاتل بایستد یا قربانیان؛ به این علت که به نظر می رسد قاتل در حال انتقام گرفتن از جامعه ای است که دیگر پایبند به هیچ اصولی نیست.

ضدمرگ علاوه بر بهره مندی از دیالوگ های ناب به سبک کوئنتین تارانتینو، چند صحنه اکشن مهیج و مجذوب کننده دارد که حسابی مخاطب را بر جایگاه سینما میخکوب می نماید.

چهار دختر جوان در حال خوش گذرانی و سرگرمی هستند و شبی را در کنار هم می گذرانند. در این میان با مردی عجیب روبرو می شوند که خود را مایک بدلکار می نامد. مرد ادعا می نماید ماشینی دارد که برای راننده آن ضد مرگ است و دوست دارد آن را به دخترها نشان بدهد اما…

22. پلیس خفن (Hot Fuzz)

  • کارگردان: جو رایت
  • بازیگران: سایمون پگ، نیک فراست
  • محصول: 2007، انگلستان، آمریکا و فرانسه
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 91٪

ادگار رایت به همراه سایمون پگ و نیک فراست در این دو دهه در حال ساخت فیلم های پارودی معرکه ای بوده که آثار مطرح تاریخ سینما را دست می انداختند. آن ها عناصر مشهور ژانرهای مختلف را می گرفتند تا با آن ها ایجاد خنده نمایند و مخاطب اهل سینما را راضی از سالن بیرون بفرستند. فیلم هایی مانند شأن مردگان (shaun of the dead) و سرانجام جهان (the world`s end) محصول همین همکاری ست.

این سه نفر دوست داشتنی با ساختن این فیلم، کمدی درجه یکی در هجو فیلم های اکشن و جنایی ساختند که هم با فیلم های معروف ژانر جنایی شوخی می نماید و هم از اساس کلیشه های فیلم های پلیسی را به سخره می گیرد.

در نهایت اینکه پلیس خفن توانایی به وجد آوردن هر تماشاگری را دارد. شاید حضورش در این لیست کمی عجیب برسد اما داستان قاتل ها همیشه هم قرار نیست با تلخی وسیاهی مطلق روایت شود. گاهی هستند کسانی که سنت شکنی می نمایند و نوع دیگری از لذتِ تماشا را ارزانی می دارند. نتیجه آنکه هر چه فیلم بیشتری دیده باشید از تماشای این اثر لذت بیشتری خواهید برد چرا که بیش از 100 فیلم اکشن منبع الهام سازندگان پلیس خفن بوده است.

نیکولاس به علت توطئه همکارانش از اداره پلیس لندن به شهری کوچک تبعید می شود. در ابتدا او روزگار آرامی در این شهر دارد اما وقوع قتلی همه چیز را به هم می ریزد…

21. آقای ریپلی با استعداد (The Talented Mr.Ripley)

  • کارگردان: آنتونی مینگلا
  • بازیگران: مت دیمون، جود لا
  • محصول: 1999، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.4 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 83٪

تریلری روان شناسانه که بر اساس رمانی به همین نام به قلم پاتریشیا های اسمیت ساخته شده. حاوی درامی جنایی که آنتونی مینگلا به خوبی از پس ساخت جهان لایه لایه آن برآمده است.

فیلم روایتگر ماجرایی رازآلود است که هر چه جلوتر می رود و ابعاد ماجرا روشن تر می شود، به لایه های تاریکش افزوده می شود تا تعیین شود هیچ چیز آن گونه که در ابتدا به نظر می رسد، نیست.

تیم بازیگران فیلم عالی ست. مت دیمون، جود لا، گوینیت پالترو، کیت بلانشت و فیلیپ سیمور هافمن هر یک به تنهایی برای مجذوب کننده کردن یک فیلم کافی هستند. موسیقی گابریل بارد و تدوین معرکه والتر مرچ سبب می شود تا علاقه مندان داستان های جنایی از تماشای فیلم پشیمان نشوند.

در سال 1960 فیلمی به نام ظهر بنفش (purple noon) به کارگردانی رنه کلمان و بازیگری آلن دلون بر اساس همین رمان ساخته شده است.

نیویورک سال 1958. تام ریپلی به وسیله مردی ثروتمند استخدام می شود تا پسرش را که به نظر می رسد در ایتالیا زندگی می نماید، پیدا کند و به خانه بازگرداند. تام ادعا می نماید که توانایی بازی کردن در هر نقشی را دارد و می تواند پسر مرد ثروتمند را به بازگشت متقاعد کند اما…

20. تعقیب نماینده (Chaser)

  • کارگردان: نا هانگ- جین
  • بازیگران: ها جونگ- وو، کیم یون- سئوک
  • محصول: 2008، کره جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 82٪

اگر دوست دارید از یک تعقیب و گریز دو ساعته نفس گیر که لحظه ای از تب و تاب نمی افتد، لذت ببرید تماشای این فیلم را از دست ندهید.

نا هانگ- جین بساط این تعقیب و گریز را حول حضور یک قاتل سریالی می چیند که زنان بدکاره را قربانی جنایت های خود می نماید. از سوی دیگر فرد تعقیب نماینده هم که اسم فیلم از اهمیت او در داستان اطلاع می دهد، چندان آدم درستی نیست. اما با شخصی شدن قضیه به دام انداختن هرچه سریع تر قاتل را که به کار و کاسبی اش ضرر می رساند، با تمام وجود می خواهد.

داستان فیلم در یک بازه زمانی کوتاه روایت می شود و پیدا شدن قاتل به ضرب الاجلی یک روزه پیوند می خورد. همه این موارد در کنار هم باعث می شود تا شاهد فیلمی لذت بخش باشیم.

این اولین فیلم بلند نا هانگ- جین است. او در ادامه فعالیتش دو فیلم درجه یک دیگر به نام های دریای زرد (the yellow sea) و شیون (the wailing) را ساخت تا جای پایش در سینمای کره جنوبی محکم شود.

یک کارآگاه سابق اکنون به وسیله کار خلاف روزگار می گذراند. مدتی ست تعدادی از دخترانی که برای او کار می نمایند گم شده اند. او دست به کار می شود تا سرنخی برای نجات آن ها پیدا کند…

19. دختری با خالکوبی اژدها (The Girl with Dragon Tattoo)

  • کارگردان: نیلز آردن اوپلو
  • بازیگران: مایکل نیکویست، نومی راپاس
  • محصول: 2009، سوئد، دانمارک و آلمان
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 85٪

دختری با خالکوبی اژدها پس از اکران سراسری آن قدر در جهان سر و صدا کرد و با تحسین منتقدان روبرو شد که بلافاصله حق ساخت کتاب منبع اقتباس آن یه وسیله آمریکایی ها خریداری شد تا به وسیله دیوید فینچر بازسازی شود. ضمن آنکه معروفیت فیلم و بازی خوب نومی راپاس در نقش اصلی، زمینه ورود او به هالیوود را فراهم کرد.

اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم، همین نسخه ی سوئدی فیلم به مراتب فیلم بهتری از ساخته آمریکایی ها ست، حتی اگر دیوید فینچر سازنده آن نسخه باشد؛ چرا که در واریاسیون آمریکایی شخصیت پردازی، قربانیِ خلق هیجان کاذب شده است.

داستان گم شدن اعضای خانواده ای در دل یک کینه متکثر خانوادگی باعث می شود تا دو آدم پاک باخته و زخم خورده که چیزی برای از دست دادن ندارند، یکدیگر را پیدا و کوشش نمایند تا معنایی برای این زندگی نکبت بار و پر از حسرت دست و پا نمایند.

دختری با خالکوبی اژدها روایتگر داستان آدم های طرد شده ای ست که به جز یکدیگر روی هیچ چیز و هیچ کس نمی توانند حساب نمایند.

روزنامه نگاری به وسیله یک مرد ثروتمند استخدام می شود تا به پفراینده زنی که چهل سال پیش گم شده است، رسیدگی کند. اتفاقاتی باعث می شود تا او با دختر عجیب و غریبی همراه شود…

18. شکارچی انسان (Manhunter)

  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: برایان کاکس، ویلیام پترسن
  • محصول: 1986، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.2 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 93٪

اولین فیلمی که از کتاب اژدهای سرخ توماس هریس با موضوع شخصیت دکتر هانیبال لکتر ساخته شد. تفاوت این فیلم با نسخه ساخته شده به وسیله جاناتان دمی در این است که در این فیلم مایکل مان تمرکز بیشتری روی شخصیت کارآگاه دارد. کارآگاهی که درگیر شدن او در پفراینده هایی خشن که که یک سرش قاتلی دیوانه ایستاده و سر دیگرش احتیاج به مشورت با قاتلی مجنون چون دکتر لکتر دارد، تأثیری مهیب روی او می گذارد و فیلم بیشتر نشان دهنده همین زخمی ست که روح شخصیت اصلی را آهسته می خراشد.

حضور برایان کاکس شاید به اندازه حضور آنتونی هاپکینز ترسناک نباشد اما درخشش او در نقش هانیبال لکتر فراتر از جنبه های ترسناک شخصیت می رود و بعدی رازآلود به او می بخشد؛ بعدی که در ترکیب با یک هوش سرشار او را تبدیل به هماوردی سخت برای آدم خوب های ماجرا می نماید.

شیوه کارگردانی مایکل مان و استفاده او از رنگ و نور یک کلاس درس فیلم سازی کامل برای علاقه مندان جدی سینما ست.

ویل گراهام مأمور سابق FBI که از لحاظ روانی از هم پاشیده است، از بازنشستگی بازمی شود تا روی پفراینده قاتلی سریالی کار کند. او باید برای حل این پفراینده از کسی یاری بگیرد که باعث و بانی اصلی مسائل او ست؛ یعنی دکتر هانیبال لکتر…

17. خانه ای که جک ساخت (The House that Jack built)

  • کارگردان: لارس فون تریر
  • بازیگران: مت دیلون، اوما تورمن
  • محصول: 2018، دانمارک، فرانسه، آلمان و سوئد
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 6.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 59٪

تنها فیلم لیست که به راستی سعی می نماید وارد فکر یک قاتل سریالی شود؛ قاتلی که داستان و ماجراهای قتل هایش را برای کسی بازگو می نماید. این ماجراها به وسیله فلاش بک به شکلی بی پرده و پر از خونریزی نشان داده می شود.

فون تریر سابقه ای طولانی در کوشش برای راهیابی به سویه تاریک روح و روان آدمی دارد. او در این فیلم با ادای دین به کتاب کمدی الهی دانته مراحل ورود به دوزخ را به وسیله شخصیت اصلی یک به یک بر می شمرد تا تصویر کاملی از خالق این خانه اهریمنی ارائه دهد.

کوشش دیگر فون تریر حین ساخت فیلم، نمایش هوش بی اندازه چنین انسان هایی ست. آدم هایی که به واسطه بهره مندی از همین هوش، خود را در مقام خدایی می بینند؛ چرا که معتقدند کمتر کسی از پس اعمال آن ها برمی آید.

پرده سرانجامی فیلم کنکاش کاملی در روح و روان این آدم های ایستاده سمت شیطان است.

فیلم داستان قتل های شخصی باهوش به نام جک را در یک بازه زمانی 12 ساله روایت می نماید.

16. عطر: قصه یک آدمکش (Perfume: The story of a Murderer)

  • کارگردان: تام تیکور
  • بازیگران: بن ویشاو، داستین هافمن
  • محصول: 2006، آلمان، فرانسه و اسپانیا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 59٪

تریلری روان شناسانه و احساسات گرایانه که داستان آن در قرن 18 و در فرانسه می گذرد. فیلم بلافاصله پس از اکران با تحسین سینماروها روبرو شد و داستان احساسی آن به ویژه از طرف بینندگان زن تحسین شد. از نکات جالب توجه فیلم هم همین چرایی استقبال فیلم به وسیله مخاطبان زن است؛ شکل گیری یک داستان عاشقانه و پر احساس حول زندگی قاتلی که فقط زنان را قربانی می نماید!

داستان به طور کامل در فلاش بک می گذرد و هویت قاتل از همان ابتدا بر مخاطب روشن می شود. پس روایت فیلم شبیه به داستان های دیگر پلیسی نیست که کشف هویت قاتل یا دستگیری او اهمیت داشته باشد بلکه فیلم ساز چیزهای دیگری برای ارائه به مخاطب دارد؛ چیزهایی که ریشه در نوع نگاه رومانتیک قاتل به زنان دارد. تضاد درونی فیلم هم از همین احساسات متناقض شخصیت اصلی آن ناشی می شود.

فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته پاتریک سوسکیند ساخته شده است.

فرانسه قرن 18 میلادی. ژان که در محله های بدنام پاریس به جهان آمده، توانایی عجیبی در شناسایی بوها دارد. او پس از گذراندن یک زندگی سخت برای ساختن یک عطر کامل نزد عطرسازی مشهور می رود. اما او روش عجیبی برای پیدا کردن رایحه های دلخواهش دارد و…

15. قاتلین بالفطره (Natural Born Killers)

  • کارگردان: اولیور استون
  • بازیگران: وودی هارلسون، ژولیت لوییس، رابرت داونی جونیور
  • محصول: 1994، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 48٪

فیلم نامه فیلم را کوئنتین تارانتینو نوشته است. سایه سنگین حضور او را در سرتاسر فیلم می توان مشاهده کرد. اولین نمایش فیلم در جشنواره فیلم ونیز بود که سبب شد نقدهای متناقضی از منتقدان دریافت کند. عده ای کوشش فیلم ساز برای در هم آمیزی جنایت و کشتار با یک داستان عاشقانه را ستودند و دیگران نحوه نمایش جنایت های فیلم را اغراق شده دانستند.

آنچه که بدون شک فیلم را شایسته تقدیر می نماید، نقد تند آن به رسانه ها در دامن زدن به چرخه خشونت در جامعه است. گویی رسانه ها از این خونریزی تغذیه می نمایند و گردانندگان این جنایات را اغوا می نمایند که برای ماندن در سرتیتر اخبار به قتل های خود ادامه دهند.

انتقاد تند استون به این رسانه ها، به علت پرورش نسلی ست که خشونت را نه در میدان جنگ یا در جایی خارج از خانه، بلکه در حریم امن خانه و مقابل تلویزیون یاد گرفته است.

دو دلداده پس از پشت سر گذاشتن یک کودکی سخت به هم می رسند. آن ها مرتکب یک سری قتل های زنجیره ای می شوند. عجیب اینکه جنایت های آن ها مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد…

14. هیولا (Monster)

  • کارگردان: پتی جنکینز
  • بازیگران: شارلیز ترون، کریستینا ریچی
  • محصول: 2003، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم : 7.3 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 81٪

داستانی که روایتگر قربانی شدن یک زن متفاوت در یک جامعه مردسالار است. این درست که زن قربانی می گیرد و جان می ستاند اما ریشه های این جنایت ها به وسیله فیلم ساز در جامعه ای جستجو می شود که او را نه به اسم یک انسان بلکه به اسم ابژه ای جنسی می بیند. فیلم قصه زنی را بازگو می نماید که اولین قاتل سریالی زن آمریکا ست اما در عین حال غمخوار زندگی مصیبت زده او هم هست.

در چنین قابی آنچه که فیلم را نجات می دهد فاصله گرفتن پتی جنکینز از شعارهای ابلهانه و دست یافتن شارلیز ترون به گوهر شخصیتش است؛ اینکه آن نقش را چنان استادانه بازی کند که راجر ایبرت آن را یکی از برترین نقش آفرینی های تاریخ سینما بداند.

شارلیز ترون برای بازی در این نقش به وزن خود افزود و مجبور شد هر روز ساعت ها یک گریم سنگین را تحمل کند. این ایفای نقش برای او جایزه اسکار برترین بازیگری نقش اول زن و بعلاوه گلدن گلوب را به ارمغان آورد.

در سال 1989، آیلین که به تن فروشی مشغول است پس از نقل مکان به میشیگان تصمیم به خودکشی می گیرد. اما آشنایی با دختر جوانی در یک کلوب شبانه او را از این کار منصرف می نماید…

13. گشت زنی (Cruising)

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • بازیگران: آل پاچینو، کارن آلن
  • محصول: 1980، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 49٪

گشت زنی در کارنامه پربار ویلیام فریدکین با وجود نقش آفرینی آل پاچینو، فیلم مهجوری ست. فیلم بر اساس رمانی به همین نام به قلم جرالد واکر، گزارشگر سابق روزنامه نیویورک تایمز ساخته شده است. ویلیام فریدکین جنایت را به جهانیی می برد که در جامعه آن موقع آمریکا هنوز به رسمیت شناخته نمی شود و همین عامل باعث می شود تا فیلم از سوی مردم چندان جدی گرفته نشود.

با گذشت سال ها و گذر زمان، تصویری که او از جنایت های شهر و فداکاری یک پلیس برای نجات جان انسان ها نمایش می دهد، کم نقص است. همین پرداختن به تابوها و نشان دادن رازهای مگوی یک شهر، ویلیام فریدکین را به چنین فیلم ساز مهمی در تاریخ سینما تبدیل می نماید؛ کاری که قبلا هم با فیلمی مانند رابط فرانسوی (the French connection) در دهه هفتاد میلادی انجام داده بود.

بازی آل پاچینو در نقش اصلی دیگر نقطه قوت فیلم است. بازی که زیر سایه جهان تابوشکن فیلم گم شد. اگر به بازی او علاقه دارید، تماشای فیلم را از دست ندهید.

پس از وقوع تعدادی قتل در محله ای بدنام رییس پلیس، مأموری را برای رسیدگی به پفراینده انتخاب می نماید و به او قول می دهد که اگر پیروز به دستگیری قاتل شد به درجه کارآگاهی خواهد رسید. آن پلیس در آن محله بدنام ساکن می شود و خود را یکی از اهالی جا می زند اما…

12. زمین های لم یزرع (Badlands)

  • کارگردان: ترنس مالیک
  • بازیگران: مارتین شین، سیسی اسپیسک، وارن اوتس
  • محصول: 1973، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 97٪

ترنس مالیک از فیلم سازان محبوب هنر دوستان در سرتاسر جهان است. نسل جوان تر او را بیشتر به خاطر شاهکارهای متأخرش مانند درخت زندگی (tree of life) می شناسد تا فیلم های درخشان اولیه اش. مالیک در این اولین تجربه خود در ساخت فیلم بلند داستانی، روایت یک آدمکش و دوست دخترش را با تصویربرداری شاعرانه در هم می آمیزد.

این چنین او نسل عصیانگر جوانان آمریکایی دهه هفتاد میلادی را چنان طرد شده و وامانده نمایش می دهد که گویی چاره ای جز پشت کردن به آرمان های پدرانش ندارد.

استفاده از موسیقی در فیلم خارق العاده است و چشم اندازها همان قدر که فیلمی وسترن را به یاد می آورد، گویی از دل سینمای هنری آن موقع اروپا به قلب فیلمی آمریکایی راه پیدا نموده است. تماشای این فیلم برای علاقه مندان سینمای متفاوت آمریکا ضروری ست.

اواخر دهه پنجاه میلادی. هالی پس از ترک تگزاس همراه با پدرش در استان داکوتای جنوبی با جوانی به نام کیت آشنا می شود. او پس از فوت مادرش رابطه ای پیچیده با پدرش دارد و پدر، تماشا کیت را برای او ممنوع می نماید. اما…

11. هفت (Seven)

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: مورگان فریمن، برد پیت، کوین اسپیسی
  • محصول: 1995، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.6 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 81٪

هفت در طول این سال ها به یکی از معروف ترین فیلم های سینمای کارآگاهی و داستان هایی با موضوع قاتلین سریالی تبدیل شده است. بازی موش و گربه قاتل فیلم و دو کارآگاه پیر و جوانش علاوه بر زمینه سازی برای ارائه یک داستان مهیج، زمینه اندیشه به شکل گیری مجازات بعد از ارتکاب به گناه را در همین جهان فانی فراهم می نماید.

فضای بارانی شهر لس انجلس در ترکیب با فیلم برداری داریوش خنجی ترسیم گر یکی از برترین نئونوآرای تاریخ سینما ست. فینچر به خوبی می تواند از پس فضای پر از سوظن فیلمش تا سرانجام برآید و کاری کند که ریتم فیلم دچار اخلال نشود.

کارآگاه سامرستِ بدبینِ فیلم با بازی مورگان فریمن متعلق به نسل کارآگاهان قدیمی سینما ست و برد پیت نماد جوان مستأصل امروزی ست. فینچر در این اثر با خلق این دو شخصیت پایه های تفکر انتقادی خود در دهه نود میلادی را می ریزد: نقد به جامعه ای که جوانان آن پس از بحران های دهه هفتاد میلادی و جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت عظیم شده است و تا کنون نه بحران مالی خاصی را تجربه نموده و نه جنگی خانمان سوز را دیده است. نسلی که در ناز و نعمت رشد نموده و هر چه بیشتر در باتلاق مصرف گرایی و ظاهرپسندی صرف فرو رفته است.

کارآگاه سامرست چند روز دیگر از اداره پلیس بازنشسته می شود. او تا قبل از بازنشستگی به همراه پلیس جوانی مأمور می شود تا پفراینده تعدادی قتل به ظاهر بی ارتباط را حل کند…

10. بازی های مسخره (Funny Games)

  • کارگردان: میشاییل هانکه
  • بازیگران: اولریش موهه، سوزان لوتار
  • محصول: 1997، اتریش
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.6 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 69٪

میشاییل هانکه همیشه در فیلم هایش در پی کشف ریشه های خشونت بوده است. او کوشش نموده تا جوابی برای چرایی دست زدن آدمی به جنایت در جامعه به ظاهر مدرن پیدا کند. اما او گاهی پا را فراتر می گذارد و با بازی گرفتن قواعد سینما و بعلاوه استفاده از تکنیک های فاصله گذاری برشتی -برتولت برشت- تماشاگر را هم در این چرخه بی سرانجام خشونت درگیر می نماید.

از سوی دیگر هانکه با تصویری که از زندگی طبقه مبه وسیله در این فیلم ارائه می دهد، خشونت را نتیجه بی حوصله شدن این طبقه و رسیدن به یک پوچی فزاینده می داند. به نظر می رسد جانیان فیلم علت چندانی برای بروز این حجم از خشونت ندارند؛ آن ها حتی شبیه به جانیان هم نیستند و مانند هر فرد معمولی دیگری در اطراف ما به نظر می رسند و همین موضوع فیلم را چنین مهیب می نماید.

میشاییل هانکه این فیلم را در سال 2007 این بار در آمریکا با کمترین اندازه تغییر بازسازی کرد.

یک خانواده ثروتمند برای گذران تعطیلات به کنار دریاچه ای می فرایند تا آرامش داشته باشند. همه چیز با پیدا شدن سر و کله دو جوان به ظاهر معمولی به هم می ریزد…

9. خاطرات قتل (Memories of Murder)

  • کارگردان: بونگ جون- هو
  • بازیگران: هانگ هو- سانگ، کیم سانگ- کیونگ
  • محصول: 2003، کره جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 94٪

داستان فیلم در نیمه دوم دهه هشتاد میلادی در کره جنوبی ماقبل صنعتی می گذرد و روایتگر زندگی تعدادی پلیس بدون امکانات است که حضور قاتلی مخوف و باهوش و مرموز باعث شده تا روزگارشان سیاه شود.

خاطرات قتل در کنار تعریف داستان پرکشش خود، نقبی هم به جامعه کره جنوبی و زمینه های عقب ماندگی این کشور می زند تا بونگ جون- هو دغدغه همیشگی خود در مورد مسخ شدگی فرهنگ کشورش به نمایش گذارد. دغدغه ای که در آخرین اثر او یعنی پارازیت (parasite) هم قابل مشاهده است.

فیلم بدون شک یکی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینمای کره جنوبی ست و بسیاری حتی آن را در کنار فیلم رفیق قدیمی (oldboy) برترین فیلم تاریخ سینمای این کشور می دانند.

جدل های تاریخی، عقب ماندگی تکنولوژیک، وابستگی به غرب و عدم وجود آموزش کافی در نبود یک بستر مناسب برای رشد سالم جامعه باعث شده تا زنان به اولین قربانی این مناسبات تبدیل شوند و در مراحل بعد، ادامه خونریزی گریبان همه مردم را بگیرد.

خاطرات قتل در طول این سال ها به خاطر تعلیق و همین طور فیلم برداری درخشانش در کنار توانایی تغییر لحن پیاپی معروف شده است.

سال 1986. جسد زنی با دست و پای بسته و در حالی که مورد تجاوز نهاده شده پیدا می شود. دو کارآگاه پلیس خشن و کمی دست و پا چلفتی باید این پفراینده را حل نمایند اما…

8. هری کثیف (Dirty Harry)

  • کارگردان: دان سیگل
  • بازیگران: کلینت ایستوود، اندرو رابینسون
  • محصول: 1971، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.7 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 89٪

بعد از قتل های قاتل سریالی معروف به زودیاک، داستان هایی بر اساس یا ملهم از ماجراهای او در سطح شهر سان فرانسیسکو ساخته شد. حدس و گمان ها نسبت به هویت قاتل در همان ابتدا بالا گرفت و در بسیاری از این داستان ها شیوه نو زندگی آمریکایی های نسل عظیم شده پس از جنگ جهانی دوم مورد انتقاد نهاده شد. چرا که این شیوه زندگی ارزش های قدیمی را تهدید می کرد.

هری کثیف به چنین جریانی تعلق دارد و روایتگر داستان پلیسی ست که انگار از دل فیلم های قدیمی درآمده است. یک کارآگاه خودسر و کله شق که حاضر نیست وقتی حریفش به هیچ اصولی پایبند نیست و طبق هیچ قواعدی عمل نمی نماید، دست و پایش به وسیله قانون و سیاست مداران شهر بسته شود.

کلینت ایستوود با بازی در این فیلم خود را از زیر سایه نقش های وسترنر فیلم های سرجیو لئونه خارج کرد و بازی او به نمادی از زندگی پلیس های تکرو تبدیل شد. پیروزیت فیلم باعث شد تا چهار فیلم دیگر با موضوع شخصیت هری کالاهان ساخته شود.

قاتلی پس از کشتن دختری بیگناه نامه ای به دفتر روزنامه شهر سان فرانسیسکو می فرستد و در قبال متوقف کردن قتل هایش درخواست پول می نماید. او خود را عقرب می نامد. کارآگاهی به نام هری کالاهان که به خشونت و تکروی معروف است مأمور پیدا کردن او می شود…

7. زودیاک (Zodiac)

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: جیک جلینهال، مارک روفالو، رابرت داونی جونیور
  • محصول: 2007، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.7 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 89٪

زودیاک بازگو نماینده داستانی واقعی و اوج کار کارنامه دیوید فینچر در کارگردانی و خلق درام است. او با اندازهسن های چند لایه و پیچیده خود، مصائب یک جامعه تحتِ تأثیرِ وحشتِ حضورِ یک قاتل سریالی باهوش را به درستی و با دقتی مینیاتوری ترسیم می نماید. نحوه استفاده از رنگ ها و نورپردازی فیلم نشان از بلوغ و پختگی فینچر دارد و خود داستان هم که دغدغه همیشگی او بوده و همین دغدغه باعث شده تا زمینه ورود او به سریال شکارچی فکر (mindhunter) فراهم شود.

در این بین نباید از بازی بازیگران فیلم چشم پوشید. علاوه بر سه بازیگر اصلی فیلم (جیک جلینهال، رابرت داونی جونیور و مارک روفالو) بازی جان کارول لینچ در نقش فردی که توأمان هم مظلوم به نظر می رسد و هم در ظاهر توانایی هر خشونت ورزی را دارد، درخشان است. او تمام احساسات متناقضی را که باید با تماشای او به مخاطب دست بدهد به اندازه منتقل می نماید.

داستان فیلم حول قتل های واقعی قاتلی سریالی موسوم به زودیاک در دهه هفتاد میلادی و در شهر سان فرانسیسکو می گذرد. زودیاک نامه هایی رمزدار به دفتر روزنامه سان فرانسیسکو کرونیکل ارسال می نماید. حال عده ای برای کشف رمز این نامه ها دست به کار می شوند…

6. موسیو وردو (Monsieur Verdoux)

  • کارگردان: چارلی چاپلین
  • بازیگران: چارلی چاپلین، مرلین نش
  • محصول: 1947، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.9 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 97٪

طرح این داستان را که بر اساس زندگی واقعی قاتلی سریالی به نام هنری لاندرو است، اورسون ولز به چارلی چاپلین داد. از فردای اکران فیلم منتقدین به انتقاد از این فیلم پرداختند چرا که در آن موقع هنوز کمدی سیاه چندان شناخته شده نبود و این نبوغ چارلی چاپلین بود که مانند همیشه جلوتر از جامعه حرکت می کرد نه فهم عام منتقدان آن موقع.

موسیو وردو در ادامه سنت جهان فکری چاپلین قرار می گیرد؛ او در فیلم هایش وجوه تاریک جهان سرمایه داری و حرص بشر برای به دست آوردن هرچه بیشتر و به هر قیمتی را نقد می نماید. حال او این بستر را به ماجرای قاتلی پیوند زده که در گذشته آدم محترمی بوده و فشار جامعه و بی پولی باعث پلشتیِ زندگی امروز او شده است.

تضاد زندگی خانوادگی او و روشی که برای پول درآوردن به آن دست می زند باعث شده تا ما نه با یک قاتل خونخوار، بلکه با آدمی مستأصلی روبرو باشیم که می توانست زندگی بهتری داشته باشد چرا که گرچه بسیار زیرک است اما از درون آدم شروری نیست.

نکته مجذوب کننده اینکه خود چارلی چاپلین با تمام حضور گرمش، نقش این قاتل ترحم برانگیز را بازی می نماید.

یک کارمند بانک پس از بحران مالی سال 1928 از کار برکنار می شود. او زنی افلیج و بچه ای معصوم دارد و باید راهی برای تأمین زندگی آن ها پیدا کند…

5. سکوت بره ها (The Silence of the Lambs)

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • بازیگران: جودی فاستر، آنتونی هاپکینز
  • محصول: 1991، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.6 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 96٪

آیا قاتل سریالی معروف تری از دکتر هانیبال لکتر در جهان سینما می شناسید؟ این شخصیت خلق شده به وسیله توماس هریس در دل کتابش با بازی بازیگران مختلفی بر پرده سینما جان گرفته است اما حضور هیچکدام به اندازه نقش آفرینی آنتونی هاپکینز ماندگار و فراموش نشدنی نیست.

جاناتن دمی این شخصیت را در موضوع حل یک معمای جنایی و ربوده شدن دختری می گذارد تا شخصیت پلیس داستان برای حل آن احتیاجمند به یاری او شود. چه چیزی از این ترسناک تر که یک قاتل با هوش فراونی چون او پلیس را محتاج به خود ببیند. بازی هانیبال لکتر با مقامات و روشش برای دغل کاری حتی داستان اصلی را که متوجه نجات یک دختر از دست جانی دیوانه ای ست، تحت شعاع خود قرار می دهد و این همه به مدد بازی هاپکینز اتفاق می افتد.

شخصیت هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز در سکوت بره ها در رده بندی بنیاد فیلم آمریکا در رتبه اول شرورترین قاتل تاریخ سینما نهاده شد.

کلاریس به وسیله ریاست اف بی آی برای تحقیق در مورد ماجرای گم شدن دختر یکی از مقامات بلند پایه آمریکا انتخاب می شود. رئیس او اعتقاد دارد که مصاحبه با قاتلی زنجیره ای به نام هانیبال لکتر که در بیمارستانی روانی زندانی ست می تواند به حل پفراینده یاری کند…

4. آرسنیک و تور کهنه (Arsenic and old lace)

  • کارگردان: فرانک کاپرا
  • بازیگران: کری گرانت، پیتر لوره
  • محصول: 1944، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 81٪

فرانک کاپرا را به خاطر فیلم های پر از امیدش می شناسیم. اما این باعث نمی شود تا کمدی سیاهی در نقد مناسبات جامعه زمانه اش نسازد. او یکی از اساتید سینمای کلاسیک آمریکا ست و همکاری اش با کری گرانت در این فیلم تبدیل به یکی از برترین آثار او شده است.

فیلم نامه آرسنیک و تور کهنه بر اساس نمایش نامه ای به قلم جوزف کسلرینگ نوشته شده است؛ اثری در باب چیرگی آهسته جنون بر منطق. نکته جالب توجه این فیلم لحن کمیک و فضای سرخوشانه آن در یک بستر جنایی ست. این درست که با فیلمی با دو قاتل سریالی سر و کار داریم اما این علت نمی شود تا استادی چون کاپرا نتواند مهر خود را پای اثرش بگذارد.

حین تماشای فیلم باید خود را به دست جنون و هرج و مرج فزاینده فیلم سپرد تا از مهارت قصه گویی کاپرا و بازی درخشان کری گرانت لذت برد. چرا که لحظه به لحظه بر ضرباهنگ کمدی فیلم اضافه می شود.

دو خواهر پیر سال ها ست که مردهای مسن را مسموم می نمایند و به قتل می رسانند. آن ها جنازه ها را در زیر زمین خانه پنهان نموده اند. در این میان برادرزاده آن ها که قصد ازدواج دارد از راه می رسد و…

3. ام (M)

  • کارگردان: فریتس لانگ
  • بازیگران: پیتر لوره، اوتو ورنیک
  • محصول: 1937، آلمان
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.3 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 100٪

این نخستین فیلم ناطق فریتس لانگ است. تصویرگر داستان یک قاتل بی رحم که به جان شهری مدرن افتاده و دختربچه های بی گناه را می کشد. تأثیر ترس حضور او در سطح شهر باعث می شود تا فشار بر عاملین برقراری نظم زیاد شود. تراژدی زمانی رقم می خورد که حتی خلافکاران شهر هم برای حضور کمتر پلیس به جستجوی قاتل می پردازند.

تصویر شهر در این فیلم، نماد جامعه ای در حال فروپاشی ست. لانگ نبض مردم کشورش را در دست داشت و احساس می کرد چیزی کشورش را تهدید می نماید. ام همان هشداری ست که او در قالب یک اثر هنری ارائه می دهد. آن تهدید درست دو سال بعد به وقوع پیوست و جهان را در شوک فرو برد: قدرت گرفتن حزب نازی و شروع زمام داری هیتلر.

قاتل سریالی فیلم از معروف ترین قاتلین تاریخ سینما ست و اغلب فیلم های پس از ام، چه مستقیم و چه غیرمستقیم تحت تأثیر این فیلم و بازی درخشان پیتر لوره در نقش قاتل ساخته شده اند.

قاتلی روانی به کشتن بچه ها در شهر برلین مشغول است و سایه وحشت زندگی مردم را مختل نموده است. پلیس در کوشش برای دستگیری او است اما…

2. سایه یک شک (Shadow of a Doubt)

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: جوزف کاتن، ترزا رایت
  • محصول: 1943، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 100٪

متاسفانه سایه یک شک مهجورتر از بقیه شاهکارهای هیچکاک در ایران است. ساختمان فیلم بر اساس تضادهای جامعه ای ساخته شده که در خوش خیالی محض زندگی می نماید و توانایی درک و فهم باطن زشت امور را ندارد. حضور قاتلی سریالی متعلق به جهان خارج از این جمع کوچک که به نظر می رسد به خاطر پول آدم می کشد، باعث می شود تا تکاپو و جوش و خروشی در میان مردمان به پا شود.

نماینده این مردم دختر جوان و ساده دلی ست که در جهان فقط دایی خود را تحسین می نماید و مجذوب و شیدای او است. مردی که در همان ابتدای فیلم هویت شیطانی اش بر مخاطب روشن می شود. این آگاهی مخاطب از آنچه که دختر نمی داند باعث ایجاد یک تعلیق پر کشش در سرتاسر فیلم می شود.

بازی جوزف کاتن و توانایی هیچکاک در خلق این فضای دوگانه و مهارتش در قصه گویی نقاط قوت اصلی فیلم است.

قاتلی سریالی برای مخفی شدن، نزد خانواده خواهرش در شهری کوچک و آفتابی واقع در کالیفرنیا می رود. دختر خواهر مجذوب توانایی و شیوه زندگی دایی ست. اما رفته رفته و با حضور پلیس شرایط خوش ابتدای فیلم عوض می شود…

1. شب شکارچی (The Night of the Hunter)

  • کارگردان: چارلز لاتن
  • بازیگران: رابرت میچم، شلی وینترز، لیلیان گیش
  • محصول: 1955، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8 از 10
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 95٪

چارلز لاتن در عمر پربار خود به اسم بازیگر فقط یک فیلم بلند سینمایی ساخت و دیگر به سراغ فیلم سازی نرفت.

حضور مرعوب نماینده و ویرانگر رابرت میچم در این فیلم به همراه کارگردانی متأثر از مکتب اکسپرسیونیسم سینمای آلمان به وسیله لاتن و درخشش دلربای لیلیان گیش باعث شد تا شب شکارچی در نظرسنجی نشریه فرانسوی کایه دو سینما در سال 2008 در بین ده فیلم برتر تاریخ سینما قرار گیرد.

قاتل سریالی فیلم ردایی مذهبی به تن نموده تا از این طریق فیلم ساز، جامعه خواب زده پس از بحران عظیم مالی دهه 1930 میلادی را ترسیم کند. مردمانی که تنگنای زندگی باعث شده دل در گروی هر چه که بوی امید می دهد، ببندند و همانند قربانی بی عقلی، با پای خود به قربان گاه بفرایند.

اگر حین تماشای فیلم همزمان به یاد سینمای اورسون ولز و آلفرد هیچکاک افتادید، چندان تعجب نکنید. جلوه هایی از سینمای این دو غول سینما در فیلم قابل مشاهده است.

دهه 1930 میلادی. هری یک قاتل سریالی ست که لباس کشیش ها را بر تن نموده است. او با زن ساده لوحی ازدواج می نماید و…

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1879

به "24 فیلم برتر تاریخ سینما با حضور قاتلان سریالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 فیلم برتر تاریخ سینما با حضور قاتلان سریالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید