برگزاری سینه زنی کمر به کمر رامیانی ها در عاشورای حسینی

به گزارش دیتاپد، هم زمان با عاشورای حسینی مراسم سنتی و قدیمی عزاداری کمر به کمر مردم شهرستان رامیان در سوگ سالار شهیدان برگزار گردید.

برگزاری سینه زنی کمر به کمر رامیانی ها در عاشورای حسینی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان، آئین سنتی عزاداری کمر به کمر رامیانی هم زمان با عاشورای حسینی در میدان امام علی (ع) این شهر برگزار گردید، در رسمی دیرینه دسته های عزاداری رامیان هرسال در روز عاشورا کفن پوشان از میدان مرکزی به سمت میدان امام علی (ع) حرکت کردند و در این مکان با تشکیل حلقه های بزرگ، کمر به کمر یکدیگر سینه زدند.

سال جاری هم عزاداران حسینی در میدان امام علی (ع) این شهر حلقه زدند و با آئین سنتی در رثای امام حسین (ع) ویارانش عزاداری کردند.

هرساله در روز دهم ماه محرم مراسم های مذهبی در قالب دسته های عزاداری که هر یک متعلق به طایفه ای است از میدان مرکزی رامیان به سمت میدان امام علی (ع) حرکت نموده و در این مکان به سینه زنی کمر به کمر می پردازند.

هر طایفه به ترتیب به این جمع پیوسته و به دور دایره، سینه زنان بزرگ تر شده تا اینکه در نقطه ای به هم متصل و به شکل حلقه ای کامل درمی آید.

در مراسم سینه زنی، عزاداران در اطاعت از ولی امرشان کفن های سفید و سبز بر تن می نمایند. این مراسم در صبح روز عاشورا به همراه سایر مراسم ها ازجمله نخل گردانی، بیادکجاوه و نخل حضرت زینب (س)، علم گردانی نمادی از علم دار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع)، اسب سفید به یاد ذوالجناح امام حسین (ع) و نوحه خوانی در جلوی دسته ها، با فریادروز عاشوراست امروز، کربلا غوغاست امروز برگزار می گردد.

این مراسم با عنوان مراسم سینه زنی کمر به کمر رامیان به شماره 1157 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 382

به "برگزاری سینه زنی کمر به کمر رامیانی ها در عاشورای حسینی" امتیاز دهید

2 کاربر به "برگزاری سینه زنی کمر به کمر رامیانی ها در عاشورای حسینی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری سینه زنی کمر به کمر رامیانی ها در عاشورای حسینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید