کلیساهای چوبی و قدیمی قرون وسطایی نروژ

به گزارش دیتاپد، کلیساهای چوبی که به کلیسای استیو (stave) نوعی از کلیساهای قرون وسطایی بوده که از چوب ساخته شده اند. این معمولا توسط ساخت و سازهایی با چوب ساخته و در آن از الوارهای درختان استفاده شده است. این نوع از کلیساها در شمال اروپا بیشتر تمرکز یافته و بر از بهترین و جالب ترین نمونه های ان ها را می توان در کلیساهای چوبی نروژ مشاهده نمود. بازدیدنمایندگانی که وقت کافی دارند می توانند برخی از این کلیساهای زیبای روستایی را در سراسر کشور مشاهده نمایند. قدمت این بناها اکثرا به قرن دوازدهم و سیزدهم میلادی باز می شود. با خبرنگاران همراه شوید تا در مورد این کلیساهای جوبی نروژ بیشتر بدانیم.

کلیساهای چوبی و قدیمی قرون وسطایی نروژ

کلیسای چوبی فلسبرگ | Flesberg Stave Church

کلیسای چوبی فلسبرگ در منطقه بوسکرود نهاده شده و در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده است. این بنای مذهبی در اواسط قرن هجدهم میلادی به طور قابل توجهی مورد بازسازی نهاده شد. در نتیجه میزان کمی از ساختار اصلی آن باقی مانده است. از جمله مواردی که باع شده تا کلیسای فلسبرگ جالب توجه بوده و متفاوت از سایر کلیساهای چوبی نروژ باشد این است که اطراف آن را حصارهایی سنگی پوشانده و حلقه های آهنی به آن متصل شده است. از لحاظ تاریخی هر کدام از حلقه ها متعلق به یک کشاورز محلی بوده و او اسب خود را در هنگام ورود به کلیسا به آن می بسته است.

کلیسای چوبی گل | Gol Stave Church

همانطور که از نام این بنا تعیین می باشد کلیسای چوبی گل نیز در منطقه ای به همین نام نهاده شده است. با این حال امروزه شما می توانید این کلیسای چوبی را در موزه تاریخ فرهنگی نروژ در شهر ایلو مشاهده نمایید. در حدود یک قرن پیش قرار بر این بود تا کل ساختار این بنا با یک کلیسای جدید جایگزین شود اما پادشاه اسکار دوم تصمیم گرفت تا ان را حفظ نماید. طراحی غیر معمول این کلیسا با سقف های چندلایه آن که چند مورد ساخته شده است بسیار چشمگیر می باشد. این نوع از کلیساهای چوبی نروژ را می توانید در داکوتای شمال در آمریکا نیز مشاهده نمایید.

کلیسای چوبی آندردال | Undredal Stave Church

در سال 1147 کلیسای چوبی آندردال در روستای کوچکی به همین نام که در سمت راست ساحل Aurlandsfjorden واقع شده بود ساخته شد. این بنا یکی از کوچکترین انواع کلیساهای چوبی نروژ می باشد. این کلیسای قدیمی تنها دارای 40 جایگاه بوده و مساحت کف این بنا به اندازه 4 در 12 متر می باشد. آندردال مانند بسیاری دیگر از کلیساهای چ.بی قرون وسطایی چندین بار مورد تغییر و بازسازی نهاده شده و اغلب این تغییرات به صورت جزیی و در طول زمان بوده اند.

کلیسای چوبی رولدال | Roldal Stave Church

کلیسای چوبی رولدال در نوع خود منحصر به فرد بوده و امروزه به عنوان کلیسا و موزه همزمان مورد استفاده قرار می گیرد. در دو یکشنبه در ماه مردم محلی در کلیسا جمع شده و در آن به خدمت می پردازند. در مابقی زمان ها این بنای قرن سیزدهمی در اختیار مردم بوده و از آن به عنوان یک موزه حفاظت می شود. در داخل کلیسا نیز مجسمه های چوبی مربوط به قرن سیزدهم وجود داشته و داستان هایی از کتاب های مقدس نیز وجود دارند که می توانید از ان ها بازدید نمایید.

کلیسای چوبی کاپانگر | Kaupanger Stave Church

کلیسای چوبی کاپانگر که در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده بیش از 800 سال می باشد که به طور مداوم مورد استفاده نهاده شده است. این موضوع باعث می شود تا از ان به عنوان یک نمونه عالی از فرهنگ، تاریخ و میراث محلی یاد نمود. این بنا تعدادی ستون چوبی یا وزنی داشته که باعث می شود تا از سایر کلیساهای چوبی نروژ متمایز شود. در قرن نوزدهم بازسازی های جدی و زیادی روی این کلیسا صورت گرفت. خوشبختانه برخی از این بازسازی ها که موجب تغییر در ساختار بنا می شدند در دهه 1960 لغو شده و تصویر باقی مانده از کلیسا بو طور دقیق تری منشا قرون وسطایی آن را ارائه می کند.

کلیسای چوبی رینلی | Reinli Stave Church

کلیسای چوبی قرن دوازدهمی رینلی که در استان اپلند واقع شده است احتمالا سویم بنایی است که در این نقطه نهاده شده است. غیر معمول نیست که تصور شود احتمالا ساختمانی که قبلا در این نقطه بوده مکانی غیر مسیحی بوده باشد. کلیسای چوبی رینلی مرسوم تر از سایر کلیساهای چوبی نروژ به نظر می رسد اما هنوز هم این بنا ساختار پر زرق و برقی از گذشته را ارائه می کند. در قرن بیستم برخی از بازسازی های اجرا شده این ساختمان را به روز نموده و مواردی مانند برق، چراغ و همچنین گرمایش به آن افزوده شد.

کلیسای چوبی هوپرستاد | Hopperstad Stave Church

در خارج از روستای کوچکی به نام ویکویری کلیسای چوبی هوپرستاد واقع شده است. این سازه در ابتدای قرن دوازدهم ساخته شده و یکی از قدیمی ترین کلیساهای چوبی نروژ به حساب می آید. با این حال این بنا در قرن نوزدهم میلادی رها شده است. حتی برخی از چوب های نمای که روی دیواره ها نهاده شده بود از آن برداشته شده اند. خوشبختانه کلیسا خریداری شده و بازسازی شد. قسمت سه گانه آن یکی از ویژگی های مهمش می باشد همانطور که محراب مخصوصی را به حضرت مریم اختصاص داده است.

کلیسای چوبی اورنس | Urnes Stave Church

در میان تصاویری از زیبایی های طبیعی و فلات ها و دشت های سرسبز کلیسای چوبی قرن دوازدهمی اورنس واقع شده است. از آنجا که این بنا به عنوان اولین کلیساهای چوبی نروژ شناخته می شود، به نوعی نقطه ارتباطی بین مذهب وایکینگ ها و مسیحیان غربی بوده است. شما می توانید تصاویر بسیاری را از حیوانات را در داخل این کلیسا مشاهده نمایید که برخی از آن ها از کتاب مقدس آمده و برخی دیگر از اساطیر نروژ گرفته شده است. این بنای چوبی زیبا برای ارائه خدمت مورد استفاده قرار نمی گیرد اما همچنان برخی از مردم محلی برای عروسی ها و یا غسل تعمید از ساختار و فضای منحصر به فرد آن استفاده می کنند.

کلیسای چوبی بورگوند | Borgund Stave Church

مسلما می توان گفت یکی از کلیساهای چوبی نروژ که به خوبی محافظت شده است، کلیسای چوبی بورگوند می باشد. کلیسای بورگوند تقریبا بین سال های 1180 تا 1250 ساخته شده است. این کلیسا به لایه های بازیلیکا (basilica) نیز شناخته شده و دارای چندین ردیف در بالای سقف های آن می باشد. از اواخر قرن نوزدهم، این کلیسا برای اهداف مذهبی مورد استفاده قرار نگرفته است اما اکنون به عنوان موزه برای عموم قابل استفاده می باشد. بازدیدکنندگان توجه ویژه ای به کتیبه هایی دارند که بر روی دیوارهای کلیسا نهاده شده است. گفته می شود که قدمت این کتیبه ها به قرن سیزدهم میلادی می رسد.

کلیسای چوبی هدال | Heddal Stave Church

بزرگترین کلیسای چوبی نروژ کلیسای هدال می باشد. هدال در اوایل قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و منابع ان از ریشه های غیر معمول ساخته شده است. در افسانه ها گفته می شود که کل کلیسا یک ساختار عظیم چوبی بوده که تنها در سه روز و توسط پنج نفر از کشاورزان محلی ساخته شده است. این که آیا این موضوع درست است یا خیر دسیسه چیدن برای کلیسا می باشد. ساختار بیرونی کلیسای هدال در قرن های نوزدهم و بیستم مورد بازسازی نهاده شده و فضای داخلی ان تحت نظارت لوتران (Lutheran) در قرن شانزدهم دچار تغییرات اساسی شد.

جالب توجه است که کلیساهای چوبی نروژ با قدمتی که به قرن دوازدهم و سیزدهم می رسد این چنین پابرجا باقی مانده است. البته که اغلب این مکان های دیدنی بیش از اینکه به عنوان ساختار اصلی خود یعنی کلیسا مورد استفاده قرار گیرند امروزه بیشتر به عنوان مکانی برای بازدید عموم و یا موزه مورد استفاده نهاده شده اند.

منبع: www.touropia.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 131

به "کلیساهای چوبی و قدیمی قرون وسطایی نروژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیساهای چوبی و قدیمی قرون وسطایی نروژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید