نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز با 260 غرفه برگزار می گردد

به گزارش دیتاپد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز را گامی بلند در راستای تحقق اهداف رونق فراوری عنوان نمود.

نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز با 260 غرفه برگزار می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نشست رسانه ای نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، قائم مقام و معاونین صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات استان برگزار گردید.

مرتضی آبدار در این نشست ضمن تقدیر از همکاری مستمر اصحاب رسانه استان با اداره کل، از برگزاری نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز در تیرماه اطلاع داد و گفت: با توجه به لزوم توسعه و ترویج صنایع دستی و تقویت زیرساخت های گردشگری منطقه و کشور، برگزاری نمایشگاه ها بستری مناسب برای تحقق اهداف تبیین شده در این راستا است، به همین دلیل نمایشگاه صنایع دستی تبریز با فراهم سازی امکانات گسترده تر و همچنین نخستین نمایشگاه گردشگری در راستای معرفی استان و تعریف تورهای ورودی به منطقه برگزار خواهد شد.

آبدار در ادامه با بیان اینکه تبریز طی سه سال اخیر به طور پیاپی میزبان هنرمندان صنایع دستی سراسر کشور بوده است، ادامه داد: نمایشگاه صنایع دستی تبریز به عنوان یکی از نمایشگاه های ممتاز کشوری در سال های اخیر میزبان هنرمندان سراسر کشور بوده بطوریکه همه ساله هنرمندان بیشتری جهت شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی می نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در مورد نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری تبریز، گفت: نمایشگاه صنایع دستی با 210 غرفه از هنر دست هنرمندان سراسر کشور و نمایشگاه گردشگری با 50 غرفه از دفاتر، انجمن ها، هتل ها و ادارات کل 12 استان کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز سالن طی روزهای 11 الی 15 تیرماه از ساعت 16 الی 22 آماده پذیرایی از گردشگران و مردم استان اذربایجان شرقی خواهد بود.

آبدار برگزاری همزمان نمایشگاه گردشگری با صنایع دستی را عاملی مهم در معرفی استعدادها، ظرفیت ها و توانمندی های گردشگری آذربایجان شرقی بیان و اضافه نمود: با توجه به اینکه شهر تبریز طی سه سال اخیر به یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران تبدیل شده است، این نمایشگاه می تواند بسترهای مهمی برای توسعه این صنعت در استان فراهم کند.

او در ادامه به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و کارگاه های هنری در پیرامون برگزاری این نمایشگاه اشاره نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید به اینکه به دنبال سیاست گذاری های موثر مجموعه های استانی در رویداد تبریز 2018، شاهد توسعه گردشگری در منطقه بودیم و نمایشگاه گردشگری حاضر به دنبال تقویت ظرفیت های موجود در استان خواهد بود، اضافه نمود: با توجه به اینکه تبریز 2018 سکوی آغازین توسعه گردشگری استان بود، لذا به دنبال آن ظرفیت های موجود در تبریز و شهرستان ها تقویت شده و در حال حاضر با فراهم سازی بسترهایی همچون نمایشگاه گردشگری در صدد گسترش فعالیت های وابسته به این حوزه نظیر ایجاد تعامل با کشورهای همسایه جهت تورهای ورودی و همچنین سایر استان ها توسط بخش های خصوصی و انجمن های وابسته هستیم.

او در ادامه به اهم اقدامات زیرساختی در راستای تبریز 2018 اشاره نمود و گفت: در راستای اقدامات تبریز 2018، طی 3 سال گذشته شاهد افزایش 40 چشمگیر تخت های مراکز اقامتی استان بودیم به طوریکه میزان تخت های موجود از 7 هزار و 400 به 10 هزار 680 تخت در مراکز اقامتی تحت نظارت میراث فرهنگی استان افزایش یافت که در راستای توسعه گردشگری استان در افق 1400، این میزان به بیش از 15 هزار تخت خواهد رسید، البته قابل ذکر است که با احتساب تخت های آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها این میزان در افق 1400 با افزایش 300 درصدی به 25 هزار تخت اقامتی در استان خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 30 هتل جدید در استان در دست احداث است، ادامه داد: در حال حاضر 30 هتل جدید با 2243 اتاق و مجموع ظرفیت 4500 تخت اقامتی در سطح استان در حال احداث است که 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ همچنین تا انتها دولت دوازدهم، تعداد 17 هتل به چرخه هتلینگ استان اضافه می گردد که از این میان 6 هتل تا انتها سال به بهره برداری خواهد رسید.

او در ادامه با بیان اینکه در راستای توسعه گردشگری استان براساس دومین سند تدبیر توسعه گردشگری تبیین شده است، ادامه داد: در راستای دستیابی استان به صندلی مناسب به عنوان یکی از مقاصد شاخص گردشگری در کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان اهداف خود را در دومین سند تدبیر توسعه گردشگری استان در افق 4 ساله تبیین کرد. این سند با انطباق حداکثری با اسناد بالادستی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است.

آبدار به اقدامات اساسی تبیین شده در این سند اشاره نمود و گفت: در راستای دستیابی به این اهداف اقدامات اساسی در جهت ارتقا سطح ظرفیت های گردشگری، مدیریت جاذبه ها و بناهای تاریخی و تقویت زیرساخت ها و بازارچه های عرضه صنایع دستی، در قالب 21 مگا پروژه و 655 زیر پروژه در چشم انداز چهارساله تا سال 1400 عملیاتی خواهد شد.

او با بیان اینکه در راستای مرمت اماکن تاریخی و توسعه زیرساخت های گردشگری استان 807 پروژه در قالب 163 قرارداد در دست اقدام است، اضافه نمود: در حال حاضر 62 پروژه توسط بخش خصوصی به میزان 2807 میلیارد تومان در حال انجام است که با توجه به اقدامات انجام شده در این راستا معاونت سرمایه گذاری اداره کل رتبه نخست ارزیابی سازمان میراث فرهنگی استان را کسب کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ادامه به اقدامات شاخص این اداره کل طی 3 سال گذشته اشاره نمود و گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان طی سه سال گذشته در کوشش بوده تا ظرفیت های موجود در استان را تقویت و زمینه لازم را در راستای توسعه گردشگری فراهم سازد که در این حوزه می توان به افزایش چشمگیر ظرفیت مراکز اقامتی، ایجاد 197 اقامتگاه بومگردی، تعریف 200 راستا طبیعتگردی، صادرات 14 میلیون دلاری صنایع دستی، کاوش و مرمت مستمر مجموعه های شاخص تاریخی تبریز نظیر حسن پادشاه و ربع رشیدی و اقدامات زیرساختی و حفاظتی بازار تبریز اشاره نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به روند مستمر مرمت سرای ایکی قاپیلی تبریز، گفت: مدیران دستگاه های مسئول در مسائل بازار بجای صلب مسئولیت به وظایف قانونی خود عمل نمایند، میراث فرهنگی با تمام توان مشغول مرمت کالبد قسمت های آسیب دیده بازار تبریز است.

آبدار در سرانجام با اشاره به موارد مطرح شده درباره بازنشستگی خود گفت: با توجه به استعلام انجام شده از صندوق بازنشستگی، بازنشسته نیستم و منتظر معین تکلیف و تصمیم گیری سازمان میراث فرهنگی کشور هستم.

در این نشست با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، قائم مقام و معاونین صنایع دستی و گردشگری استان از پوستر نهمین نمایشگاه صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز و سایت صنایع دستی به آدرس www.hcft.ir رونمایی شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 288

به "نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز با 260 غرفه برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز با 260 غرفه برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید