روزشمار: 16 اسفند؛ تولد والنتینا تروشکوا اولین زن فضانورد دنیا

به گزارش دیتاپد، نخستین زن فضانورد والنتینا ترشکوا کیهان نورد روسی است که در 6 مارس 1937 میلادی چشم به جان گشود. امروز زادروز اوست.

روزشمار: 16 اسفند؛ تولد والنتینا تروشکوا اولین زن فضانورد دنیا

والنتینا ترشکوا نیکلایف نخستین زن فضانورد جهان، در 6 مارس سال 1937 در روستای ماسلنیکوو در استان یاروسلاول در روسیه شوروی به جهان آمد. در 1945 به مدرسه رفت ولی در 1953 مدرسه را ترک کرد و به تحصیلات خود از راه مکاتبه ادامه داد. در جوانی به پرش با چتر نجات پرداخت و نخستین پرش با چتر را در 22 سالگی انجام داد. پس از شرکت در دوره های چتربازی، با موفقیت در این دوره، به درجه کاپیتانی در نیروی هوایى شوروی نائل شد. وی هم چنین به قهرمانی چتربازی دست یافت و از آن پس به تمرین خلبانی پرداخت.

وی ابتدا در کارخانه تایرسازی کار می کرد. سپس به کارخانه پارچه های صنعتی یاروسلاول منتقل شد. سابقه او در چتربازی باعث شد تا در سال 1961 در گروه فضانوردان روسیه عضو شد و دوره کامل آمادگی برای پرواز در فضاپیماهای نوع وستوک را گذراند.

در پی احراز شایستگی های فراوانی که تروشکوا از خود نشان داد، به او اجازه تمرینات فضایى داده شد. والنتینا ترشکوا از میان بیش از 400 نامزد زن برای انجام نخستین پرواز فضایی انتخاب شد. وی انتها در 16 ژوئن سال 1963 میلادی در 26 سالگی، به عنوان اولین زن فضانورد جهان، پرواز فضایى خود را با سفینه وستوک 6 شروع کرد. والنتینا در حالی این سفر را به انجام رساند که دو سال از پرواز فضایى یوری گاگارین، اولین مرد فضانورد جهان و هم وطن او گذشته بود.

تروشکوا موقعی در مدار خود نهاده شد که فضانورد دیگر شوروی مشغول گردش به دور کره زمین بود. وی مدت سه شبانه روز در فضا بود و 48 بار به دور زمین چرخید. والنتینا با دست و همچون یک خلبان این سفینه را راهنمایی می کرد.

زمانی که سفینه ترشکوا آماده انجام اولین پرواز به سوی فضا بود، وی خطاب به هموطنان گفت که می رود تا در مسابقه چتربازان شرکت کند. مردم خبر پرواز ترشکوا را از رادیو شنیده بودند. این سفر احتیاج به آمادگی طولانی مدت و آموزش های خسته نماینده داشت. در آن سال ها، برنامه آمادگی برای سفر فضایی بسیار سخت و جدی انجام می شد.

تحمل شرایط خاص روانی حتی سخت تر از تحمل سانتریفوژها و اتاق های حرارتی بود. هر فضانورد موظف بود هفت شبانه روز در فضای بسته و در اتاقی سفید رنگ بدون هیچ گونه وسایل قرار بگیرد. اما ترشکوا در این شرایط آواز می خواند و لبخند می زد.

سفینه واستوک-6 را نوعی قوطی کنسرو می نامیدند. این سفینه بقدری کوچک بود که فضانورد به سختی می توانست در آن به حالت نیمه درازکشیده قرار بگیرد. ترشکوا مجبور بود سه شبانه روز در همین حالت قرار بگیرد. ترشکوا به خاطر می آورد که در سفینه او، مسئله ای اتفاق افتاده بود.

این فضانورد روس در مصاحبه با رادیو صدای روسیه چنین می گوید:

این راز را من سی سال حفظ کردم. اشتباه در نوع برنامه ریزی اتفاق افتاده بود. به جای اینکه برنامه فرود من به زمین را برای سیستم تعریف نمایند، برنامه دور شدن از زمین و رفتن به کهکشان را به سیستم داده بودند.

والنتینا ترشکوا به موقع متوجه اشتباه شد و توانست به مرکز کنترل پرواز اطلاع دهد. سپس با دریافت اطلاعات لازم از مرکز کنترل، توانست با موفقیت به زمین بازگردد. در آن موقع، تکنولوژی فضا در اتحادیه شوروی و آمریکا بسیار نو بود.

از تفریح های جدی این زن پرش با تر در کلوب هوایی یاروسلاو بوده است. وی این مهارت را در دانشکده فنی کسب نموده بود. ولادیمیر جانیبکوف فضانورد روس که دو مرتبه مدال افتخار کسب نموده است درباره ترشکوا چنین می گوید:

سرنوشت این زن روس که توانست بر تمام سختی ها غلبه کند، بسیار حیرت انگیز است. زندگی خود را به شکل پرولتاریایی شروع کرد و سپس وارد مدرسه ورزش های هوایی شد. ترشکوا برای رسیدن به معروفیت مسائل زیادی را تحمل کرد. قطعا، در زندگی شخصی او هم دشواری هایی بوده است. اما این زن زیبای روس، به شکل حیرت آوری تمام سختی ها را پشت سر گذاشت.

ترشکوا در اواخر سال 1963 با آندریان نیکولایف که وی نیز فضانورد بود، ازدواج کرد اما این ازدواج دوامی نداشت. ترشکوا به دریافت نشان های بسیاری، از جمله نشان قهرمان اتحاد شوروی، نایل آمده است و یکی از حفره های کره ماه نیز به نام وی نامگذاری شده است.

ترشکوا از سال 1962 تا 1997 در شمار گروهان فضانوردان قرار داشت. در سال 1969 گواهی آموزشگاه مهندسی-نظامی ژوکف در رشته خلبان- فضانورد- مهندس را دریافت کرد. در 1977 درجه دکتر علوم مهندسی را گرفت. او بیش از 50 اثر علمی تألیف نموده است. علاوه بر این وی دارای عنوان ژنرال هوانوردی است. در تاریخ 22 ژوئن 1963 هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بخاطر پرواز موفقیت آمیز و شجاعت به والنتینا ترشکوا لقب قهرمان اتحاد شوروی را اعطا کرد.

تروشکوا، علاوه بر این امور، به کارهای سیاسی و اجتماعی نیز علاقه داشت و چندین سال ریاست کمیته زنان اتحاد جماهیر شوروی را برعهده گرفت.

به گفته وی، در حال حاضر فقط یک تفریح دارد که تحقیق در خصوص کره مریخ است. حتی وی عنوان نموده است که تمایل دارد در گروه کارشناسی به این کره سفر کند.

در همین روز:

  • خیام تنظیم تقویم خورشیدی را تکمیل کرد (1079 میلادی)
  • انتها جنگ های سیزده ساله در اروپا (1714 میلادی)
  • روز ملی و استقلال کشور آفریقایی غنا از استعمار انگلستان (1957 میلادی)
منبع: کجارو / farsnews.com / fa.wikipedia.org / iranianshistoryonthisday.com / راسخون
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2160

به "روزشمار: 16 اسفند؛ تولد والنتینا تروشکوا اولین زن فضانورد دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 16 اسفند؛ تولد والنتینا تروشکوا اولین زن فضانورد دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید