رشد پایدار در اقتصاد مستلزم توجه به مسایل زیست محیطی است

به گزارش دیتاپد، مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران می گوید که در بورس های دنیا و منطقه به مسائل زیست محیطی، اجتماعی و راهبری توجه ویژه می گردد، چرا که توجه به این موضوعات لازمه به وجود آمدن رشد پایدار در اقتصاد یک کشور است.

رشد پایدار در اقتصاد مستلزم توجه به مسایل زیست محیطی است

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

رضا کیانی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره تحقیقات بورس تهران در خصوص مسئولیت و اقدامات بورس های دنیا در قبال مسائل زیست محیطی، اجتماعی و راهبری، اظهار کرد: مدتی است که بحث رشد پایدار در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است. زمانی برای بهره برداری از سرمایه های اجتماعی مهم نبود برای محیط زیست مسئله ای به وجود آید و تفکر این بود که تمام منابع باید در خدمت محیط زیست باشد، ولی در حال حاضر موضوع رشد پایدار در اقتصاد مطرح شده و باید این مسائل را در توسعه اقتصاد در نظر داشت.

وی ادامه داد: موضوع رشد پایدار باعث شده توجه شرکت ها به مسائل اجتماعی و زیست محیطی جلب گردد و آنها به سمتی بروند که در فعالیت عملی خود این موضوعات را در نظر بگیرند و در این موارد به کل ذینفعان جوابگو باشند.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران ادامه داد: در حال حاضر بورس ها در دنیا به موضوع ESG توجه دارند و شرکت ها و فراوری نمایندگان در کشورهای مختلف نیز سعی می نمایند مسائل اجتماعی، محیط زیستی و راهبری را در فعالیت خود دخیل نمایند.

کیانی شرح داد: فدراسیون بورس های دنیای از 40 بورس در این موارد نظرسنجی نموده و آنها توجه به مسائل رشد پایدار را به عنوان دلایل توجه شان به ESG مطرح نموده اند. شرکت هایی که به اینگونه مسائل توجه دارند از حسن شهرت برخوردارند. فدراسیون بورس های دنیای بحث هایی در خصوص کمبود منابع و مسائل مالی را مطرح نموده و سعی نموده شرکت های عضو را تشویق کند تا به مسائل اجتماعی توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: به عنوان مثال بورس اندونزی برای آموزش دانش آموزان در سال 2014، 2.6 میلیارد روپیه هزینه کردند و کوشش داشته مسائل آموزشی را در مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشد و همچنین برای اساتید در سطوح مختلف درسی هزینه هایی انجام داده است، همچنین این بورس روی بحث ساخت و تجهیز مزارع هزینه نموده و به کشاورزان اندونزیایی مشاوره کشاورزی داده است.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران با تاکید بر این که وقتی شرکتی به مسوولیت اجتماعی خودش عمل می نماید نباید از فعالیتی که در این راستا انجام می دهد انتظار دریافت منافع مستقیم داشته باشد، گفت: اقداماتی که شرکت ها در راستای مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی خود انجام می دهند با هدف کسب منافع مادی مستقیم صورت نمی گیرد بلکه شرکت ها این اقدامات را با هدف دست یابی به به منافع بلندمدت ملی و توسعه پایدار به انجام می رسانند. اصولاً فعالیت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی با این باور انجام می گردد که دست یابی به رشد بلندمدت و پایدار بی توجه به مسایل زیست محیطی و مسئولیت های اجتماعی ناممکن است.

کیانی افزود: به عنوان نمونه دیگر می توانیم بورس استانبول را مثال بزنیم. این بورس به 800 هزار دانش آموز یاری های آموزشی نموده و حتی مدرسه و دانشگاه ساخته است. از جمله فعالیت های این بورس سازماندهی فعالیت های هنری و گروه موسیقی برای این بورس است. در بورس ژاپن نیز فعالیت هایی همچون آموزش و درختکاری اجرا شده تا آگاهی از حفظ محیط زیست در میان مردم افزایش یابد.

وی در سرانجام گفت: مسئولیت اجتماعی بخش مهمی از اقدامات شرکت ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. این خدمات به مرور زمان وسیع تر شده و مسائل زیست محیطی و مسائل اجتماعی را در بر گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 832

به "رشد پایدار در اقتصاد مستلزم توجه به مسایل زیست محیطی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد پایدار در اقتصاد مستلزم توجه به مسایل زیست محیطی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید