با کارکنان با استعدادتان اینگونه رفتار کنید

به گزارش دیتاپد، کارکنان بااستعداد کلیدی ترین افراد شرکت هستند

به نظر می رسد که مدیریت برترین کارکنان سازمان کار ساده ای نباشد. نتایجی که آن ها فراوری می نمایند بسیار فراتر از اهداف شرکت است. ولی نباید این گونه تصور گردد که باید آن ها را رها کرد تا کارهای خودشان را انجام دهند. هر قدر که به سایر کارکنان اهمیت می دهید باید به این کارکنان نیز اهمیت دهید. شما چطور کسی را که در موقعیت شغلی اش بیش فعال است اداره خواهید کرد؟ چطور آن ها را به کارشان مشتاق نگه خواهید داشت؟ و باید مواظب چه خطراتی باشید؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

با کارکنان با استعدادتان اینگونه رفتار کنید

داشتن یک کارمند مستعد در تیم، می تواند برای هر رئیس رؤیا باشد. ولی در عین حال یک چالش هم هست. باید مطمئن شوید که آن قدر کار به این کارمندان داده اید که آن ها به طور کامل درگیر باشند، البته نه آن قدر که نتوانند آن را انجام دهند. بعلاوه باید به آن ها بازخورد مثبت بدهید و مواظب باشید که این بازخوردها، روی رشد و بهتر شدن آن ها تأثیر منفی نگذارد. پویایی گروه، نگرانی دیگری است که وقتی یک کارمند شاخص در یک گروه داشته باشد، ممکن است نگرانی هایی ایجاد کند. وقتی که اعضای گروه فکر نمایند که یک کارمند باهوش، مورد علاقه رئیس است، برای آن ها رنجش درست می گردد. اگر این فرد شاخص در گروه، به تازگی عضو سازمان شده است یا مدت زمان طولانی در آنجا مشغول است، به هرحال باید شیوه هایی برای مدیریت وی اتخاذ گردد که قصد داریم به شما گوشزد کنیم.

به توسعه فکر کنید

یکی از سخت ترین مسائلی که در مدیریت یک کارمند سخت کوش و با اعتمادبه نفس وجود دارد این است که مطمئن شوید به مقدار کافی در شغلش چالش دارد. راه چاره این مسئله این است که از روش کلاسیک مدیریت استعداد بهره ببرید. از کارمندان بپرسید کار بعدی که قرار است انجام دهند چیست و چه تجربیاتی باید برای رسیدن به هدفشان از رئیس دریافت نمایند. سپس باید فرصت هایی پیدا گردد که به شخص یاری کند مهارت های تازه فراگیرد و مهارت های قبلی خود را نیز قوی تر کند. باید به این نوع کارکنان یاری گردد که بتوانند با بخش های دیگر سازمان کار نمایند و دید خود را توسعه دهند. بعلاوه نباید افراد دیگر در گروه را نیز نادیده گرفت. در غیر این صورت، شما فقط به یک کارمند اجازه رشد داده اید و تیمتان توسعه پیدا نخواهد کرد. در طی زمان، مهارت های افراد رو به زوال می رود و هر کسی در تیم، حق این را دارد که بخواهد خود را نشان دهد و پیشرفت کند.

اختیار عمل بدهید

راه دیگر برای اینکه مطمئن شوید کارکنان به اصطلاح پنج ستاره شما از کار کردن در سازمان مسرور هستند این است که به آن ها اختیار عمل بدهید. با تفویض اختیار و دادن قدرت و مسئولیت پذیری در پروژه های مختلف، شما صداقت خود را نشان خواهید داد. فقط باید احتیاط کنید که تمام جزئیات را از آن ها بازخواست نکنید. اجازه بدهید که طبق صلاحدید خودشان کار را انجام دهند. اگر امکان دادن ترفیع به طور رسمی وجود ندارد یا کارمند شما آمادگی آن را ندارد، راه هایی خلاق برای افزایش مهارت های مدیریتی وی بکار گیرید. می توانید از او بخواهید که به عنوان آموزش دهنده نیز در سازمان به فعالیت بپردازد. از کارمند پنج ستاره خود بخواهید که سایر افراد تیم را آموزش دهد و در توسعه مهارت های آن ها شریک باشد.

در تعریف و تمجید، زیاده روی نکنید

عموما، کارکنان عالی نسبت به کارمندان معمولی احتیاج بیشتری به این دارند که از آن ها تعریف و تمجید گردد. تعریف و تمجید بیش از مقدار ممکن است باعث گردد که کارمند شما، گرفتار دام غرور گردد. این افراد باید به مقدار مناسب، بازخورد مثبت از کار صورت گرفته دریافت نمایند و بدانند به چه دلیل این تمجید را دریافت می نمایند. در ضمن به آن ها بگویید که به خاطر یاری های گروه بوده است که توانسته اند به این پیروزیت دست یابند. به آن ها یاری کنید که کار خود از بالا نگاه نمایند و عملکرد خود را پایش نمایند. باید گفت که بعضی کارکنان نیز احتیاج همیشگی به دریافت تعریف و تمجید ندارند، ولی در خصوص اینکه چه چیزی می تواند به آن ها انگیزه دهد پیش داوری نکنید.

نگذارید سر آن ها بیش از حد شلوغ گردد

کار مهمی که یک رئیس باید انجام دهد این است که بداند وظایف درون سازمان به نحو مناسبی پخش شده است. وقتی که شما کسی را مدیریت می کنید که یک سرو گردن بالاتر از سایر افراد تیم است، این مسئله می تواند تبدیل به یک چالش گردد. شما می خواهید تمام وظایف را به این کارمند پنج ستاره بدهید، چون می دانید که او این کار را انجام خواهد داد. این برای شما خوب است، چون کارتان انجام خواهد شد، ولی فرصت استفاده از او را از دست داده اید.

برای جلوگیری از این مسئله، باید به دقت تحلیل کنید که این کارمند شما، چه پروژه ها و وظایفی در دست دارد و کارهایی که می توانید را از او بگیرید تا ظرفیت او برای پروژه های تازه، خالی باشد. ممکن است کارمند مایل نباشد که شما این کارها را به شخص دیگری بسپارید، ولی شما باید به فکر شرکت خودتان باشید. خیلی شفاف به او بگویید که می خواهید که وقت او برای پروژه های سخت تر آزاد باشد تا بتواند از قدرت ذهنی و انرژی خود برای مسائل مهم تری استفاده کند تا آن ها را به برترین وجه انجام دهد. باز هم تأکید می گردد که به شدت مواظب سوختن مهره ها در تیم خود باشید. کارکنان سوپراستار، به عنوان افراد صلح جو شناخته می شوند و می توانند الهام بخش خوبی برای سایر افراد تیم باشند.

مراقب پویایی تیم باشید

کارکنان عالی ممکن است در تیم تنش ایجاد نمایند. به خاطر اینکه آن ها انتظار دارند که تمام افراد گروه بتوانند به مقدار آن ها، نتایج مثبت ایجاد نمایند. حتی ممکن است سایر همکاران نسبت به توانایی های بالای او و فرق قائل شدن رئیس بین کارمندان، حسادت نمایند. شما نمی توانید احساسات دیگران را کنترل کنید، ولی می توانید راجع به رفتاری که نشان می دهد با آن ها صحبت کنید.

اولین قانون در این مسئله این است که برای خودتان کارمند سوگلی نداشته باشید و بعد اینکه در خصوص پویایی گروه و رفتار فردی آن ها با اعضای گروه صحبت کنید. هدف شما باید این باشد که رفتار آن ها با کارمند پنج ستاره شما مناسب است. داشتن صحبت های یک به یک با تمام افراد گروه بسیار ضروری است و حتما باید از تمام افراد این سؤال پرسیده گردد که چه چیزی آن ها را به وجد می آورد و انگیزه مضاعف به آن ها می دهد و ریاست سازمان یا بخش چطور می تواند به افزایش انگیزه آن ها یاری کند؟

آن ها را تشویق کنید که رابطه های تازه ایجاد نمایند

کارمندان عالی نیز احتیاج دارند که با رئیس خود صحبت داشته باشند. بسیاری از کارمندان دارای عملکرد بالا، در ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد مشکل دارند. این افراد کارهایشان را سریع انجام می دهند، بنابراین از کسی سؤالی نمی پرسند نمی خواهند با کسی ارتباط تازهی بسازند. دلیلش هم این است که احتیاجی به انجام این کار ندارند. پس رئیس بخش یا سازمان باید آن ها را تشویق کند که در شرکت شبکه سازی انجام دهند و به آن ها یاری کند که ظرفیتی برای همکاری با سایر افراد در سازمان ایجاد نمایند تا قدرت همکاری این کارکنان عالی، بالاتر رود. برای اینکه یک فرد در سازمان های امروزی بتواند خدمات شایسته ای انجام دهد، باید توانایی کار کردن با سایر افراد در بخش های دیگر را داشته باشد.

پس نقش رئیس در یاری به کارکنان در همکاری با بخش های مختلف سازمان بسیار چشمگیر است. باید به کارکنان عالی گفته گردد که مزایای تماشا یک پروژه، از یک نقطه نظر دیگر چقدر می تواند بالا باشد. آن ها باید راهنمای کامل همکاری با کارکنان شرکت را داشته باشند.

مغرور نباشید

هیچ کس دوست ندارد یک کارمند پنج ستاره را از دست بدهد. ولی وقتی شما با شخصی سروکار دارید که بسیار پیروز و کارآمد است. این یک نشانه است که او ظرفیت پذیرش وظایفی را بیش از آنچه شما پیشنهاد داده اید دارد. اجازه ندهید که چنین افرادی از شرکت شما بروند. به عنوان رئیس یک بخش، به اولویت های کل سازمان نگاه کنید، ممکن است او بتواند خارج از تیم شما، عملکردی بسیار بهتر داشته باشد. برای این کار باید در دو جبهه بجنگید، با رئیستان صحبت کنید و به او بگویید که در بخشتان، یک کارمند سوپراستار وجود دارد که می تواند در سازمان ارتقاء پیدا کند؛ و بعد از اینکه این شخص به جایگاه بالاتری در سازمان رفت، باید شخصی را جایگزین او کنید که بتواند در این نقش، پیروز باشد. این یک معمای انتخاب در مدیریت است. از قلم نیاندازید که نباید استعدادها را در یک جا، تلنبار کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2170

به "با کارکنان با استعدادتان اینگونه رفتار کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کارکنان با استعدادتان اینگونه رفتار کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید