سومین کتابخانه مردمی امیرحسین فردی هم رو به تعطیلی است

به گزارش دیتاپد، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی زنده یاد امیرحسین فردی، نویسنده انقلابی که خود از موسسان کتابخانه مسجد جواد الائمه (ع) بود، پس از انقلاب به حوزه هنری پیوست و از ستون های اولیه این نهاد تاثیرگذار فرهنگی شد. حالا چند سالی است در مشهد به همت جمعی از جوانان انقلابی و دغدغه مند، مجموعه کتابخانه هایی در حاشیه شهر با نام وی راه اندازی شده است؛ بهانه ای برای زنده نگه داشتن یاد این نویسنده انقلابی و همچنین ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در مناطق محرومی مانند حاشیه شهر مشهد.

سومین کتابخانه مردمی امیرحسین فردی هم رو به تعطیلی است

مجموعه کتابخانه مردمی امیرحسین فردی طی چهار سالی که از فعالیتشان می گذرد، با طیف وسیعی از اهالی کتابخوان حاشیه شهر مشهد روبرو بوده اند که شاید در ابتدا کمتر کسی فکر می کرد که این حجم از علاقه به کتابخوانی در این مردم وجود داشته باشد؛ که ایبنا پیشتر در گزارشی به آن پرداخته بود (اینجا).

حالا اما خبرهای ناخوشی از این مجموعه به گوش می رسد. کتابخانه مردمی امیرحسین فردی که روزگاری نه چندان دور حدود سه نمایندگی در مناطق مختلف حاشیه شهر مشهد داشت، یک به یک تعطیل شدند و شعبه مرکزی آن هم، اکنون در آستانه آوارگی و کتاب به دوشی قرار گرفته است.

کتابخانه امیرحسین فردی (واقع در بلوار دوم طبرسی شاقتصادی)، تنها کتابخانه مردمی حاشیه شهر مشهد محسوب می گردد که جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد. این کتابخانه از سال 88 فعالیت خود را به صورت غیررسمی و با عنوان کتابخانه بچه های محله در یک مغازه دو در سه شروع نموده و بعد از گذشت 4 سال با اخذ مجوز از نهاد کتابخانه های عمومی توانست فعالیت خود را گسترش دهد و در سه منطقه طبرسی شاقتصادی، رسالت (روستای قرقی) و محله قلعه ساختمان (شهرک شهید رجایی) مشهد، نمایندگی کوچک ایجاد و فعالیت هایش را شروع کند.

این در حالی است که به گفته مدیر کتابخانه، در تمام این سال ها مکان کتابخانه، استیجاری و آنها کتاب به دوش بوده اند. به تازگی نیز صاحب ملکی که اکنون کتابخانه در آن دایر است، نیمی از ملک خود را وقف کتابخانه نموده و نیم دیگر باید تا سرانجام سال جاری خریداری گردد، در غیر این صورت حکایت کتاب به دوشی این مجموعه ادامه دار خواهد بود.

حسن سلطانی، مبتکر و مدیر این مجموعه کتابخانه ها در گفت وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه کتابخانه امیرحسین فردی علاوه بر شعبه مرکزی در طبرسی شاقتصادی، دو نمایندگی شعبه در محلات رسالت (روستای قرقی) و محله قلعه ساختمان (شهرک شهید رجایی) در حاشیه شهر مشهد نیز راه اندازی کرد، می گوید: مسائل اقتصادی باعث تعطیل شدن این نمایندگی شد و هم اکنون تنها کتابخانه مرکزی در منطقه طبرسی که یکی از مهمترین و پرجمعیت ترین نقاط حاشیه شهر مشهد است، فعالیت دارد.

این فعال حوزه کتابخوانی در حاشیه شهر مشهد با بیان اینکه ابتدا این کتابخانه وجه محلی داشته و بیشتر مخاطبان آن را دانش آموزان تشکیل می دادند، اظهار می نماید: زمانی که سال 88 با همت چند نفر از جوانان محله تصمیم گرفتیم کتابخانه ای برپا کنیم، مغازه کوچکی با یاری اهالی اجاره و کتاب های ساکنین در کارتن های موز چیده و به امانت داده می شد.

وی ادامه می دهد: رفته رفته با گذشت زمان و یاری علاقه مندان به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، قفسه های کتاب خریداری و فضای کتابخانه نیز بزرگتر شد؛ به طوری که 200 نفر در همان ماه های اول فعالیت، عضو این کتابخانه شدند.

مدیر کتابخانه امیرحسین فردی اضافه می نماید: با توجه به استقبال خوب اهالی محله بعد از گذشت چند سال و با اخذ مجوز از نهاد کتابخانه های عمومی، توانستیم در ملکی متعلق به بانویی فرهنگی به متراژ 125 مترمربع، فعالیت خود را گسترش دهیم. این مِلک تا سال جاری در اجاره ما بود تا اینکه صاحب ملک نیمی از آن را وقف کتابخانه و نیمی دیگر را برای فروش گذاشت.

سلطانی عنوان می نماید: ارزش ملک 300 میلیون تومان بوده است و بنابراین باید مبلغ 150 میلیون تومان پرداخت می شد، تا به امروز با یاری و همت خیران 90 میلیون تومان جمع آوری شده است و تا سرانجام سال جاری باید 60 میلیون تومان دیگر پرداخت گردد؛ وگرنه داستان کتاب به دوشی کتابخانه امیرحسین فردی ادامه خواهد یافت.

وجود کتابخانه در این منطقه، باعث افزایش مطالعه در میان سکنه آن شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار نفر عضو این کتابخانه هستند، اظهار می نماید: 10 هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف از جمله ادبیات، خانواده، اقتصاد، تاریخ، روانشناسی و... در کتابخانه وجود دارد و بیشتر مخاطبان را دانش آموزان، دانشجویان و مادران جوان تشکیل می دهند.

مدیر کتابخانه امیرحسین فردی با تاکید بر اینکه توانمندسازی فکری و فرهنگی در حاشیه شهر از ملزومات امروز جامعه به شمار می رود، می گوید: تعداد کتابخانه در مناطق حاشیه ای شهر به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد؛ این در صورتی است که برای مقابله با مسائل و چالش های موجود در نقاط حاشیه ای نیازمند ارتقای سطح فرهنگی ساکنین این مناطق هستیم.

سلطانی یادآور می نماید: کتابخانه امیرحسین فردی در طی سال ها فعالیت خود توانسته اقبال به خواندن کتاب در بین جمعیت ساکن در بلوار طبرسی دوم شاقتصادی را افزایش دهد؛ به عنوان مثال در سال 96 این کتابخانه در یک فصل بالاترین میزان امانت کتاب را در استان داشته است.

وی با اشاره به فعالیت های جانبی این کتابخانه تصریح می نماید: برگزاری کارگاه های قصه گویی، کلاس های یاری آموزشی در زمان امتحانات، مسابقات کتابخوانی و همچنین تقدیر از دانش آموزانی که بیشترین کتاب را مطالعه نموده اند در مدارس انها به صورت مستمر از جمله فعالیت های ترویجی و انگیزشی برای گسترش فرهنگ مطالعه در بین ساکنین این محله بوده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1608

به "سومین کتابخانه مردمی امیرحسین فردی هم رو به تعطیلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین کتابخانه مردمی امیرحسین فردی هم رو به تعطیلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید