کتاب مصور نبرد خندق بر شکست ناپذیری حضرت علی(ع) تأکید دارد

به گزارش دیتاپد، هادی اسدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا) درباره اینکه آیا این کتاب مصور را می توانیم کمیک استریپ بدانیم یا نه؟ گفت: این اثر در رده کمیک بوک ها قرار می گیرد که به اشتباه در بیشتر سایت ها و فروشگاه ها به عنوان کمیک استریپ معرفی شده است. شاید علت آن، جا نیفتادن این موضوع و فراوری و عرضه بسیار کم کتاب های مصور داخلی در ایران است. معمولا کمیک استریپ ها دارای محتوای طنز هستند و کمیک بوک ها بر مبنای ابر قهرمانی. کتاب نبرد خندق به علت توافقات اولیه و نگاه نوی ناشر با تغییراتی در سبک استاندارد و تلفیق با سبک مانگا به این شکل در بازار عرضه شد.

کتاب مصور نبرد خندق بر شکست ناپذیری حضرت علی(ع) تأکید دارد

وی در پاسخ به این سؤال که دینی بودن داستان چقدر بر ساختار کمیک بوک که فضایی غیرمعنوی دارد تأثیر می گذارد؟ شرح داد: مسلما آثار مذهبی چه در عرصه سینما و انیمیشن و چه در بخش تجسمی، دارای یک سری محدودیت ها و حساسیت ها هستند؛ منتها با تغییرات جزئی در شخصیت ها و فضا سعی کردیم نزدیک به استانداردها حرکت کنیم. مثلا صورت معصومین را با چرخش زاویه دوربین و حرکت عبا روی صورت تا جایی که امکان داشت، حذف کردیم یا خیلی سعی کردیم از دفرمه شدن شخصیت های مثبت داستان کم کنیم.

نکته ای که شاید برای خوانندگان مبتدی کمیک بوک و کتابی مانند نبرد خندق مسئله سازی گردد، تشخیص ترتیب درست تصاویر و متن هاست. در این باره از هادی اسدی پرسیدیم و او علت را این طور اعلام کرد: در کمیک بوک ها و کمیک های مانگا شماره گذاری معنایی ندارد و بر اساس خطوط حرکتی چشمی مخاطب، دیالوگ ها خوانده می گردد؛ ولی برعکس در کمیک استریپ ها ممکن است پنل ها شماره گذاری شوند یا با فلش ترتیب خوانش متون علامت گذاری شوند. شاید اگر فراوریات کتاب کمیک در ایران با توجه به تعدد داستان های ملی، مذهبی و اساطیری بیشتر گردد این موارد هم به خودیِ خود حل گردد.

این تصویرگر راجع به اینکه برای تصویرسازی شخصیت های این داستان آیا مطالعه و پژوهشی داشتید که نزدیک به نژاد مرتبط، دربیاید؟ گفت: مسلما در همان ابتدا و قبل از آغاز کار، مطالعات و صحبت های بسیار زیادی درباره فضا و شخصیت های داستان صورت گرفت و درنهایت قرار بر این شد به علت ازدیاد متون و پنل ها و کمترشدن صفحات، سبکی از فضا و شخصیت ها و ابزار جنگی جدیدی را انتخاب کنیم که تلفیقی از مانگا و کمیک باشد و این انتخاب آگاهانه با انتخاب قبلی بوده است.

تصویرگر کتاب نبرد خندق درباره تجربه انجام کار تصویری ویژه امام علی(ع) برای گروه سنی نوجوان مطرح کرد: تجربه سخت و جذابی بود؛ چون در این کتاب تأکید ما روی قابلیت و مهارت های جنگ آوری و شکست ناپذیری حضرت علی(ع) بوده و سعی کردم این مورد را به برترین شکل ممکن نمایش بدهم که هم نظر عموم بخصوص مخاطب نوجوان و جوان امروزی جلب گردد و هم به علت حساسیت درباره شخصیت ها، بعدها به مشکل جدی برخورد نکنیم.

کتاب نبرد خندق با موضوع جنگ خندق نوشته مسعود آذرباد با تصویرگری هادی اسدی است که از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است. کتاب مصور نبرد خندق ماجرای جنگ خندق و رشادت های حضرت علی(ع) در این جنگ است. این جنگ که به جنگ احزاب معروف است، در سال پنجم هجری رخ داد و با رشادت های حضرت علی(ع) مسلمانان پیروز میدان نبرد شدند. در این جنگ عمر بن عبدود، قوی ترین جنگجوی کفار به دست امیرالمؤمنین به هلاکت رسید و پیامبر اکرم(ص) فرمود: اینک همه اسلام در برابر همه کفر ایستاده است..

این اثر در 42 صفحه ویژه گروه سنی نوجوان فراوری و عرضه شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: datapad.ir شناسه مطلب: 2416

به "کتاب مصور نبرد خندق بر شکست ناپذیری حضرت علی(ع) تأکید دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب مصور نبرد خندق بر شکست ناپذیری حضرت علی(ع) تأکید دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید