تدابیر شدید امنیتی در آستانه سفر رئیس جمهور چین به رم

به گزارش دیتاپد، شهر رم پایتخت ایتالیا در آستانه سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به این کشور تحت تدابیر شدید امنیتی نهاده شد.

تدابیر شدید امنیتی در آستانه سفر رئیس جمهور چین به رم

به گزارش چهارشنبه شب خبرنگار خبرنگاران، شهر رم در حالت آماده باش بسر می برد و از یک روز قبل از ورود جین پینگ به ایتالیا و در لحظه ای تاریخی که پایه های طرح جاده جدید ابریشم بنا می شوند، به حالت زرهی درآمده و لشکری متشکل از هزاران مامور امنیتی برای مقابله با هر نوع خطر بکار گرفته شده اند.

رئیس جمهوری چین عصر پنجشنبه در صدر هیاتی 200 نفری به ایتالیا و سپس به مونته کارلو و فرانسه سفر کند.

حدود یک صد نفر از هیات همراه وی شامل وزرا، ماموران امنیتی، پزشکان و 120 نفر دیگر نیز شامل رسانه ها، خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران هستند.

رئیس جمهوری چین روز آدینه با سرجو ماتارلا همتای ایتالیایی خود دیدار خواهد نمود و روز شنبه آینده در ملاقات با جوزپه کونته نخست وزیر این کشور تقاهم نامه اتصال چین به اروپا و الحاق ایتالیا به طرح جاده جدید ابریشم را امضا خواهد نمود و سپس عازم شهر پالرمو در جنوب ایتالیا می گردد. این احتمال نیز وجود دارد که رئیس جمهوری چین در سفر به ایتالیا با پاپ فرانسیس در واتیکان دیدار کند.

با تور چین همراه بشید.

وانگ چاو معاون وزیر خارجه چین روز گذشته با اشاره به بحث الحاق ایتالیا به طرح جاده جدید ابریشم با پکن گفت: در فرآیند توسعه راه جدید ابریشم احتمال بعضی تردیدها و سوء تفاهم ها اجتناب ناپذیر است. توافق میان چین و ایتالیا به نفع هر دو کشور برای توسعه اقتصادی است و اگر این به تجارت با ایتالیا یاری می نماید، ما با آن موافقیم.

این در حالی است که مجلس ایتالیا در روزهای اخیر لایحه جناح اکثریت در باره امضای تفاهم نامه با چین برای جاده جدید ابریشم را با 282 رای موافق و 227 رای مخالف تصویب نموده است.

نخست وزیر ایتالیا در مجلس نمایندگان این کشور توضیح داد که ایتالیا این تفاهمنامه را امضا می نماید زیرا این اقدام در جهت منافع ملی است. محدوده این یادداشت تفاهم تنها اقتصادی و تجاری است و همکاری ما با اروپا و امریکا را زیر سوال نخواهد برد. این تفاهم نامه یک توافق بین المللی نیست و الزامات قضایی برای ما ایجاد نمی نماید. این تفاهم نامه کاملا مشروع و در چارچوب منافع ملی ما است و ما می توانیم صادرات خود را به سوی بازاری بزرگ تقویت کنیم که کاملا هم خط راهبرد اتحادیه اروپا خواهد بود.

پیوستن ایتالیا به طرح جاده ابریشم جدید به مناسبت سفر رییس جمهوری چین به رم، حرف و حدیث هایی به دنبال داشته و در جناح حاکم اختلاف برانگیز شده است.

طرح جاده ابریشم جدید موسوم به یک کمربند - یک جاده طرحی است که 5 سال قبل از سوی رییس جمهوری چین ارایه شد و نزدیک به 130 کشور جهان را دستکم در آسیا و اروپا در بر می گیرد. احزاب ائتلافی دولت ایتالیا دیدگاه مختلفی در پیوستن به این طرح دارند و جنبش پنج ستاره مصرانه خواستار پیوستن به طرح مذکور و حزب اتحاد مخالف آن است.

در پی بروز این اختلافات در جناح اکثریت، نخست وزیر ایتالیا را بر آن داشت تا در این ارتباط تصریح کند: یادداشت تفاهم میان رم و پکن یک موافقتنامه بین المللی نیست. فقط مختصاتی را برای همکاری میان ایتالیا و چین بر اساس معیارهای شفافیت و پایداری اقتصادی و زیست محیطی معین می نماید.

جوزپه کونتهبر این عقیده است که جاده ابریشم جدید فرصتی برای ایتالیا و اتحادیه اروپا تلقی شده و می تواند محرکی برای رشد اقتصادی باشد و اینکه رم در چارچوب اتحادیه اروپا و با رعایت اصول این اتحادیه به طرح جدید چین ملحق خواهد شد و قصد ندارد چارچوب روابط سیاسی و صندلی یوروآتلانتیکی اش را بازترسیم کند.

آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی با انتقاد از طرح جاده ابریشم جدید اعلام کردند که پکن به وسیله سرمایه گذاری ها کلان در صدد گسترش نفوذ در ساختارهای زیربنایی کشورها است.

اما چین پیروز شد نظر رم را به طرح احداث جاده ابریشم جلب کند و ایتالیایی ها امیدوارند تا چینی ها در بنادر جنوا در شمال و تارانتو در جنوب این کشور سرمایه گذاری نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 153

به "تدابیر شدید امنیتی در آستانه سفر رئیس جمهور چین به رم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدابیر شدید امنیتی در آستانه سفر رئیس جمهور چین به رم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید