انتقال و یا عدم انتقال آب مسائل مدیریت منابع آب را حل نمی کند

به گزارش دیتاپد، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا اردکانیان عصر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیر سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: از 51 میلیارد متر مکعب حجم مخازن سدهای بزرگ ساخته شدن کشور 22 میلیارد متر مکعب آن در خوزستان قرار گرفته است که به معنای وجود سهم 42 درصدی وزارت خوزستان در حجم مخازن سدهای بزرگ ساخته شده است.

انتقال و یا عدم انتقال آب مسائل مدیریت منابع آب را حل نمی کند

وی افزود: از مجموع دو میلیون و 350 هزار هکتار شبکه های مدرن آبیاری در کشور 450 هزار هکتار در خوزستان نهاده شده است که معادل 20 درصد شبکه های مدرن آبیاری کشور است.

وزیر نیرو توضیح داد: از مجموع 12 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه های برق آبی کشور بیش از هفت هزار مگاوات آن در خوزستان نهاده شده است که 60 درصد است.

اردکانیان گفت: از مجموع دو هزار و چهارصد میلیارد تومان منابع اقتصادی حاصل از فروش منابع آب طبق قانون 27 درصد آن متعلق به خوزستان است و 40 درصد دارایی های فیزیکی وزارت نیرو در این استان نهاده شده است.

وی ادامه داد: سازمان آب و برق قدمتی بیش از قدمت تاسیس وزارت نیرو دارد و از آن قدیمی تر است.

وزیر نیرو، شایسته گزینی و توجه به منابع انسانی در همه سطوح سازمانی را از اولویت های خود برشمرد و افزود: کشور ما از منابع زیرزمینی و موقعیت ژئوپلیتیکی ارزشمندی برخوردار است اما منابع انسانی به عنوان یک منبع تجدیدپذیر اهمیت بالایی دارد.

وی توضیح داد: در حال تدوین شیوه نامه ای برای محدودیت عمر مدیریت در وزارت نیرو و گردش نخبگان هستیم.

اردکانیان افزود: چرخش نخبگان باید در وزارت نیرو وجود داشته باشد و این گونه نباشد که در سازمان های بزرگ و ثروتمند مثل آب و برق خوزستان در رابطه با چرخش نخبگان و گردش مدیریتی دچار مشکل باشد.

وی با بیان اینکه شرکت سهامی آب و برق خوزستان می تواند در حل فصل مسائل این استان کارآمد باشد، بیان نمود: این شرکت ظرفیتی است که می توان از آن برای سایر مناطق کشور استفاده کرد.

وزیر نیرو، شایسته گزینی و توجه به منابع انسانی در همه سطوح را جزو اولویت های کاری خود برشمرد و اظهار کرد: در سیستم مدیریت جدید، برای مدیران یک محدودیت دو دوره ای لحاظ می گردد و معتقد هستیم تمامی ظرفیت ها، خلاقیت ها و نوآوری ها باید به گونه ای برنامه ریزی گردد که این چرخش مدیریتی وجود داشته باشد.

اردکانیان تأکید کرد: سازمان آب و برق باید مرکز زایش و فراوری منابع انسانی مورد احتیاج صنعت آب و در بخش برق آبی ها باشد.

وی، توجه جدی به ماهیت میان بخشی بودن آب را مورد اشاره قرار داد و گفت: در برنامه های این دوره مدیریت همزمان عرضه و تقاضای آب مورد توجه نهاده شد که این به معنای به رسمیت بخشیدن میان بخشی بودن آب است؛ وقتی خوزستان صندلی قابل توجهی در حوزه های آب و خاک کشور دارد باید به عنوان مدل و الگو قرار گیرد.

وزیر نیرو توضیح داد: مسأله صیانت از سرمایه گذاری های اجرا شده در بخش آب و برق استان، پایداری سدها، لایروبی رودخانه ها و دیگر مسائل مرتبط با حوزه آب باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

اردکانیان با اشاره به خشکسالی های سال های گذشته و ترسالی سال جاری بیان نمود: ما در شرایط تغییر اقلیم قرار داشته و سال های خشکی داریم که ترسالی های وسیع در پی خواهد داشت. این اطمینان داده شده که کاری خارج از چهارچوب برنامه های گفته شده به نمایندگان مردم صورت نمی گیرد و کوشش خواهیم کرد برنامه ها به طور کامل اجرایی شوند.

وزیر نیرو از تشکیل کارگروه ساماندهی کارون اطلاع داد و افزود: این کارگروه ذیل شورای عالی آب برای ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ تشکیل می گردد که تمامی مسائلی که در دغدغه مردم است، در آن دیده شد.

وی با بیان اینکه این مسائل محدود به انتقال و یا عدم آب نیست، اظهار کرد: اعتقاد کارشناسی و مدیریتی دارم نه انتقال آب از نقطه مبدأ به نقطه مقصد همه مسائل نقطه مقصد را در عرصه مدیریت منابع آب حل می کند و نه عدم انتقال آن مسائل نقطه مبدأ را حل خواهد نمود؛ مسائل متعددی و متنوعی است که باید با پیوستگی یکدیگر، دیده گرددند.

ادرکانیان در خاتمه توضیح داد: بحث کنترل کیفیت منابع آب، استفاده بهینه و مصرف صحیح آب و بحث هایی که با اولویت بالا در مورد آب شرب مجموعه ای است که ساز و کار لازم آن برای آنالیز دقیق علمی فراهم شده و این اطمنان را می دهیم با مدیریت جدید در سازمان آب و برق استان و همکاری در سطح استان و حمایت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب و ستاد امور آب وزارت نیرو خواهیم داشت، این مسائل حل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 169

به "انتقال و یا عدم انتقال آب مسائل مدیریت منابع آب را حل نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال و یا عدم انتقال آب مسائل مدیریت منابع آب را حل نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید