راه اندازی بزرگترین کارخانه فراوری فولاد با هیدروژن دنیا برای حفظ محیط زیست

به گزارش دیتاپد، فراوری فولاد عامل فراوری سالانه 8 درصد از کل گاز کربن دنیا است و برای مقابله با این فرایند بزرگترین کارخانه فراوری فولاد با استفاده از گاز هیدروژن در سوئد تأسیس می گردد.

راه اندازی بزرگترین کارخانه فراوری فولاد با هیدروژن دنیا برای حفظ محیط زیست

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از نیواطلس، انتظار می رود کارخانه یادشده تا سال 2024 افتتاح گردد و از این طریق فرصتی برای کاهش قابل توجه فراوری گاز کربن در منطقه اسکاندیناوی فراهم گردد.

بر اساس برآوردها در سال 2020 در دنیا حدوداً 1.864 میلیون تن فولاد فراوری شده و 75 درصد از انرژی مورد احتیاج برای فراوری این حجم از فولاد از زغال سنگ فراوری می گردد. هر تن زغال سنگ مورد استفاده در این فرایند موجب فراوری 1.9 تن دی اکسید کربن و انتشار آن در جو زمین می گردد. از همین رو هر سال 7 تا 8 درصد از دی اکسید کربن متصاعد شده در فضا به این شیوه فراوری می گردد.

محققان می گویند هیدروژن را می توان در این فرایند به عنوان یک انرژی جایگزین برای فراوری فولاد به کار گرفت. در حالت عادی در کوره های قوس الکتریکی سنگ آهن و سنگ آهک با کک (زغال سنگ به شدت گرما داده شده) ترکیب شده و فولاد فراوری می گردد. اما می توان در این فرایند از هیدروژن به جای کک استفاده کرد. استفاده از هیدروژن برای تأمین انرژی کوره های قوس الکتریکی باعث می گردد خط فراوری فولاد کاملاً بدون آلاینده باقی بماند.

شرکت سوئدی اسکانیا در کوشش است تا با بودجه ای 3 میلیارد دلاری در منطقه بودن - لولی یک کارخانه فراوری فولاد مبتنی بر مصرف هیدروژن تأسیس کند. این بعد از افتتاح تا سال 2024 تا سال 2030 قادر به فراوری سالانه 5 میلیون تن فولاد باکیفیت خواهد بود.

/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1745

به "راه اندازی بزرگترین کارخانه فراوری فولاد با هیدروژن دنیا برای حفظ محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی بزرگترین کارخانه فراوری فولاد با هیدروژن دنیا برای حفظ محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید