ایران گفت وگو با ادیان و فرهنگ ها را در دستور کار دارد

به گزارش دیتاپد، به گزارش خبرنگاران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس که در مرکز همایش های بین المللی جزیره بالی اندونزی برگزار گردید، گفت: کشورم با بهره گیری از پشتوانه تمدنی و فرهنگی دیرینه خود همیشه بر اصل گفت وگو تاکید دارد.

ایران گفت وگو با ادیان و فرهنگ ها را در دستور کار دارد

وی تنوع فرهنگی را نعمتی خدادادی و ثروت عظیمی دانست که به دلیل ارزش های خاص موجود در آن می تواند سهم سازنده ای در غنای میراث فرهنگی دنیا و همچنین گسترش چشم انداز همکاری های مشترک میان ملت ها در قالب گفت وگو میان فرهنگ ها بر عهده گیرد.

جنتی همچنین گفت: مجمع دنیای فرهنگ در بالی می تواند از ظرفیت های موجود در بعضی نهادهای فرهنگی بین المللی در جهت تحقق اهداف خود بهره گیرد.

وی با اشاره به مجمع گفت وگو و همکاری های آسیا که هفته جاری با شرکت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بانکوک پایتخت تایلند برگزار گردید، این مجمع را از ظرفیت هایی اعلام نمود که مجمع دنیای فرهنگ می تواند از آن بهره گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: این مجمع که برپایه گفت وگو شکل گرفته است سعی دارد فارغ از مباحث و مشاجرات سیاسی، راه های جدیدی را برای ایجاد همکاری های منطقه ای با تمرکز بر مسائل توسعه ای دنبال کند.

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول پروژه همکاری های فرهنگی این مجمع و با توجه به اهمیت نقش فرهنگ در نزدیکی بین ملت ها و ایجاد همبستگی بین کشورهای آسیایی، مجموعه ای از فعالیت ها و سیاست های فرهنگی را در این زمینه در دست برنامه ریزی و اقدام دارد و می تواند حلقه اتصال و همکاری مشترک این دو مجمع محسوب گردد.

جنتی در ادامه تاکید نمود در فضای پرالتهاب بین المللی که انسان معاصر را درگیر چالش ها و منازعات گوناگونی نموده است، ایجاد یک فضای مناسب برای بحث و گفت وگو و ارائه راهکارهای مربوط به تبدیل کردن فرهنگ به بخشی از دستور اخلاقی برای مشارکت، درک و احترام متقابل به یکدیگر و ایجاد یک جامعه دنیای هماهنگ و عدالت محور، حرکتی سازنده و موثر به شمار می آید.

وی با اشاره به تحولات سریع و همه جانبه در دنیا و ورود متغیرهای متعدد در صحنه های بین المللی که بر نوع مناسبات و روابط انسان ها تاثیرگذار است، گفت: این تحولات ما را بر آن می دارد تا بیش از هر زمان دیگر با مشارکت و مسئولیت پذیری همه اعضای یونسکو از ظرفیت های مثبت و بالای عنصر فرهنگ به مثابه تکیه گاه و عاملی مستحکم برای امنیت و توسعه پایدار در دنیا بهره گیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه فرهنگ در پس تمام کنش های فردی و اجتماعی پنهان است و بعد ارزشی دارد، گفت: (فرهنگ) خوب و بد را می آموزاند و تذکر می دهد. بعد ادراکی دارد و تمام رفتارهای ما از جمله رفتارهای سیاسی را به نحوی جهت می دهد.

وی در ادامه روند رو به گسترش تعصب و نفرت های غیرمنطقی در قرن بیست و یکم و تجربه روند رو به تزاید تعصب و نفرت را مورد اشاره قرار داد و گفت: نگرش های مذهبی که به درستی بخش جدایی ناپذیر از سنت های فرهنگی جوامع به شمار می آید و آموزه های آن نیز برپایه عدالت، صلح و مدارا پی ریزی شده است، متاسفانه تبدیل به عاملی جهت نفرت انگیزی و منازعه انسان ها با یکدیگر شده است.

جنتی تاکید نمود: این فرآیند نامطلوب علاوه بر مخاطرات و آسیب های جبران ناپذیر، بر هم زننده هماهنگی اجتماعی و فرهنگی و همزیستی فرهنگ ها و تمدن هاست که برپایه تعامل و دادوستد صلح آمیز شکل گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 322

به "ایران گفت وگو با ادیان و فرهنگ ها را در دستور کار دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران گفت وگو با ادیان و فرهنگ ها را در دستور کار دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید