یک درام عاشقانه در حال و هوای اروپای پس از جنگ سرد

به گزارش دیتاپد، جنگ سرد (Cold War) نام فیلم جدید کارگردان لهستانی، پاول پاولیکوفسکی است که پس از ساخت فیلم ایدا (Ida) در سال 2013 و موفقیت فیلم در جشنواره های بین المللی بیش از همیشه مورد توجه رسانه ای نهاده شد. جنگ سرد اولین فیلم این کارگردان پس از موفقیت فیلم ایدا است و توانست این هنرمند لهستانی را صاحب جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم کن کند.

یک درام عاشقانه در حال و هوای اروپای پس از جنگ سرد
جنگ سرد روایت گر یک رابطه عاشقانه پرچالش و فراز و نشیب های آن میان یک زوج در اروپای پس از جنگ جهانی دوم است. پاولیکوفسکی فیلم را به پدر و مادرش تقدیم نموده و ظاهرا داستان فیلم هم از رابطه والدین او الهام گرفته گردیده است.

جنگ سرد روایت گر یک رابطه عاشقانه پرچالش و فراز و نشیب های آن میان یک زوج در اروپای پس از جنگ جهانی دوم است. پاولیکوفسکی فیلم را به پدر و مادرش تقدیم نموده و ظاهرا داستان فیلم هم از رابطه والدین او الهام گرفته گردیده است. کارگردان جنگ سرد رابطه پدر و مادرش را از جذاب ترین روابطی که به عمرش دیده توصیف می نماید، او آن دو را دو انسان قوی و شگفت انگیز می داند اما رابطه آن ها را رابطه پیچیده و پردردسر توصیف می نماید.

گرچه شخصیت های اصلی فیلم ویکتور و زولا نام و ویژگی های شخصیتی خود را از پدر و مادر خود فیلم ساز وام گرفته اند اما روایت زندگی هر شخصیت خیالی است. فیلم در یک بازه زمانی 15 ساله ما را از شهرهای لهستان به خیابان های برلین شرقی می برد و از پاریس به یوگسلاوی. جنگ سرد مرزهای هنری، جغرافیایی، سیاسی و اگزیستانسیال را در می نوردد و نتیجه می گردد اثری پراحساس و سوزان که محصول مشترک لهستان، بریتانیا و فرانسه است. گویی فیلم هایی چون کازابلانکا یا لا لا لند این بار توسط کارگردان هایی چون آندری وایدا یا آگنیشکا هولاند(دوتن از کارگردان های شاخص و مشهور سینمای لهستان) بازآفرینی گردیده باشد.

پاولیکوفسکی این بار هم از تصاویر سیاه و سفید استفاده نموده و مجددا از فیلم بردار فیلم سینمایی ایدا در این اثر سینمایی هم بهره برده است. اگر ایدا را دیده باشید با قاب های خاص ووکاش ژال فیلم بردار اثر آشنا هستید. قاب هایی که کارکردی اساسی در انتقال وضعیت کاراکترها و مفاهیم درونی فیلم دارند. در این اثر هم همکاری ژال و پاولیکوفسکی به ساخت فیلم سینمایی منجر گردیده که هر فریم آن با وسواس ساخته گردیده و شیوه فیلم برداری در راستای حرکت درونی فیلم و قصه است.

ناگفته نماند که جنگ سرد از جمله فیلم هایی بود که به شدت مورد تحسین منتقدان نهاده شد. این فیلم سینمایی در پایگاه متاکریتیک نمره متا 91 را به خود اختصاص داده که نشان از توافق کلی منتقدان نسبت به کیفیت بالای فیلم دارد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 34

به "یک درام عاشقانه در حال و هوای اروپای پس از جنگ سرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک درام عاشقانه در حال و هوای اروپای پس از جنگ سرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید