حمایت هم زمان دولت از عرضه و تقاضا ضرروت دارد

به گزارش دیتاپد، معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران با بیان اینکه 85 درصد فراوری داخلی کشور به تجارت بین الملل وابسته است، گفت: این وابستگی در کنار سایر عوامل باعث شد اقتصاد ایران از بحران کرونا تاثیرات منفی بیشتری بپذیرد.

حمایت هم زمان دولت از عرضه و تقاضا ضرروت دارد

مظفر علیخانی، معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران در دومین همایش ملی منظره اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 1400 اضافه کرد: توسعه ویروس کرونا دنیا را به چالش کشید و همه کسب وکارها را از عوارض منفی و مثبت خود متاثر کرد، اقتصاد، تجارت، اشتغال و معیشت مردم ایران هم بیش از سایر کشورها از این موضوع متاثر شد.

او با بیان اینکه ضروری است شدت آسیب پذیری اقتصاد ایران از چند بعد آنالیز گردد، ادامه داد: اقتصاد ایران به طور سنتی از مسائل ساختاری از جمله نامساعد بودن محیط کسب وکار، پیچیدگی محیط قانونی و مقرراتی، تعدد مجوزها و هزینه های سربار که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر فراوری و تجارت ایران تحمیل شده رنج می برد که مسائل را دوچندان نموده و از سوی دیگر در سال های اخیر، اقتصاد، تجارت فرامرزی، فراوری و اشتغال ایران از مسائل و ناملایمات ناشی از تحریم به شدت آسیب پذیر شده است.

علیخانی توضیح داد: اثرات ناشی از کرونا از یک سمت عرضه را تحت تأثیر قرار داد و از سوی دیگر سمت تقاضا را دچار چالش کرد. فراوری ایران 85 درصد احتیاج خود را به وسیله واردات تامین می نماید که شامل مواد اولیه، کالاهای واسطه ای، نهاده های فراوری، ماشین آلات سرمایه ای و تکنولوژی مدرن است.

معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران معتقد است: علاوه بر مسائلی که در تجارت بین الملل رخ داد، هم دسترسی به محصولات اساسی با مسائلی همراه شد، هم قیمت تمام شده افزایش یافت. دراین شرایط نظام فراوری، توزیع و مصرف با مسائلی روبرو و دسترسی به بازارهای هدف صادراتی با چالش روبه رو شد.

او اظهار کرد: کشورها مرزهای خود را به روی کالاهای وارداتی بستند و رفت و آمد برای فعالان اقتصادی و بازرگانان و در عمل بازارسازی و بازاریابی متوقف شد و این دومین چالش اقتصاد ایران در این دوره بود.

علیخانی بعلاوه به نقل وانتقالات اقتصادی و تنگناهایی که در این حوزه رخ داد اشاره و تاکید نمود: این موضوع به نوعی قدرت رقابت را به چالش کشید؛ کسب وکارها در کشورها تعطیل شد، حضور مردم در بازارها به شدت کاهش یافت و بازارها با رکود همراه شد.

معاون امور استان ها و تشکل های اتاق ایران ادامه داد: به این ترتیب تقاضا هم کاهش یافت چون عایدیهای مردم در پی تعطیلی فراوریات و عدم فروش محصولات با کاهش جدی همراه شد. در پی آن عایدیهای فعالان اقتصادی و نیروی کار ماهر و غیر ماهر با مسائل جدی دست و پنجه نرم کرد و قدرت خرید محصولات وارداتی و محصولات صادراتی در بازارهای خارجی به شدت کاهش یافت که آثار خود را روی فراوری و تجارت و اقتصاد نشان داد.

علیخانی گفت: در چنین شرایطی رشد اقتصادی کاهش می یابد، فراوری و تجارت و صادرت و واردات ما کاهش پیدا می نماید و میزان اقتصاد و در پی آن سفره مردم هم کوچک می گردد. این کوچک شدن سفره مردم به نوعی کوچک شدن سفره بازرگانان و در نهایت دولت را در پی دارد.

او از تغییر بعضی خطوط فراوری پس از همه گیری کرونا سخن گفت و اضافه کرد: با توجه به افزایش مصرف کالاهای بهداشتی و فرآیندهای درمانی و در پی آن کاهش بعضی فراوریات دیگر، واحدهای فراوریی خطوط فراوری خود را تغییر دادند و این موضوع در نهایت اقتصاد ایران و دنیا را متوجه حوزه ای کرد که ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با این ویروس و فرایند درمان آن داشت، بنابراین بخشی از فراوری با رشد و بخشی از آن با رکود همراه شد.

او گفت: به علت مسائل ساختاری اقتصاد ایران، تحریم ها، نا مساعد بودن فضای کسب وکار و بعضی سیاست های نادرست، معیشت مردم ایران بیش از سایر کشورها تحت تاتیر نهاده شد.

معاون امور تشکل های اتاق ایران درباره سیاست گذاری ها کشورها در این شرایط گفت: دولت های مختلف متناسب با شرایط، سیاست گذاری های مشخصی را در پیش گرفتند؛ به گونه ای که هم اقتصاد و هم مردم را در اولویت قرار دادند.

علیخانی با اشاره به سیاست های دیگر دولت ها اظهار کرد: بعضی کشورها به واحدهای فراوریی با پرداخت یارانه ها به نسبت اسناد اقتصادی و عایدیی آنها در دوران پیش از کرونا، عایدیهای این واحدها را تعدیل و کوشش کردند در کنار اینکه از فراوری، عرضه، صادرات و واردات حمایت می نمایند، از نیروهای کار که عایدی خود را از دست داده اند هم بر اساس اسناد متقن عایدیی قبل از کرونا، عایدی آنها را تیز تامین نمایند.

او معتقد است: دولت ایران هم باید با اتکا با همین استدلال و در راستای به چرخش درآوردن اقتصاد، حمایت از عرضه و تقاضا را توامان مدنظر قرار دهد. دولت باید از سرمایه های انسانی، نیروی ماهر و نیمه ماهر و کرامت انسانی آنها حمایت کند و اجازه دهد ناامیدی نسبت به آینده در سطح جامعه پراکنده گردد. در این بین تشکل های تخصصی کشور به اسم حلقه های واسط بین مردم و دولت باید در این راستا همراه شده و همیاری هم از این بحران عبور کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1917

به "حمایت هم زمان دولت از عرضه و تقاضا ضرروت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت هم زمان دولت از عرضه و تقاضا ضرروت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید