با تپه های رنگی اشتهارد آشنا شوید!

به گزارش دیتاپد، تپه های رنگی اشتهارد یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در اطراف تهران است. تپه های اشتهارد یا قشلاق حسین خانی در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب استان البرز قرار گرفته است. این منطقه که به کویر قارپوز آباد نیز مشهور است، در تمامی روزهای سال میزبان گردشگرانی است که در پی یک سفر روزه اطراف تهران هستند. این کویر زیبا با طول 60 کیلومتر و عرضی معادل 20 کیلومتر در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین جاذبه های طبیعی شهرستان اشتهارد به شمار می رود. در میانه این کویر دیدنی، گنبدهای نمکی ای وجود دارد به علت خاک های خاص و رنگارنگ، به تپه های رنگی اشتهارد مشهور شده اند.

با تپه های رنگی اشتهارد آشنا شوید!

شاید بار ها برای تان پیش آمده که قصد برنامه ریزی سفری یک روزه و کوتاه به اطراف تهران را داشته اید، اما گزینه مناسبی را پیدا ننموده اید؛ در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از زیباترین سایت های طبیعی اطراف البرز، کویر اشتهارد آشنا کنیم. برای آشنایی با این کویر زیبا و تماشای در ادامه این مطلب با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

خاک های رنگارنگ تپه های رنگی اشتهارد

تپه های رنگی اشتهارد یکی از زیباترین تماشای های استان البرز است. این تپه ها با خاک هایی به رنگ قرمز، زرد، سفید و نارنجی چشم های هر بیننده را مجذوب خود می نمایند. دلیل رنگی بودن خاک این تپه ها وجود ذرات فلز و سایر عناصر فلزی در ترکیبات آن ها است؛ این مواد طی سالیان متوالی روی هم انباشه شده اند و به شکل امروزی درآمده اند. اگر این تپه ها را از نزدیک مشاهده کنید، تایید می کنید که حتی مداد رنگی هم در مقابل تنوع و زیبای رنگ های آن ها کم می آورد!

جاذبه های طبیعی اطراف استان البرز بسیار تماشای هستند؛ امکان ندارد برنامه گردشگری این منطقه را بچینید و حتی یک لحظه حوصله تان سر برود! در جای جای این منطقه ها می توانید از تماشا جاذبه های طبیعی و تاریخی نهایت لذت را ببرید. البته تپه های رنگی اشتهارد در حال حاضر میان آثار منابع طبیعی البرز ثبت نشده است و طبق گفته احمد ترکاشوند، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، فعلا برنامه ای در این مورد وجود ندارد.

دسترسی تپه های رنگی اشتهارد

اگر از روزهای خسته نماینده کاری در مرکز خسته شده اید و دل تان یک مکان آرام و زیبا برای استراحت می طلبد، پیشنهاد ما چیدن یک برنامه عالی برای تماشا تپه های رنگی اشتهارد است! برای این که خودتان را به این منطقه برسانید، کار سختی در پیش ندارید. کویر اشتهارد در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب استان البرز قرار گرفته و دسترسی آن بسیار مناسب است؛ اشتهارد در فاصله 100 کیلومتری تهران و 63 کیلومتری شهر کرج واقع شده و برای اینکه خودتان را به این منطقه برسانید باید کمی رانندگی کنید! برای دسترسی به کویر اشتهارد می توانید از جاده تازه نظرآباد-کرج به اشتهارد بهره ببرید؛ این جاده از میان کویر اشتهارد می گذرد و به آسانی می توانید خودتان را به تپه های رنگی اشتهارد برسانید. تپه های رنگی اشتهارد پتانسیل بالایی برای بالابردن کیفیت صنعت گردشگری استان البزر دارد.

طبیعت زیبای کویر اشتهارد

ایران سرزمین هزار رنگ است. در هر گوشه کشورمان، از منطقه ها کویری گرفته تا زمین های سرسبز شمال ایران، هر کدام زیبایی های منحصر به فرد خود را دارند. منطقه کویری اشتهارد با هوایی نیمه خشک، زیبایی های مختص به خود را دارد؛ طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه موجب شده تا این روزها نظر بسیاری از عاشقان سفر و گردشگری به این زمین های رنگارنگ جلب گردد. اگر در آخر هفته سری به این کویر بزنید، با گردشگرانی بسیاری روبرو می شوید که به همراه دوستان یا خانواده خود به این منطقه آمده اند تا لحظاتی را دور از دود و شلوغی و در آغوش طبیعت سپری نمایند.

برای ثبت شدن این جاذبه طبیعی در فهرست آثار منابع ایران و استان البرز منظره مناسبی وجود دارد. البته ترکاشوند در این باره می گوید: برای به ثبت رساندن یک اثر طبیعی ملی سلسله مراتبی وجود دارد. در ابتدا ضروری است برای آن تشکیل پرونده انجام گردد، بعلاوه در ادامه ضروری است نمایندگانی از وزارت خانه و یونسکو جهت بازدید به این سایت طبیعی مراجعه نمایند و پس از آنالیز های شرایط این جاذبه، ثبت آن به عنوان اثر ملی تایید گردد.

راه اندازی کمپ های تپه های رنگی اشتهارد

همان طور که بالاتر نیز اشاره کردیم، تپه های رنگی اشتهارد قابلیت بالایی برای افزایش توان گردشگری این منطقه دارند. ترکاشوند به این موضوع اشاره نموده که تصمیم دارند در کویر اشتهارد با برگزاری کمپ های طبیعت گردی و تورهای متنوع، گردشگران را برای آمدن به این سایت طبیعی تشویق نمایند و از این راه، گردشگری منطقه را توسعه دهند. مسئولان گردشگری البرز در پی طراحی تفریحات و تورهای متنوع در روزها و مناسب های خاص سال هستند تا بتوانند در روزهای تعطیل، گردشگران را برای آمدن به کویر اشتهارد و تپه های رنگی ترغیب نمایند.

زیبایی های طبیعت اشتهارد

اشتهارد یکی از زیباترین منطقه ها اطراف تهران و البرز است. تپه های رنگی اشتهارد رشته کوه هایی هستند که با مساحت چشم گیری از ماهدشت تا بوئین زهرا کشیده شده اند. گذر زمان موجب شده تا لایه های خاک این منطقه رنگ های خاصی به خود بگیرند و تپه های رنگارنگی را تشکیل بدهند. خاک این منطقه مارن نام دارد و بر اساس تحقیقات دانشمندان، به هیچ عنوان حاصل خیز نیستند و امکان رویش گیاهان در این کویر وجود ندارد. خاک کویر اشتهارد شور است؛ دلیل شوری آن نیز وجود املاح معدنی مانند نمک، روی، مس و منگنز در این خاک های رنگی است.

طبیعت استان البرز بسیار زیبا است اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در این استان می توانید پدیده های طبیعی زیبا و بکر و بناهای تاریخی متعددی را ببینید و همه این ها، استان البرز را به یک مقصد عالی برای گردشگری تبدیل نموده اند. اگر تصمیم دارید به البرز سفر کنید و تعطیلات خود را در تماشای های این منطقه سپری کنید، پیشنهاد می کنیم یک شب اقامت در کویر اشتهارد زیر آسمان پر ستاره را در برنامه سفر خود بگنجانید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2284

به "با تپه های رنگی اشتهارد آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تپه های رنگی اشتهارد آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید