انتقاد کنگره آمریکا از تمدید پیمان هسته ای با چین

به گزارش دیتاپد، خبرنگاران: در حالی که دولت اوباما میخواهد توافقنامه 30 ساله هسته ای با چین را تمدید کند، این مساله با انتقاداتی از سوی نمایندگان کنگره روبرو شده است.

انتقاد کنگره آمریکا از تمدید پیمان هسته ای با چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، دولت اوباما در نظر دارد تا توافقنامه 30 ساله هسته ای را با چین تمدید کند که به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد تا در صنعت هسته ای چین مشارکت نمایند. چین سریع ترین رشد صنعت هسته ای در آسیا را در اختیار دارد. ولی این اقدام دولت اوباما با انتقاد کنگره روبرو شده است.

البته این توافقنامه به طور کلی با توافقنامه هسته ای که اخیرا بین ایران و قدرت های جهانی به امضا رسیده، تفاوت دارد. هدف از امضای توافقنامه هسته ای که اخیرا بین ایران و قدرت های جهانی امضا شده، محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران در ازای لغو تحریم ها بوده است.

چین 50 سال است که بمب اتمی در اختیار دارد و مواد هسته ای لازم برای فراوری 250 کلاهک اتمی را دارد.

توافقنامه آمریکا و چین، زمینه لازم برای انتقال فناوری هسته ای آمریکا به چین برای مصارف غیر نظامی را تسهیل می نماید. در ماه سپتامبر، باراک اوباما میزبان ژی جین پینگ رئیس جمهور چین در کاخ سفید خواهد بود. تنش در روابط آمریکا و چین بر سر امنیت سایبری و ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت بالا گرفته است.

در حالی که توافق هسته ای آمریکا و چین سال جاری منقضی خواهد شد، شرکتهای فعال در صنعت هسته ای آمریکا خواهان تمدید این توافقنامه شده اند. 4 رآکتور هسته ای به ارزش 8 میلیارد دلار که طراحی آن در آمریکا صورت گرفته، در حال ساخت در چین است و ده ها رآکتور دیگر نیز در مرحله طراحی واقع شده است. نهایی شدن این توافقنامه می تواند ده ها هزار فرصت شغلی جدید در صنعت هسته ای آمریکا به وجود آورد.

علی رغم مخالفت بعضی نمایندگان کنگره، تمدید توافقنامه هسته ای با چین از سوی بعضی نمایندگان دیگر کنگره با حمایت قاطعی روبرو شده که علت اصلی آن منافع مالی توافقنامه هسته ای برای آمریکا است.

مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا و یکی از نامزدهای جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی ضمن انتقاد از تصمیم دولت اوباما برای تمدید توافق هسته ای با چین، تاکید نمود: شرکت های چینی به انتقال فناوری های حساس نظامی به ایران و کره شمالی ادامه می دهند و به برنامه هسته ای پاکستان یاری می نمایند.

اد مارکی سناتور دموکرات نیز که با تمدید توافقنامه هسته ای با چین مخالفت است، گفت: من می خواهم شرایط سختی برای هرگونه تمدید توافقنامه جدید با چین اعمال گردد تا پکن ملزم به رعایت استانداردهای مربوط به عدم اشاعه سلاح های اتمی گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 633

به "انتقاد کنگره آمریکا از تمدید پیمان هسته ای با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد کنگره آمریکا از تمدید پیمان هسته ای با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید