14 منبع طبیعی کلاژن برای سلامت و زیبایی پوست

به گزارش دیتاپد، بسیاری از افراد به دنبال یک برنامه کامل ضد پیری برای مراقبت از پوست هستند. آنها از انواع شستشو دهنده های صورت، کرم ها و مکمل ها استفاده می نمایند و احتمالاً ماسک شبانه یا سرم قبل از خواب هم می زنند. بسیاری از آنها برای لایه برداری به اسپا یا مراکز درمانی مراجعه می نمایند یا از خدمات چین و چروک پوست استفاده می نمایند. اگرچه هیچ یک از اینها مسئله ای ندارد اما ممکن است متوجه شوید که تمام این روش های درمانی بودجه شما را نابود می نمایند زیرا گران ترند. خبر خوب این است که شما می توانید با خوردن غذاهایی که به بدن یاری می نماید پروتئین طبیعی ضد پیری بدن را تأمین کنید و همچنین پول پس انداز کنید که همان کلاژن است. در این مقاله با چند منبع طبیعی کلاژن آشنا خواهیم شد.

14 منبع طبیعی کلاژن برای سلامت و زیبایی پوست

کلاژن اصلی ترین پروتئین ساختاری و فراوان بدن انسان است. این ماده در پوست، استخوان، عضله و بافت های پیوندی وجود دارد و در سلامت مفاصل و حفظ لطافت و زیبایی پوست نقش اساسی دارد. وقتی پیر می شویم، بدن ما کلاژن کمتری فراوری می نماید بنابراین به منبع طبیعی کلاژن احتیاجمندیم.

اما سرعت آن فرایند پیری برای همه متفاوت است. اینکه چقدر سریع کلاژن خود را از دست می دهیم با بعضی از عوامل از جمله محیط و ژنتیک در ارتباط است.

بنابراین برای اطمینان از اینکه مواد لازم بدن را برای سالم و درخشان نگه داشتن مو، پوست و ناخن ها به بدن خود می دهید، بهتر است غذایی غنی از منبع طبیعی کلاژن مصرف کنید.

کلاژن چیست

کلاژن معمولاً به دلیل مزایای ضد پیری و زیبایی در صنعت مکمل ها شناخته می گردد. اگرچه اینها قطعاً فواید خوبی دارند اما مهم است که درک کنیم کلاژن چیزی بیش از یک مکمل زیبایی است.

کلاژن غنی ترین پروتئین در بدن ما است (در حیوانات هم وجود دارد؛ غنی ترین پروتئین در پستانداران). این ماده اصلی ترین ترکیب بافت همبند در پوست، استخوان ها، عضلات، غضروف ها، تاندون ها، رگ های خونی و روده است.

کیفیت زندگی ما به دلیل مقدار آن در کل بدن به توانایی فراوری کلاژن بستگی دارد.

در حقیقت، دلیل این که کلاژن به طور کلی به عنوان یک مکمل ضد پیری تجلیل می گردد این است که با افزایش سن، فراوری طبیعی آن توسط بدن ما کاهش می یابد. به نوبه خود، علائم برجسته پیری (به عنوان مثال چین و چروک، ریزش مو، درد مفاصل و غیره) با کمبود فراوری کلاژن مرتبط هستند.

غذاها برای افزایش فراوری کلاژن مفید هستند

تنها سن نیست که توانایی ما در فراوری کلاژن را مشخص می نماید. بیشتر گزینه های سبک زندگی سالم یا ناسالم تأثیر زیادی دارند.

به طور خلاصه، انتخاب سبک زندگی ناسالم (به عنوان مثال رژیم غذایی نامناسب، قرار دریافت زیاد در معرض آفتاب، مصرف زیاد الکل، سیگار کشیدن) فراوری کلاژن را کاهش می دهد. در نتیجه علائم قابل مشاهده پیری خیلی زود بروز پیدا می نمایند.

بسیاری از افراد به دنبال منبع طبیعی کلاژن هستند تا بتوانند مزایای بیشمار آن را به دست آورند! به عنوان غنی ترین پروتئین در بدن ما کلاژن برای موارد زیر مهم است:

  • مبارزه با علائم پیری مانند چین و چروک
  • تقویت مو و ناخن
  • کاهش ظاهر سلولیت
  • بهبود سلامت مفاصل
  • بهبود سلامت روان
  • بهبود متابولیسم
  • بهبود شرایط روده دارای نشت

بیایید نگاهی به بعضی از قوی ترین منابع این ماده مغذی مورد احتیاج مان بیندازیم. در زیر لیست بعضی از غذاهایی که می توانیم برای تقویت فراوری کلاژن جهت سلامت پوست مصرف کنیم، وجود دارد.

14 منبع طبیعی کلاژن برای سلامت پوست

1. آب

ساده ترین و بهترین راه تأمین کلاژن برای پروتئین های بدن ما نوشیدن آب است. آب به دفع سموم آسیب رسان به پوست و حفظ رطوبت یاری می نماید. همچنین باعث تشکیل سریع فیبر در بدن می گردد و از کلاژن پشتیبانی می نماید، بنابراین سلول های پوست را تقویت می نماید. آب به پر کردن خطوط ریز و چین و چروک و در نتیجه کند شدن فرایند پیری یاری می نماید.

2. تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از غذاهای قابل توجهی است که در واقع حاوی کلاژن در غشاهای زرده و پوسته تخم مرغ می باشد. در حقیقت به دلیل داشتن ماده کلاژن، مکمل های غشای پوسته تخم مرغ به یک درمان طبیعی بسیار محبوب برای حمایت از سلامت مفاصل تبدیل شده اند.

تخم مرغ همچنین حاوی گوگرد است که یک ماده معدنی کلی برای فراوری کلاژن محسوب می گردد. گوگرد همچنین از سلامت کبد پشتیبانی می نماید.

3. مرکبات

مرکبات منبعی از ویتامین C هستند که به حفظ آمینو اسیدها یاری می نماید. این فرایند برای تشکیل فراوری کلاژن مورد احتیاج است.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان همچنین از سموم موجود در هوا، غذا و آب از ما محافظت می نماید که باعث تجزیه کلاژن و آسیب رساندن به لایه داخلی پوست می گردد. برای ترمیم سلول های پوستی ویتامین C نیز ممکن است مفید و جوان نماینده باشد، به همین دلیل است که ویتامین C معمولاً به محصولات مراقبت از پوست اضافه می گردد.

4. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن است که همانطور که می دانیم برای محافظت از پوست در برابر آفتاب و جلوگیری از تجزیه کلاژن مفید عمل می نماید. گوجه فرنگی ها غنی از آنتی اکسیدان های متنوع (از جمله ویتامین C) هستند که از پوست در سطح سلولی محافظت می نمایند بنابراین سعی کنید بیشتر آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. افزودن گوجه فرنگی به رژیم غذایی می تواند به محافظت از پوست جوان یاری کند.

5. توت ها

بلوبری، توت سفید، توت فرنگی و تمشک همگی آنتی اکسیدان دارند. آنها ضمن تقویت کلاژن با رادیکال های آزاد مبارزه می نمایند. این ماده غذایی حاوی ویتامین C غنی از کلاژن است، زیرا ویتامین C نه تنها از فراوری کلاژن پشتیبانی می نماید، بلکه کلاژن موجود در بدن را که آسیب دیده است تسکین می دهد.

توت ها سرشار از یک ماده مغذی به نام اسید الاژیک هستند که نشان داده شده است برای جلوگیری از تجزیه کلاژن در اثر آسیب UV خوب عمل می نمایند. مانند مرکبات، توت ها هم حاوی ویتامین C هستند که همانطور که می دانید، به آمینو اسیدهای خاص برای ایجاد کلاژن در کنار هم یاری می نماید.

6. دانه های کدو تنبل

دانه کدو تنبل یکی از غنی ترین منابع گیاهی روی است که همانطور که در بالا ذکر شد، به عنوان یک فاکتور برای ایجاد کلاژن عمل می نماید. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل های روی می تواند به کاهش سرعت تجزیه کلاژن یاری کند. روی از سلامت پوست نیز پشتیبانی می نماید.

سایر منابع گیاهی عالی روی شامل لوبیا قرمز، اسفناج، لوبیا گاربانزو، گردو، بادام هندی و بادام است.

7. آووکادو

آووکادو میوه ای است با فواید آنتی اکسیدانی قوی، ویتامین E را تأمین می نماید که می تواند به جلوگیری از تجزیه کلاژن یاری کند و از سلامت کلی پوست پشتیبانی می نماید.

8. سبزیجات با رنگ سبز تیره

سبزیجات با رنگ سبز تیره نیز از جمله مواد بسیار مغذی هستند. سبزیجات با رنگ سبز تیره منابع قوی ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E هستند. همه آنها مواد مغذی بسیار مهمی برای سنتز کلاژن به شمار می فرایند.

علاوه بر این، سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم پیچ، لوبیای سبز و کلم بروکلی از جمله سبزیجات غنی از کلروفیل (رنگی که رنگ سبز زیبایی به گیاهان می بخشد) هستند. تحقیقات نشان داده است که کلروفیل باعث افزایش پروکلاژن (ایجاد کلاژن) در پوست می گردد.

9. ژلاتین

ژلاتین یکی دیگر از منابع عالی کلاژن است که بسیاری از افراد از پودر آن برای افزودن به اسموتی ها یا سایر وعده های غذایی برای افزایش مصرف کلاژن استفاده می نمایند. خوبی ژلاتین این است که هضم و جذب آن برای بدن آسان است. بسیاری از افراد با مصرف ژلاتین سریع نتیجه می گیرند.

10. ماهی

ماهی هایی مانند ماهی سالمون، ساردین، کفشک غنی از روی هستند و پروتئین کلاژن را به بدن می رسانند. همچنین حاوی مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 است که سلول های پوستی سالم را می سازد و درخشش جوانی را ایجاد می نماید. ماهی یکی از بهترین غذاهای غنی از کلاژن است. آنها پیری را کند می نمایند و همچنین به کاهش التهاب و تأمین اسیدهای آمینه لازم برای حفظ نرمی و لطافت پوست شما یاری می نمایند.

11. بادام

بادام برای پوست مناسب است. آنها پر از پروتئین هستند که از فراوری کلاژن پشتیبانی می نمایند و سرشار از چربی های اشباع نشده سالم، مس، روی، کلسیم، ویتامین B1 ،B5 ،B6 و ویتامین E هستند. همچنین بادام منبع خوبی از منیزیم است که می تواند از سیستم عصبی شما پشتیبانی کند. اضطراب و استرس می تواند پوست شما را دچار آسیب کند، بنابراین مهم است از غذاهایی که برای بدن آرامبخش هستند مانند بادام بهره ببرید.

12. دانه های آفتابگردان

موادی مانند روی و پروتئین موجود در دانه های آفتابگردان به ساخت کلاژن در پوست یاری می نمایند. آنها همچنین غنی از منیزیم و ویتامین های B1 هستند که درخشش سالمی به ما می دهند.

13. اسپیرولینا

نوعی جلبک که به شکل قرص در بازار موجود است. همانطور که می دانیم 60 درصد اسپیرولینا از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که عناصر سازنده کلاژن هستند. اسپیرولینا منبع عالی پروتئین است. در واقع، یک قاشق غذاخوری اسپیرولینا پودر شده به ساخت عضله یاری می نماید.

14. سیر

سیر غنی از گوگرد است، یک ماده معدنی که نشان داده شده است سنتز کلاژن را بهبود می بخشد. گوگرد همچنین به جلوگیری از تجزیه فیبرهای کلاژن یاری می نماید، بنابراین بیشتر برای حفظ سلامت پوست و مفاصل مفید است.

نتیجه گیری

غذاهای زیادی وجود دارد که می توانند از درون به زیبایی و جوانی پوست ما یاری نمایند اما صرف مصرف مقدار زیادی از این مواد ضروری برای بسیاری از ما پیشرفت بزرگی نخواهد بود. پس همچنین دور ماندن از غذاهای مضر و مقدار زیادی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده که می تواند باعث التهاب و آسیب به کلاژن گردد را نباید فراموش کنید.

منبع:

masknatural

منبع: هفت گنج
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1677

به "14 منبع طبیعی کلاژن برای سلامت و زیبایی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 منبع طبیعی کلاژن برای سلامت و زیبایی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید