لیفت صورت چیست و چه فواید یا عوارضی دارد؟

به گزارش دیتاپد، با افزایش سن، پوست و بافت های بدن به طور طبیعی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. این اتفاق منجر به افتادگی و چین و چروک پوست می گردد. لیفت صورت که با نام ریتیدکتومی نیز شناخته می گردد، یکی از روش های جوانسازی پوست است که این بافت های صورت را بلند و سفت می نماید. در این مقاله، با روش زیبایی لیفت صورت، مزایا و عوارض آن آشنا می شوید.

لیفت صورت چیست و چه فواید یا عوارضی دارد؟

لیفت صورت چیست و چگونه انجام می گردد؟

لیفت صورت یا ریتیدکتومی یک اصطلاح کلی برای توصیف هر روش جراحی است که با تغییر موقعیت یا برداشتن پوست، چربی یا عضله، علائم پیری در صورت یا گردن شما را بهبود می بخشد. علائم پیری که لیفت صورت می تواند بازیابی کند عبارت اند از:

  • پوست شل و افتاده روی صورت شما
  • خطوط عمیق بین بینی و گوشه های دهان
  • چربی صورت که کاهش یافته یا کم شده است
  • افتادگی پوست روی گونه ها یا فک
  • پوست شل و چربی اضافی در گردن یا همان غبغب

لیفت صورت یک جراحی ترمیمی زیبایی محسوب می گردد و نمی تواند ظاهر شما را به طور اساسی تغییر دهد یا روند پیری را متوقف کند. بعلاوه، این روش نمی تواند چین و چروک های سطحی، آسیب های ناشی از نور خورشید یا بی نظمی در رنگ پوست شما را درمان نمایند. لیفت صورت، جراحی های کاملا شخصی است که برای صورت هر فرد و اهداف مورد انتظار او طراحی می شوند.

در طول فرایند لیفت صورت، جراح زیبایی چربی و بافت زیر پوست را به شکل های زیر تغییر می دهد:

  • یاری به صاف کردن چین و چروک ها
  • برداشتن پوست اضافی که باعث افتادگی یا شل شدن پوست می گردد
  • بلند و سفت کردن پوست صورت

لیفت صورت فقط روی دو سوم پایین صورت و اغلب گردن یا دکلته متمرکز می گردد. مردم به دلایل مختلفی عمل لیفت صورت را انجام می دهند. یکی از دلایل رایج این روش درمانی یاری به پنهان کردن علائم پیری پوست است.

انواع روش های لیفت صورت

انواع مختلفی از لیفت صورت وجود دارد که رایج ترین آن ها عبارت اند از:

  • مینی لیفت صورت: مینی لیفت یک نسخه اصلاح شده از لیفت صورت، پوست شل اطراف گردن و خط فک را هدف قرار می دهد.
  • لیفت میانی صورت: لیفت میانی صورت که به عنوان لیفت گونه نیز شناخته می گردد، بر اصلاح افتادگی پوست از بالای دهان تا چشم ها تمرکز دارد. این ناحیه شامل گونه ها و بینی می گردد.
  • لیفت صورت غیر جراحی: روش غیر جراحی لیفت صورت که احتیاجی به بیهوشی عمومی یا برش های بزرگ ندارد اما همچنان نشانه های پیری از جمله افتادگی پوست و چین و چروک را هدف قرار می دهد. ومپایر لیفت صورت، لیفت صورت مایع و لیفت صورت با نخ نمونه هایی از روش های غیرجراحی هستند که پوست صورت را هدف قرار می دهند.

البته، این اصطلاحات برای افراد عادی مبهم هستند و جراحان ممکن است از نام های دیگری استفاده نمایند. بنابراین، شما باید به جای تمرکز بر یک اصطلاح خاص برای لیفت صورت، به جراح خود اطلاع دهید که مایلید روی چه ناحیه ای مانند قسمت پایین صورت تمرکز کند. برای اینکه با فرایند لیفت صورت بیشتر آشنا شوید، در ادامه، دو روش رایج لیفت صورت با نخ و جراحی لیفت صورت را شرح می دهیم.

لیفت صورت با نخ

خرید ابزارهای مراقبت از پوست و اجرای روتین های پوستی می تواند پوست صورت شما را جوان و شاداب نگه دارد. بااین حال، در برخی از مواقع، به روش هایی مانند لیفت صورت با نخ احتیاج است.

لیفت صورت با نخ یک روش غیرجراحی است که افتادگی و پیری پوست را کاهش می دهد و فراوری کلاژن را تحریک می نماید تا به چهره یا گردن شما ظاهری جوان تر بدهد. جراحان پلاستیک نخ های مخصوص پزشکی را زیر پوست قرار می دهند تا پوست را در موقعیت مورد نظر خود قرار دهند. این نخ ها واکنش درمانی طبیعی بدن را فعال می نمایند و باعث افزایش کلاژن می شوند. این نخ ها در چندین متریال و طول های مختلف وجود دارند.

برخلاف جراحی لیفت صورت، لیفت با نخ یک روش غیرجراحی است که تغییرات ظریفی ایجاد می نماید. اغلب به این روش لیفت صورت در زمان ناهار می گویند زیرا لیفت صورت با نخ روشی بسیار سریع با حداقل زمان از کار افتادگی است.

لیفت صورت با نخ انواع مختلفی دارد، از جمله:

  • لیفت با نخ چشم گربه ای یا روباهی: این روش شامل بالا بردن ابروها به سمت شقیقه ها می گردد تا به چشمان شما ظاهری گربه ای بدهد.
  • لیفت ابرو با نخ: یک جراح پلاستیک ابروهای افتاده یا شیاردار را بلند نموده و پوست شما را سفت می نماید.
  • لیفت بینی با نخ: جراح پلاستیک نخ هایی را برای بلند کردن، صاف کردن یا باریک کردن بینی شما به کار می برد. در برخی موارد، ممکن است لیفت با نخ بینی را با فیلرهای پوستی ترکیب نمایند.
  • لیفت گردن با نخ: این روش پوست شل روی گردن شما را بلند می نماید یا باعث صاف شدن خطوط گردن می گردد.

نتایج حاصل از لیفت با نخ موقتی است و از یک تا سه سال طول می کشد. با گذشت زمان، نخ ها حل می شوند و بدن شما آن ها را جذب می نماید. اگر نتایج لیفت صورت خود را دوست دارید، می توانید پس از آن، یک روش دیگر لیفت با نخ را هم انجام دهید.

لیفت صورت با جراحی

برخی از افراد ترجیح می دهند تا به جای روش هایی مانند خرید کرم لیفتینگ، لیفت صورت با جراحی را امتحان نمایند. این روش لیفت مراحل مختلفی دارد که به این ترتیب هستند:

  • بیهوشی: داروهایی برای راحتی شما در طول عمل جراحی تزریق می شوند. این انتخاب ها شامل آرام بخشی داخل وریدی و بیهوشی عمومی است. پزشک برترین گزینه را برای شما توصیه خواهد نمود.
  • برش: بسته به درجه تغییری که می خواهید ببینید، گزینه های لیفت صورت شما شامل لیفت صورت سنتی، لیفت صورت با برش محدود یا لیفت گردن می گردد. برش سنتی لیفت صورت اغلب از خط موی شقیقه ها آغاز می گردد، در اطراف گوش ادامه می یابد و در قسمت تحتانی پوست سر به خاتمه می رسد. چربی ممکن است از صورت، گردن و گردن جمع شده یا دوباره توزیع گردد و بافت زیرین آن جابجا گردد، معمولا لایه های عمیق تر صورت و ماهیچه ها نیز بلند می شوند. پوست روی خطوط برجسته شده دوباره پوشانده می گردد و پوست اضافی بریده می گردد. برش دوم زیر چانه ممکن است برای بهبود بیشتر خطوط گردن لازم باشد. بخیه ها یا چسب های پوستی برش ها را می بندند.
  • بستن برش ها: برش ها با بخیه ها به شکلی بسته می شوند که ممکن است حل شوند یا بعد از چند روز احتیاج به برداشتن داشته باشند. برخی از جراحان از چسب های پوستی برای بستن برش ها استفاده می نمایند. پس از بهبودی، خطوط برش حاصل از لیفت صورت به خوبی در خط مو و در خطوط طبیعی صورت و گوش پنهان می شوند.
  • مشاهده نتایج کار: بهبودی های قابل مشاهده لیفت صورت پس از کاهش تورم و کبودی ظاهر می گردد. نتیجه نهایی عمل شما نه تنها باید بازگشت ظاهری جوان تر و آرام تر به شما باشد، بلکه به شما یاری می نماید تا نسبت به خودتان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

فواید و مزایای لیفت صورت

ظاهر و شکل صورت با افزایش سن تغییر می نماید، پوست آن شل تر می گردد و به این راحتی باز نخواهد شد. تجمعات چربی نیز در برخی از نواحی صورت کاهش و در برخی دیگر افزایش می یابند. لیفت صورت می تواند این تغییرات مرتبط با افزایش سن را برطرف کند و باعث کاهش مسائلی گردد که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • افتادگی ظاهر گونه ها
  • ایجاد پوست اضافی در خط فک پایین و شکل گیری غبغب
  • ایجاد چین های عمیق پوستی از کناره های بینی تا گوشه دهان
  • افتادگی پوست و شکل گیری چربی اضافی در گردن که با لیفت گردن برطرف می گردد

لیفت صورت برای چین و چروک های ریز، آسیب های ناشی از نور خورشید، چین و چروک های اطراف بینی و لب بالایی یا رنگ ناهماهنگ پوست مناسب نیست.

لیفت صورت به روش های غیرجراحی مانند لیفت با نخ نیز روشی نسبتا سریع با مسائل و خطرات کمتر است اما نتایج آن ظریف و موقتی هستند. بنابراین، برای تصمیم گیری درباره این روش لیفت صورت باید اهداف و شرایط شما در نظر گرفته شوند. برای اینکه متوجه شوید این روش برای شما مناسب است یا خیر، با جراح پلاستیک خود صحبت کنید و پاسخ این سؤالات را در نظر بگیرید:

  • می خواهید نتایج درمان شما چقدر دوام داشته باشند؟
  • آیا در پی یک تغییر ظریف هستید یا تغییری چشم گیرتر می خواهید؟
  • آیا می خواهید ناحیه کوچکی از پوست خود را سفت کنید یا پوست شل و افتاده زیادی دارید؟
  • آیا جراحی زیبایی سنتی برای شما مناسب است یا می خواهید از این روش اجتناب کنید؟

عوارض و خطرات لیفت صورت

عوارض روش های غیرجراحی مانند لیفت با نخ غیر معمول است و در مواردی شامل واکنش های آلرژیتیک، خونریزی، عفونت و کشیدن یا برآمدگی می گردد.

در مقابل، جراحی لیفت صورت ممکن است عوارضی ایجاد کند. برخی از آن ها را می توان با مراقبت مناسب، دارو یا جراحی دیگر مدیریت کرد. عوارض طولانی مدت یا دائمی لیفت با جراحی نادر است اما گاهی باعث تغییر در ظاهر می گردد. خطرات این روش عبارت اند از:

  • هماتوم: تجمع خون (هماتوم) در زیر پوست شایع ترین عارضه لیفت صورت است. هماتوم باعث تورم و فشار می گردد و معمولا در عرض 24 ساعت پس از جراحی به وجود می آید. هنگامی که هماتوم تشکیل می گردد، درمان سریع با جراحی به جلوگیری از آسیب به پوست و سایر بافت ها یاری می نماید.
  • جای زخم: اسکارهای برش حاصل از لیفت صورت دائمی هستند. با این حال، آن ها معمولا با خط مو و خطوط طبیعی صورت و گوش پنهان می شوند. به ندرت، برش ها می توانند منجر به زخم های برجسته شوند. ممکن است از تزریق یک داروی کورتیکواستروئید یا سایر درمان ها برای بهبود ظاهر اسکار استفاده گردد.
  • آسیب عصبی: آسیب به اعصاب نادر است. این آسیب می تواند بر اعصابی که حس لامسه یا ماهیچه ها را کنترل می نمایند تأثیر بگذارد. این اثر ممکن است موقت یا دائمی باشد. از دست دادن موقت حس لامسه یا ناتوانی در حرکت دادن عضله صورت می تواند چند ماه تا یک سال طول بکشد. ممکن است این اتفاق منجر به ناهمواری ظاهر یا حالت صورت گردد. جراحی ممکن است مقداری به بهبود این مشکل یاری کند.
  • ریزش مو: ممکن است در نزدیکی محل برش، ریزش موی موقت یا دائمی را تجربه کنید. ریزش مو دائمی را می توان با جراحی پیوند پوست با فولیکول های مو برطرف کرد.
  • از دست دادن پوست: به ندرت، لیفت صورت می تواند خون رسانی به بافت های صورت را مختل کند. این اتفاق ممکن است منجر به از دست دادن پوست گردد. ریزش پوست با داروها و مراقبت های مناسب از زخم درمان می گردد. در صورت لزوم، یک روش درمانی مناسب می تواند جای زخم را کاهش دهد.

مانند هر نوع جراحی بزرگ دیگری، لیفت صورت خطر خونریزی یا عفونت را به همراه دارد. بعلاوه خطر واکنش به بیهوشی وجود دارد. برخی از شرایط پزشکی یا عادات سبک زندگی نیز می توانند خطر عوارض را افزایش دهند. عواملی که ممکن است خطر عوارض ایجاد نمایند یا منجر به نتایج نامطلوب شوند و باعث شوند که جراح شما از انجام لیفت صورت خودداری کند به این ترتیب هستند:

  • مصرف داروها یا مکمل های رقیق نماینده خون که بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می گذارند.
  • شرایط پزشکی مانند دیابت کنترل نشده و فشار خون بالا که از لخته شدن خون جلوگیری می نماید و خطر بهبود دیرتر زخم، هماتوم یا عوارض قلبی را افزایش می دهند.
  • سیگار کشیدن که خطر بهبود دیرتر زخم، هماتوم و از بین رفتن پوست را پس از لیفت صورت افزایش می دهد.
  • سابقه افزایش و کاهش وزن مکرر که بر شکل صورت و شرایط پوست تاثیر می گذارد.

کلام آخر

برای زیبایی و جوان سازی پوست روش های مختلفی وجود دارند که یکی از آن ها لیفت صورت است. لیفت صورت به صورت جراحی یا غیرجراحی و به وسیله روش هایی مانند لیفت با نخ انجام می گردد. برخی از شرایط سلامتی و مصرف برخی از داروها ممکن است بر اثرگذاری لیفت صورت تأثیر بگذارند. بنابراین، پیش از اینکه این روش را امتحان کنید، باید با یک پزشک متخصص زیبایی مشورت کنید. او می تواند با توجه به شرایط و سابقه پزشکی شما درباره این موضوع بهتر تصمیم بگیرد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: plasticsurgery, clevelandclinic, mayoclinic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مرداد 1403 بروزرسانی: 3 مرداد 1403 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2469

به "لیفت صورت چیست و چه فواید یا عوارضی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیفت صورت چیست و چه فواید یا عوارضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید