عربلو: هجوم گسترده ترجمه در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات روستایی مغفول مانده است

به گزارش دیتاپد، احمد عربلو در گفت وگو با خبرنگاران ، درباره شرایط ادبیات کودک و نوجوان در سال 99 گفت: امسال بیماری کرونا خیلی بر زندگی مردم تاثیر گذاشت و بر همه مشاغل و حوزه ها تاثیر گذاشت و در صنعت نشر نیز سبب رکود شد.

عربلو: هجوم گسترده ترجمه در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات روستایی مغفول مانده است

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

هجوم گسترده ترجمه در حوزه کودک و نوجوان

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان بیان نمود: متاسفانه امسال شاهد هجوم گسترده تر ترجمه در حوزه کودک و نوجوان بودیم. البته من اصلا مخالف ترجمه نیستم و معتقدم ترجمه باید در حوزه ادبیات وجود داشته باشد اما می بینم که ما بیش از حد داریم به حوزه ترجمه بها می دهیم و تا حدی از تالیف غافل مانده ایم و این مشکل فقط مربوط به امسال نیست، سال هاست که وجود دارد.

عربلو در ادامه به شرایط تالیف در سال های اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه امروزه ادبیات تالیفی در حال ظهور است. نویسنده ها خیلی متنوع شدند و تعدادشان افزایش یافته است که باعث خرسندی است. به یاد دارم در دهه 60 تعداد نویسندگان بسیار انگشت شمار بود اما الان تعداد نویسنده ها افزایش داشته است و در این زمینه مسئله ای نداریم. عمده مسائل ما مربوط به افزایش قیمت کاغذ و ... از یک سو و کیفیت محتوای کتاب ها از سوی دیگر است و اگر روی این مسائل کار شود امیدوارم با برنامه ریزی بتوانیم بعد از این بیماری شاهد جهشی در ادبیات کودک و نوجوان باشیم.

وی در ادامه به لزوم توجه به موضوع مخاطب شناسی در ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: نویسندگان ما حتما باید در زمینه روان شناسی کودک مطالعه داشته باشند و مخاطب شناسی کنند. بسیاری از کتاب هایی که برای بچه ها نوشته می شود واقعا مناسب بچه ها نیست و به دغدغه مخاطب کودک نمی پردازد درحالیکه ما موضوعات زیادی داریم که نویسندگان این حوزه می توانند به آن بپردازند.

عربلو افزود: مثلا ادبیات روستایی و حال و هوا و فرهنگ روستانشینی از موضوعاتی است که متاسفانه در طول دو دهه اخیر خیلی کمرنگ شده و نویسندگان کودک و نوجوان کمتر به آن می پردازند و این اصلا خوب نیست و نویسندگان باید سعی کنند بیشتر به این حوزه مغفول مانده بپردازند.

این نویسنده درباره شرایط آثارش نیز گفت: امسال شرایط چاپ کتاب هایم خوب بود و مجموعه هایی مانند پهلوانان و کمیک استریپ حکایات ملانصرالدین چاپ شد. درواقع مشکل چاپ کتاب ها نیست، مشکل اصلی توزیع کتاب هاست که در کشور ما عادلانه نیست و سبب می شود برخی کتاب ها به دست مخاطبان نرسند.

احمد عربلو سال 1344 در تهران به دنیا آمد و تحصیلاتش را تا پایان دوره کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دنبال کرد. هفتمین ازدواج سرهنگ، افسانه قهرمانی های من، سوار بر خر مراد، شاه ماردوش و سه داستان دیگر و داستانی که تمام نمی شود برخی ازآثار این نویسنده هستند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1701

به "عربلو: هجوم گسترده ترجمه در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات روستایی مغفول مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربلو: هجوم گسترده ترجمه در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات روستایی مغفول مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید