یادگاری با پلنگ مرده زیر چاپ رفت، اشعاری برای محیط زیست

به گزارش دیتاپد، تازه ترین مجموعه شعر محمدرضا رستم پور با عنوان یادگاری با پلنگ مرده، مرثیه هایی برای محیط بی زیست روانه بازار کتاب می شود.

یادگاری با پلنگ مرده زیر چاپ رفت، اشعاری برای محیط زیست

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا رستم پور با بیان اینکه مجموعه شعر یادگاری با پلنگ مرده، مرثیه هایی برای محیط بی زیست حاصل سال ها زیستن او با طبیعت، کوهپیمایی ها و لذت بردن از زیبایی ها و حسرت ظرفیت های از دست رفته محیط زیست و طبیعت است، عنوان کرد: این مجموعه، ترکیبی از تجربه های عینی و ذهنی من بود که کم کم دغدغه شدند و ناگهان مجموعه شکل گرفت.

رستم پور اضافه کرد: پلنگی که پس از کشته شدن با لاشه اش سلفی گرفته اند، رژه مداوم صدای اره برقی در جنگل بلوط، خرگوشی که فقط در سیرک دیده می شود، شغالی که کارش به آشغالگردی خیابان ها کشیده شده، کلاغی که بی رمق قارقار می کند، عقابی که در قفس گرفتار شده، دشت بی لاک پشت و حتی نهنگی که با انبوهی از پلاستیک به ساحل افتاده همه این مشاهدات عینی و ذهنی به شکل شعر در ذهنم شکل گرفت.

این شاعر با تاکید بر اینکه دغدغه طبیعت و محیط زیست از همان ابتدای شاعری با وی بوده است، گفت: این دغدغه ها به شکل توصیفی نبودند بلکه با نگاه خاص خودم به آنها توجه می کردم. در مجموعه از زبان زخم ها به عنوان اولین مجموعه شعرم، استفاده استعاری از نشانه های طبیعت زیاد دیده می شود. این نشانه ها در مجموعه نام دیگر نیامدن پررنگ تر

و در مجموعه لانه ویز که به زبان کُردی است، از زاویه ای دیگر به این نشانه ها توجه کرده ام.

رستم پور اظهار کرد: حتی در کتاب ضیافت زخم که به موضوع شهدای کربلا می پردازد، عناصر طبیعت مانند صحرا، باران، شن، ابر، نخل و…حضور پررنگی دارند.

وی با اشاره به اینکه چه مواردی باعث شد که احساسات یک شاعر در سرودن به سمت و سوی محیط زیست برود، گفت: نمی توانید شاعر باشید و نسبت به نهنگی که با انبوهی از پلاستیک، لاشه اش را به ساحل رسانده بی تفاوت باشید یا حتی نسبت به کبوتری که آشیانه اش را مقابل چشمش با اره برقی زمین زده اند، نسبت به جنگلی که عناصر شهرنشینی در برش گرفته اند، نسبت به محیط زیست نابود شده بی تفاوت باشید. این موضوعات زیست محیطی ما را به فکرکردن می خواند و ما را اندوهگین می کند. در نهایت در شعرها باید به شکلی نمود پیدا کند.

شاعر مجموعه خانم فنوباربیتال گفت: این کتاب 55 شعر دارد و در قالب سپید به طول کامل با موضوع و دغدغه های محیط زیستی سروده شده است.

در یکی از شعرهای مجموعه یادگاری با پلنگ مرده می خوانیم:

هر دو

به یک درخت فکر می کردند

کبوتر جوان

و

اره برقی پیر

مجموعه یادگاری با پلنگ مرده، مرثیه هایی برای محیط بی زیست ششمین مجموعه شعری اثر محمدرضا رستم پور است که از سوی انتشارات سیب سرخ راهی کتابفروشی ها می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 1029

به "یادگاری با پلنگ مرده زیر چاپ رفت، اشعاری برای محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگاری با پلنگ مرده زیر چاپ رفت، اشعاری برای محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید