زمان طلایی کاشت حلزون قبل از دو سالگی است

به گزارش دیتاپد، شنوایی شناس چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه تا قبل از سن دو سالگی گفتار و زبان فرد کامل می گردد برترین سن برای کاشت حلزون قبل از این زمان است.

زمان طلایی کاشت حلزون قبل از دو سالگی است

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از شهرکرد، محسن برجیان شنوایی شناس چهارمحال و بختیاری گفت: از هر یک هزار نفر، یک تا سه نفر به صورت مادرزادی و ارثی با اختلال شنیداری متولد می شوند و یا در اثر بیماری هایی مانند مننژیت، سرخک و بالا بودن سطح بیلی روبین دچار این مشکل می شوند.

او اضافه نمود: فرمول درمانی تحت اسم یک، سه و شش در اختلال شنوایی وجود دارد و این اختلال باید قبل از یک ماهگی ارزیابی انجام، سه ماهگی تشخیص قطعی اجرا شده و در انتها در شش ماهگی مراحل توانبخشی، تجویز سمعک و کاشت حلزون انجام گردد.

بیشتر بخوانید

برجیان اضافه نمود: در زمان بدو تولد، غربالگری های شنوایی انجام می گردد و اگر اعمال دارو درمانی انجام نگردد، برترین گزینه استفاده از سمعک خواهد بود، سمعک می تواند از نوزاد یک روزه تا افراد مسن تجویز گردد.

او گفت: تشخیص زودهنگام در اختلال کم شنوایی و ناشنوایی حائز اهمیت است و برترین سن برای انجام کاشت حلزون قبل از یک سالگی است، در گذشته تنها آنالیز کاهش شنوایی هایی عمیق صورت می گرفت، اما امروزه کاهش شنوایی های متعادل هم مورد ارزیابی قرار می گیرد.

برجیان توضیح داد: کاشت حلزون به صورت تیمی انجام می گردد و متخصصانی مانند شنوایی شناس، روان شناس، گفتار درمانگر و مددکار اجتماعی در این گروه فعالیت دارند، مهم ترین نکته در کاشت حلزون، مسائل توانبخشی پس از آن است که باید جلسات گفتار درمانی و تربیت شنیداری صورت بگیرد تا کاشت حلزون مفید باشد.

او گفت: معمولا جلسات گفتار درمانی پس از کاشت، به مدت 30 جلسه انجام می گردد و حتی ممکن است فرآیند توانبخشی تا یکسال پس از آن هم انجام گردد، به جرات می توان گفت که اعمال پس از کاشت، حتی شاید از خود فرآیند کاشت حلزون هم مهم تر باشد.

برجیان بیان نمود: انجام کاشت حلزون، در گذشته سنین پایین مدنظر بود، اما طبق دستورات تازه، عمل کاشت برای افراد میانسال هم صورت گرفته و منع سنی در این خصوص وجود ندارد.

او ادامه داد: از آن جا که تا قبل از دو سالگی رشد گفتار و زبان کامل می گردد، این زمان نباید از دست برود، برترین سن برای کاشت، این زمان است و اگر کاشت با تاخیر انجام گردد فرد باید از سمعک استفاده کند و اگر زمان کاشت حلزون به تاخیر بیوفتد افت تخصیلی ایجاد خواهد شد، افسردگی هایی عارض می گردد و حتی ممکن است فرد دچار اختلالات روان شناختی هم گردد.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1971

به "زمان طلایی کاشت حلزون قبل از دو سالگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان طلایی کاشت حلزون قبل از دو سالگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید