جزئیات تولید واکسن ایرانیmRNA علیه کرونا

به گزارش دیتاپد، دکتر وحید خدامی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده واکسن مبتنی بر پلتفرم mRNA به خبرنگاران در خصوص آخرین شرایط این واکسن گفت: پلتفرمی که از ابتدای شیوع کرونا برای پیشگیری از بیماری کووید 19 مشغول توسعه آن بوده ایم مبتنی بر فناوری استفاده از mRNA در فرم واکسن است.

جزئیات تولید واکسن ایرانیmRNA علیه کرونا

وی با بیان اینکه نتایج پیش بالینی و مطالعات فنی این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال شده و منتظر تایید نهایی جهت صدور مجوز است، گفت: بلافاصله پس از تایید این سازمان، کارآزمایی بالینی را آغاز خواهیم کرد.

به گفته وی، به همین دلیل طرح پیشنهادی کارآزمایی بالینی به سازمان غذا و دارو ارسال شده است تا به محض تایید، تست انسانی آغاز شود.

خدامی با بیان اینکه در طرح پیشنهادی کارآزمایی بالینی این واکسن، افراد واکسینه شده و نشده هر دو می توانند داوطلب شوند، گفت: در صورت موافقت سازمان غذا و دارو استفاده از این واکسن به گونه ای خواهد بود که هر فردی که با هر واکسنی واکسینه شده باشد امکان داوطلب شدن در فرایند کارآزمایی جهت دریافت دوزهای یادآور را خواهند داشت.

مدیر عامل این شرکت با تاکید بر اینکه افراد با سابقه ابتلا به کووید 19 نیز می توانند در فرایند کارآزمایی بالینی این واکسن داوطلب شوند، گفت: نتایج مطالعات پیش بالینی این واکسن مبتنی بر mRNA در موجودات مختلف مورد مطالعه نشان داد که با تزریق این نوع واکسن، اندازه آنتی بادی خنثی کننده بیشتری نسبت به دیگر انواع واکسن ها ایجاد شده و ماندگاری آنتی بادی نیز کاملاً قابل توجه است؛ به این ترتیب اثر بخشی بیشتری از این نوع واکسن در جلوگیری از ابتلا به کووید 19 مورد انتظار خواهد بود.

وی با بیان اینکه این واکسن به خوبی می تواند به عنوان دوز یادآور استفاده شود، گفت: طی تحقیقات توسعه این واکسن، بیشتر سویه ها را مورد بررسی قرار داده ایم و برای سویه های غالب زیر ساخت لازم جهت تولید واکسن را آماده کرده ایم.

خدامی اضافه نمود: یکی از این سویه ها نوع دلتا بوده است که نتایج ایمنی زایی بسیار خوبی از آن در مقابله با سویه دلتا به دست آمده است و این تصمیم سازمان غذا و دارو خواهد بود که واکسن مورد استفاده علیه کدام سویه باشد. مهم آن است که این مجموعه به سرعت توانسته علیه انواع مختلف سویه ها واکسن اختصاصی طراحی کرده و آماده تولید داشته باشد.

وی همچنین در مورد سویه تازه ویروس کرونا با عنوان اومیکرون گفت: شیوع این سویه در جهان رشد خیره کننده ای داشته و احتمال جایگزینی آن با سویه دلتا وجود دارد؛ این خوش خیالی است که این سویه به ایران نمی رسد همانطور که همه سویه ها در کشور ما دیده شد ممکن است به زودی شاهد این سویه در کشور باشیم.

خدامی بیان نمود: به محض دریافت اطلاعات در مورد انواع جهش های این سویه، تحقیقات خود را آغاز کردیم؛ با توجه به امکان غالب شدن این سویه تازه به دیگر سویه ها هم اکنون گروه طراحی واکسن این شرکت مشغول توسعه واکسن اختصاصی نوع اومیکرون است که انتظار می رود طی مدت 4-6 هفته ای آماده شود.

به گفته وی، هدف این است که با این پلتفرم، برای هر سویه تازه کووید، با سرعت بالا واکسن متناسب و موثری در مقیاس بالا به تولید برسد.

وی تاکید کرد: ما مطالعاتی در زمینه فناوری mRNA را از 4 سال پیش در ایران آغاز کردیم در حالی که تنها از حدود دو سال اخیر با اپیدمی کرونا این فناوری (با عرضه واکسن های فایزر و مادرنا) بر سر زبان ها افتاد؛ ما تا کنون توانسته ایم این فناوری را در کشور بومی سازی کنیم ولی بلوغ آن نیاز به زیرساخت، حمایت دولتی و حکومتی دارد.

خدامی با تاکید بر اینکه این واکسن، پلتفرمی نیست که تنها برای پیشگیری از کووید 19 باشد، گفت: چهار سال گذشته که روی این فناوری mRNA تحقیقات خود را آغاز کردیم تولید واکسنی برای درمان سرطان را مد نظر داشتیم.

وی با بیان اینکه این واکسن کاربردهای مختلفی خواهد داشت، گفت: در ابتدا برای پیشگیری از کووید 19 می توان از این واکسن مبتنی بر mRNA بهره برد و در مراحل بعد برای دیگر بیماری های ویروسی نظیر آنفلوانزا (در انسان و پرندگان)، ایدز و دیگر عفونت های ویروسی و همچنین جهت درمان موثر سرطان، درمان زخم های دیابتی، ژن درمانی، درمان انواع بیماری های ژنتیکی، پزشکی بازساختی و … استفاده کرد؛ اما این منوط به حمایت ها و سرمایه گذاری متناسب است.

وی با بیان اینکه در ابتدا مجموعه علمی و پشتیبانی ایران نسبت به این فناوری نگاه عمیقی نداشت و به همین دلیل به سختی حمایت جلب کردیم، گفت: این یک فناوری پیچیده است که تنها با حمایت همه جانبه به نتیجه خواهد رسید.

وی اضافه نمود: اوضاع جهان در زمینه کرونا طی دو سال گذشته نشان داده است که این ویروس به راحتی از بین نخواهد رفت از این رو حمایت از اینگونه فناوری های تازه و راهبردی برای حفاظت از کشور بویژه در شرایط بحرانی می تواند به نفع کشور باشد.

وی با بیان اینکه تا به امروز این پروژه از طریق معاونت علمی و صندوق نوآوری مورد حمایت قرار گرفته است، گفت: فناوری mRNA نیازمند زیرساخت ویژه ای است، اما ما توانستیم طی چهار سال گذشته بسیاری از دستگاه ها و انزیم های مورد نیاز این فناوری را از طریق نخبگان جوان کشور در همین شرکت طراحی کرده و بکار بگیریم که در این راستا درخواست وام از صندوق نوآوری داشتیم.

مدیر این شرکت ادامه داد: البته مبلغی که از صندوق نواوری و شکوفایی درخواست کرده ایم شاید به نسبت دیگر طرح ها وام قابل توجهی بوده باشد ولی به نسبت نیاز این فناوری راهبردی و مهم در واقع وام محدودی بوده است که در سطح یک پروژه واکسن در این ابعاد نیست و ما انتظار داریم که حمایت متناسب دریافت کنیم تا بتوانیم این واکسن موثر را به مرحله تولید انبوه و در سطح وسیع به دست مردم برسانیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2136

به "جزئیات تولید واکسن ایرانیmRNA علیه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تولید واکسن ایرانیmRNA علیه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید