کشف قدیمی ترین انسان های دو پا

به گزارش دیتاپد، متخصصان دیرین انسان شناسی سه استخوان اندام فسیل شده ای با نام علمی Sahelanthropus tchadensis را آزمایش کردند. این استخوان ها متعلق به یکی از قدیمی ترین گونه های شناخته شده در شجره نامه انسان است.

کشف قدیمی ترین انسان های دو پا

خبرنگاران | ساحل مردم چادی (Sahelanthropus tchadensis) یک انسان تبارِ منقرض شده است که 6-7 میلیون سال پیش در دوره میوسن در غرب آفریقای مرکزی زندگی می کرد.

به گزارش خبرنگاران ، نخستین فسیل های این گونه سال 2001 در سه محل در منطقۀ چاد شمالی در آفریقا کشف شدند.

یافته های محققان شامل سه قطعه فک، چندین دندان افتاده و یک جمجمه کوچک، اما نسبتاً کامل به نام تومای (Toumaï) میشد.

به نقل از فرانک گای دیرینه انسان شناس از دانشگاه پواتیه و همکارانش: این جمجمه و به ویژه جهت و موقعیتِ قدامیِ روزنه وابسته به استخوان پس سری جایی که ستون فقرات وارد می شود، نشان دهنده حالتی از حرکت و جنبش روی دو پا است به این معنا که ساحل مردم چادی توانایی راه رفتن روی دو پا را داشتند.

در یکی از مکان ها در لِیک باسین چاد هم دو استخوان ساعد و یک استخوان ران کشف شد. این استخوان ها بصورت غیرقطعی به همین گونۀ باستانی نسبت داده شدند، چون هیچ پستاندار بزرگ دیگری در این محل یافت نشده است.

دکتر گای و همکارانش در این تحقیق تازه فسیل های نمونه های انسان نمای موجود و منقرض را مقایسه کردند از جمله: میمون های موجود (انسان ها، شامپانزه های معمولی و بونوبو، گوریل ها و اورانگوتان ها)، میمون های میوسین و فسیل انسان نمای اُرُرین توگِنی با نام علمی Orrorrin tugenensis، آسترالوپیث و انسان اولیه. تیم تحقیقاتی برای ارزیابی ریخت شناسیِ داخلیِ استخوان ها، از تصاویر میکرو سی تی با وضوح بالا بهره جست که از استخوان ران و اولنا (زند زیرین) گرفته شدند.

ساختار استخوان ران نشان می دهد که ساحل مردم چادی روی زمین معمولاً دوپا بودند، اما احتمال رفتن آن ها روی درخت ها هم وجود دارد.

این دوپایی در محیط های پردرخت با شکلی از چهارپایی هم زیستی داشته، به عبارت دیگر، چهار دست و پا بالا رفتن از درخت به لطف زور زیاد دست آن ها میسر بوده و این امکان به وضوح با شرایط فیزیکی گوریل ها و شامپانزه ها که متکی به پشت استخوان های انگشت شان هستند فرق دارد.

تمام این داده ها تقویت کننده مفهومِ اولیه حرکت دوپایی در تاریخ بشر است، حتی اگر در این مرحله حالت های دیگر حرکت هم رایج بوده باشد.

این پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.

منبع: sci.news

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2290

به "کشف قدیمی ترین انسان های دو پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین انسان های دو پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید