واگذاری شتاب زده معادن؛ چالش جدی زیست محیطی یزد

به گزارش دیتاپد، مدیر کل محیط زیست استان یزد با بیان این که واگذاری شتاب زده معادن چالش جدی محیط زیست این استان است، تاکید نمود: توسعه همگام با محیط زیست بهترین نوع توسعه است.

واگذاری شتاب زده معادن؛ چالش جدی زیست محیطی یزد

نیره پورملایی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران- با اشاره به اهمیت رعایت استانداردهای زیست محیطی از سوی صنایع، اظهار کرد: رعایت این استانداردها در هنگام استقرار و بهره برداری از صنایع لازم است چرا که چشم پوشی از آن ها سلامت جامعه و محیط زندگی مردم را تهدید می نماید.

وی معین مکان استقرار واحدهای صنعتی متناسب با ضوابط زیست محیطی را یکی از الزامات استقرار صنایع بیان کرد و اضافه کرد: با توجه رده بندی صنایع متناسب به لحاظ میزان آلایندگی از عدد یک تا هفت، در خصوص صنایع با آلایندگی بالا باید محتاط تر بود و ضوابط سخت گیرانه تری نسبت به آنها اعمال کرد.

مدیر کل محیط زیست استان گفت: البته برای چنین صنایعی عمدتاً مناطقی متناسب با رده مناطق مجاز زیست محیطی یا عرصه های طبیعی با فواصل معین از مرکز مسکونی، درمانی، آموزشی و نظامی در نظر گرفته می گردد و مشمول ارائه گزارش های ارزیابی زیست محیطی قبل از استقرار هستند.

وی با اشاره به فعالیت بعضی صنایع بزرگ و آلاینده در یزد، بیان کرد: فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه ها، صنایعی بالقوه آلاینده هستند و ممکن است در حوزه کاری از استانداردها عبور نمایند بنابراین در چنین شرایطی محیط زیست براساس وظیفه نظارتی خود ورود می نماید تا با پایش های خود در صورت عدم رعایت استانداردها از سوی صنایع مانع فعالیت واحدهای آلاینده گردد.

پورملایی توضیح داد: برخورد با صنایع متجاوز از استانداردهای زیست محیطی در برگیرنده اقداماتی نظیر قرار دادن نام آن ها در لیست واحدهای آلاینده است که در این صورت این واحدها باید درصدی از فروش خود را به عوارض آلایندگی تخصیص دهند، ضمن این که در صورت عدم برطرف آلودگی به مراجع قضائی نیز معرفی می شوند.

وی با بیان این که در حوزه کنترل آلایندگی ها علاوه بر محیط زیست، دیگر دستگاه ها و مردم هم باید همکاری نمایند، گفت: باید در کنار توسعه خوب، رفاه و محیط زیستی سالم نیز داشته باشیم زیرا توسعه همگام با محیط زیست بهترین نوع توسعه است.

پورملایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که محیط زیست همیشه با چالش های طبیعی و انسانی روبرو است، اظهار کرد: مهمترین چالش در حوزه انسانی محیط زیست، آلودگی های مربوط به صنایع است چرا که متأسفانه در استان صنایعی مستقر شدند که برنامه آمایشی برای آنها در نظر گرفته نشده و فعالیت آنها در کویر مرکزی ایران که تنها منابع آن آب های زیرزمینی است، درست نیست.

وی عدم تجدیدپذیری آسان منابع آب های زیرزمینی را یادآور شد و گفت: در چنین شرایطی باید پایداری دشت ها حفظ گردد تا شاهد اضافه کرده شدن دشت های ممنوعه استان نباشیم چرا که در سالیان طولانی گذشته به خاطر خشکسالی و بهره برداری نادرست، اکثر دشت های کشورمان را در فهرست دشت های ممنوعه یا بحرانی قرار داده ایم.

پورملایی مهمترین چالش محیط زیست استان در بخش طبیعی را نیز واگذاری شتاب زده معادنی که در سطح گسترده ای منجر به تخریب محیط می شوند، ذکر کرد و گفت: متأسفانه بهره برداران معادن نیز به اصول و ضوابط زیست محیطی، پای بند نیستند.

وی با بیان این که تخریب بیش از حد عرصه های طبیعی منجر به نابودی پوشش گیاهی و جانوری می گردد، گفت: متأسفانه عدم جبران این تخریب ها در بسیاری از شهرستان ها باعث از بین رفتن سیما و منظر آنها شده است.

به گفته مدیر کل محیط زیست استان، اگر یزد، استانی با ظرفیت های غنی معدنی است باید متعادل از این ظرفیت ها بهره برداری گردد زیرا با بهره براری بیش از حد خیلی از عرصه های طبیعی استان را از دست خواهیم داد.

این مسئول در ادامه از دیگر مسائل در حوزه طبیعی استان را بحث کم آبی و خشکسالی عرصه ها بیان کرد و گفت: این که سال جاری، سال آبی خوبی را داشتیم، به این معنا نیست که دیگر نباید حواسمان به بحران آب یا مسائل مربوط به آن باشد.

پورملایی با اشاره به این که در سال گذشته بسیاری از چشمه ها و آب انبارهای یزد در اثر خشکسالی خشک شدند و حیات وحش نیز با مشکل جدی آب و کمبود علوفه روبرو شد، در سرانجام تاکید نمود: درست است که سال جاری شرایط بهتری داریم اما به دلیل این که اقلیم ایران در برگیرنده سال های کم آبی و پر آبی است باید آمادگی مقابله با هر بحران طبیعی در منطقه را داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 215

به "واگذاری شتاب زده معادن؛ چالش جدی زیست محیطی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری شتاب زده معادن؛ چالش جدی زیست محیطی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید