ارائه توضیحاتی درباره آنچه در شمس العماره در حال وقوع است

به گزارش دیتاپد، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ارائه توضیحاتی درباره آنچه در شمس العماره در حال وقوع است، صورت پذیرفت.

ارائه توضیحاتی درباره آنچه در شمس العماره در حال وقوع است

عکسهایی که اخیرا از شمس العماره در کاخ گلستان منتشر شده، ابهام هایی را ایجاد نموده است. ورودی این بخش از کاخ گلستان به روی بازدید کنندگان بسته شده است و مدتی پیش هم بخش هایی از آن پوشانده شده بود. پیگیری از مسئولان کاخ گلستان حاکی از این است که بازسازی کاشی ها و دیگر تزئینات شمس العماره شروع شده است.

سربازان نوازنده، یکی از زیباترین نقش های کاشی های شمس العماره است که در بخش پایین ایوان شاه نشین نصب شده و مدتی است تکه هایی از کاشی های آن برای بازسازی و استحکام بخشی از دیوار جدا شده است. روی یک بخش از دیوار شمس العماره هم داربست هایی نصب شده که مدتی پیش انتشار فیلمی از آن حاشیه هایی را ایجاد کرد.

جبار آوج، معاون اجرایی کاخ گلستان گفت: بازسازی تزئینات ایوان شمس العماره پس از تالار برلیان در کاخ گلستان شروع شده و قرار است آینه کاری ها، گچ بری ها و کاشی کاری های ایوان شمس العماره پاکسازی، استحکام بخشی و بازسازی شوند.

او اضافه نمود: پله های منتهی به بالای شمس العماره نیز بازسازی می گردد، ولی همچنان طبقات بالایی شمس العماره شرایط لازم و امکان بازدید عموم را نخواهند داشت که البته برای جبران آن تور مجازی سه بعدی طراحی شده و از سایت کاخ گلستان قابل دسترس است.

آوج درباره علت نصب داربست در شمس العماره که مدتی پیش حاشیه ساز شده بود، نیز اظهار کرد: نصب داربست ها برای بازسازی کاشی ها بوده است. 40 مترمربع را در فاز اضطراری بازسازی می کنیم.

معاون اجرایی کاخ گلستان این شرح را افزود که کاخ گلستان تنها اثر دنیاست که در محوطه آن هفت هزار متر مربع کاشی کاری در تکنیک های مختلف هفت رنگ، معرق و...وجود دارد و به تنهایی یک موزه کاشی به شمار میرود. این هفت هزار مترمربع که در فضای باز واقع شده است همواره در معرض آسیب است و مدام باید حواسمان باشد. در طوفان های اخیر هم بخشی از کاشی ها آسیب دیده بود که در فاز اضطراری بازسازی شدند.

آوج اضافه نمود: به هر حال تغییرات اقلیم بر فرسودگی و تخریب کاشی ها و تزئینات تاریخی نمی تواند بی تاثیر باشد. باد، طوفان، گرما و سرما، بارش باران، عوامل انسانی و بیولوژیکی و فرسودگی مصالح همگی آسیب رسان هستند و باید بازسازی ها و حفاظت های دوره ای انجام گردد.

شمس العماره یا عمارت خورشید شاخص ترین و یکی از زیباترین بناهای کاخ گلستان است که در پنج طبقه به دستور ناصرالدین شاه و با سرمایه و مباشرت دوستعلیخان معیرالممالک (نظام الدوله) و معماری جعفرکاشی ساخته شد. گویا ناصرالدین شاه بر اثر دیدن تصاویر بناها و آسمان خراش های کشورهای اروپایی تمایل پیدا می نماید بنای مرتفعی نظیر بناهای فرنگستان در مرکز خود ایجاد کند تا از بالای آن بتواند چشم انداز شهر تهران و دورنمای اطراف را دیدن کند. البته در این میان، احداث این بنا را به عنوان یک شاخص مهم شهری هم زمان با احداث خیابان ناصریه (ناصرخسرو) نیز نمیتوان نادیده گرفت.

ساخت شمس العماره در سال 1280 هجری قمری شروع شد و پس از سه سال در سال 1283 هجری قمری به انتها رسید. ساختمان دو برج هم شکل دارد که آینه کاری ها و نقاشی ها و گچ بری های ازاره ها، دیوارها و سقف های آن از حیث نمایش شیوه های متنوع تزئینات داخلی بناها در ایران بی نظیر است. این بنا که با بازسازیهای لازم در سال 1350 خورشیدی به سرپرستی استاد محمد کریم پیرنیا و بعلاوه بازسازیهای سالهای اولیه دهه 80 خورشیدی همراه بوده، از سال 1378 خورشیدی برای بازدید عموم گشایش یافته است.

بیشتر بخوانیدشمس العماره | بلندترین ساختمان تهران قدیم در دل کاخ گلستانمنبع: همگردی
انتشار: 12 شهریور 1402 بروزرسانی: 12 شهریور 1402 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2440

به "ارائه توضیحاتی درباره آنچه در شمس العماره در حال وقوع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی درباره آنچه در شمس العماره در حال وقوع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید